عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

تمامی کسانی که در ۲هفته گذشته مسافرت خارج از کشور داشتند تحت آزمایش امیکرون قرار می گیرند

وبدا؛ رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: تمامی افرادی که در ۲هفته گذشته مسافرت خارج از کشور داشته اند، افراد دارای نقص ایمنی و کلیه افراد بستری در بخش های ای سی یو از نظر ابتلا به سویه امیکرون تحت آزمایش قرار می گیرند .
به گزارش وبدا؛ سید راشد جزایری در گفتگوی زنده تلویزیونی در بخش خبری ۲۰ مرکز چهارمحال و بختیاری در نخستین روز از دیماه ۱۴۰۰ افزود: همچنین در یک خانواده که تعدادی از افراد مبتلا به کرونا شده اند قطعا یک نفر برای آزمایش امیکرون مد نظر قرار می گیرد، ضمن اینکه یک درصد از کلیه نمونه های مثبت تحت آزمایش امیکرون قرار می گیرند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از اوایل هفته جاری سویه امیکرون در کشور تشخیص و به اثبات رسید افزود: ایران نودمین کشور جهان است که این بیماری در آن تشخیص داده شد.
جزایری، از ویژگی های خاص امیکرون در مقابل سویه های قبلی آلفا، بتا، دلتا و دلتا پلاس به سرعت بالای انتشار این سویه اشاره داشت و افزود: به طور متوسط سویه های قبلی برای انتشار و غالب شدن در یک کشور ۱۰۰ روز، ولی این سویه کمتر از ۲۰ روز و تقریبا حدود ۱۸ روز به سویه غالب در کشور تبدیل می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: از دیگر تفاوت های سویه جدید این است که اگر سویه های قبلی یک مورد در یک خانواده مبتلا می شد امکان مصون ماندن سایر اعضای خانواده وجود داشت، اما در این سویه جدید اگر یک مورد مبتلا وجود داشته باشد و حداقل ۲ساعت در تماس با سایر اعضای خانواده و جمعیت محدود باشد سایر افراد نیز کمتر از ۳روز مبتلا خواهند شد.
جزایری با تاکید جدی بر ضرورت واکسیناسیون نوبت سوم در شرایط کنونی اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت سن دریافت دز سوم را کاهش داده و تمام افراد ۱۸ سال به بالا که ۳ماه از دریافت دز دوم واکسنشان می گذرد می توانند دز سوم، یادآور، پوستر و یا دز تقویتی و تکمیل کننده را دریافت نمایند تا با سویه امیکرون مقابله کنند.
وی همچنین تاکید کرد: حضور دانش آموزان، دانشجویان، کادر آموزشی و اداری و فعالیت آنها در مراکز منوط به دریافت هر دو دز واکسن کرونا است.
جزایری ادامه داد: برخلاف دستورالعمل های قبلی که به ارایه تست منفی کرونا هر دو هفته یکبار تاکید داشت، حتما از حضور دانش آموزان و دانشجویانی که هر دو دز واکسن کرونا دریافت نکرده اند در کلاس جلوگیری تا از سرعت انتشار این بیماری جلوگیری بعمل آید.