عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی

کرونا در کمین دورهمی های یلدایی

در این روزها که مردم در تکاپوی فراهم کردن ملزومات شب یلدا هستند گویا برخی افراد، کرونا را فراموش کرده اند و در دعوت اعضای خانواده، اشاره کوچکی به وجود ویروس کرونا نمی شود.

به گزارش وبدا، روز گذشته، شناسایی سویه اُمیکرون در ایران تایید شد و زنگ خطر درباره این سویه جدید کرونا بیشتر به صدا درآمد. در هفته های گذشته نیز موارد مختلف ابتلا به «اُمیکرون» در ده ها کشور جهان شناسایی شده بود؛ ویروسی که سرایت پذیری بالایی دارد و برای جلوگیری از شیوع احتمالی آن باید به شدت مراقبت و پروتکل های بهداشتی را رعایت کرد. اکنون با وجود این که رنگ بندی کرونایی کشور، رنگ های قرمز و نارنجی ندارد اما کرونا در کمین اعضای خانواده هایی است که در دورهمی های شب یلدایی، ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی را فراموش می کنند.
این روزها خانواده های بسیاری در تدارک دورهمی شب یلدا و کرسی های داغ برای این شب به یادماندنی هستند، خیابان ها مملو از شهروندانی شده است که در حال خرید وسایل مورد نیاز برای شب یلدا هستند تا ساعاتی دلچسب را در کنار بزرگان خانواده با حالی خوش سپری کنند، اما خاطره شیرین این شب در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی  می تواند به خاطره تلخی در صورت ابتلا به کرونا تبدیل شود.
در همین باره، رئیس گروه بیماری ‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با نگرانی از تجمع خانواده ها در شب یلدا در روزهای کرونایی می گوید: با وجود این که  واکسیناسیون می‌تواند جامعه را  در برابر ویروس کرونا تا حدودی ایمن کند، اما بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمع در فضاهای سربسته چنین ایمنی امکان پذیر نخواهد بود. «برزگر» می افزاید: افرادی که تاکنون واکسینه نشده‌اند می توانند برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون در تمام شهرهای استان مراجعه کنند و هرگز تصور نکنند که به کرونا مبتلا نمی شوند.
«برزگر» با اشاره به این که واکسن کرونا از ابتلای صد درصدی افراد به ویروس کرونا پیشگیری نمی کند، اما آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد، می گوید: کاهش آمار فوتی های کرونایی، گواهی بر این ادعاست
وی ادامه می دهد: با وجود این که واکسن کرونا شدت بیماری را در افراد مبتلا کاهش می‌دهد، افراد واکسینه شده نباید تصور کنند که  تحت هیچ شرایطی به ویروس کرونا مبتلا نخواهند شد و نیاز است در هر شرایطی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
وی از افرادی که واکسینه شده‌اند، اما دارای بیماری‌ های زمینه‌ای هستند می خواهد از حضور در دورهمی‌ها به خصوص در فضای سربسته و بدون تهویه به شدت خودداری کنند زیرا امکان سرایت بیماری در این فضاها بیشتر است.وی  همچنین بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به خصوص در دورهمی های شب یلدا تاکید می کند و می افزاید: روند واکسیناسیون در استان تداوم دارد اما به آمار صد درصدی برای هر دو دز نرسیده ایم، بنابراین چنان چه مردم، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند شاهد شیوع بیماری  خواهیم بود.
«برزگر» با اشاره به ظهور سویه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون که اولین بار در آفریقای جنوبی و هنگ کنگ شناسایی شده است، اضافه می کند: این ویروس جهش یافته، اکنون به کشور های زیادی سرایت کرده و نگرانی های تازه ای را برای سازمان بهداشت جهانی ایجاد کرده است.
وی اضافه می کند: طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، علایم اُمیکرون مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا شامل تب و سرفه مستمر است.
وی تاکید می کند: استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست ‌ها از اصلی‌ترین شیوه نامه‌ های بهداشتی در مراقبت از ابتلا به ویروس کرونا و اُمیکرون است.
رئیس گروه بیماری ‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به این که همه‌ ما در قبال سلامتی و جان  پدر و مادرمان و ... مسئول هستیم، می گوید: طبق گفته کارشناسان، دورهمی ‌های خانوادگی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی، علت بیش از ۵۰ درصد ابتلای افراد به کروناست به همین دلیل  باید به شدت از حضور در هر گونه دورهمی پرهیز کنیم.
«برزگر» می افزاید: با توجه به این که در شب یلدا بیشتر فرزندان تمایل دارند در کنار پدر و مادر خود باشند باید به این نکته توجه کنند که در دورهمی های شبانه در فضاهایی بدون تهویه و رعایت فاصله اجتماعی، امکان انتقال و سرایت ویروس چندین برابر می شود.
وی همچنین  با اشاره به این که  تاکنون ۹۷ درصد گروه سنی ۱۲‌ تا ۱۸ سال، نوبت اول  واکسن ‌ کرونا را دریافت کرده اند، می گوید: ۷۹ درصد افراد بالای ۱۲ تا ۱۸ سال  هم تاکنون نوبت دوم این واکسن را تزریق کرده اند.