عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

برنامه کشوری ثبت تومورهای هیپوفیز در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می شود

درمان در کلینیک مجازی – آسوده و کم هزینه
برنامه کشوری ثبت تومورهای هیپوفیز در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می شود
رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اجرای برنامه ثبت کشوری تومورهای هیپوفیز به صورت متمرکز در پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم این دانشگاه گفت: کار درمان نیز در این مرکز به صورت متمرکز و در قالب کلینیک مجازی ارائه می شود.
دکتر محمد ابراهیم خمسه در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: برنامه ثبت کشوری تومورهای هیپوفیز در سال های اخیر در این مرکز پایه گذاری شده است.
وی ادامه داد: این مرکز به عنوان مسئول ثبت تومورهای هیپوفیز در کشور شناخته می شود و برای بیماران مبتلا به تومورهای هیپوفیز به صورت متمرکز اقدام به ارائه خدمات درمانی می کند.
خمسه افزود: متاسفانه بیماران دارای تومورهای هیپوفیز به دلیل ماهیت بیماری، برای درمان نیازمند بررسی از سوی چندین متخصص مانند جراح مغز و اعصاب، رادیوتراپیست، غدد و پاتولوژیست هستند که در صورت نبود سیستم متمرکز با مشکلات فراوان روبرو خواهند شد زیرا کارهای پژوهشی بیمار محور نیز پیچیده است.
وی ادامه داد: بنابراین با تمرکز این خدمات در این مرکز، توانستیم به شکل همه جانبه تری خدمات درمانی بیماران را ساماندهی کنیم و آمادگی داریم تا این برنامه الکترونیکی را طبق تفاهم نامه با سایر مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور به مشارکت بگذاریم.
خمسه با اشاره به فعالیت موثر برخی مراکز در سطح کشور تصریح کرد: تمام روند تشخیص و مراحل درمان در این مرکز به طور متمرکز و حتی در قالب کلینیک مجازی در حال انجام است و این کار علاوه بر کمک به تشخیص و درمان درست، باعث صرفه جویی درهزینه ها، وقت و انرژی بیماران در اقصی نقاط کشور می شود.
وی درباره نحوه فعالیت کلینیک های هفتگی و مجازی گفت: همکاران فوق تخصص غدد به شکل ساختارمند و سازمان یافته بیماران را ویزیت می کنند و پس از ثبت الکترونیک اطلاعات در سیستم، تلاش می کنند با مشورت و تعامل دیگر متخصصین مرتبط تشخیص دقیق تری را در یک سیستم متمرکز انجام دهند.
رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص کلینیک مجازی نیز اظهار کرد: اطلاعات پایه بیماران به شکل چهره به چهره از طریق اینترنت دریافت می شود و بیماران می توانند تمام آزمایشات خود را ارسال کنند و پس از مشورت تشخیصی؛ توصیه و دستورات درمانی و پزشکی به آنها داده می شود.
وی ادامه داد: البته وجود سیستم نسخه الکترونیک نیز کار ما را آسان کرده است و ما قادر هستیم بیماران در شهرستان و نقاط دور افتاده را نیز تحت پوشش قرار دهیم، همچنین با همکاری معاونت درمان در حال گسترش این کلینیک ها هستیم.
خمسه درباره همکاری با دیگر سازمان ها گفت: خوشبختانه با امکانات مهیا شده، این مرکز در دو حیطه آمادگی لازم و کامل دارد، از جمله همکاری با ارگان ها و سازمان هایی مانند هلال احمرو شهرداری ها؛ که پایش سلامت کارکنان خود را انجام می‌دهند. همچنین پژوهشگران سطح کشور که پروژه‌های پژوهشی آنها در مراکزشان مصوب شده است.
وی با اشاره به کیفیت بالای خدمات درمانی در این مرکز عنوان کرد: آماده ارائه این خدمات به پرسنل دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت در حیطه بیماری‌های غدد و متابولیسم که بیماری‌های شایع و مهمی از قبیل دیابت را شامل می‌شود، هستیم.
خمسه با تشریح زمینه های سه گانه فعالیت این مرکز در حوزه درمان، آموزش و پژوهش تصریح کرد: در حیطه درمان، این مجموعه یکی از قدیمی ترین سیستم های درمانی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم به شمار می رود که در سال های اخیر درمانگاه و کلینیک ها  گسترش یافته است مانند کلینیک تغذیه، بیماری های غدد، کلینیک تیروئید، کلینیک هیپوفیز و همین طور درمانگاه های دیگری که مرتبط به بیماری های غدد هستند و باید به صورت دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند مانند دیابت، چشم، قلب، کلیه، تست های تکمیلی سنجش تراکم استخوان و انجام اتوکارگرافی، کلینیک پا برای جلوگیری از عوارض جدی بیماران دیابتی از جمله آنها است.
وی در خصوص فعالیت های آموزشی و پژوهشی خاطرنشان کرد: ما با همکاری اساتید علوم پایه، تلاش می کنیم با توجه به نیازهای جامعه حرکت کنیم و به همین منظوربه طور ویژه درباره سه موضوع بیماری ها و تومور هیپوفیز، دیابت و تومور تیروئیدی مطالعه می کنیم که این یکی از نقاط قوت فعالیت مرکز در حوزه پژوهش و آموزش است.
پایان مطلب//
ابراهیم همتی