عمومی | دانشگاه تهران

گزارش نشست خبری معاون پژوهشی دانشگاه تهران در اولین روز هفته پژوهش / ‏ساختار پژوهش و فناوری دانشگاه تهران بازطراحی می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مهدی فکور ثقیه، معاون پژوهشی دانشگاه تهران عصر امروز شنبه ۲۰ آذر ماه در نشست خبری سی‌امین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران که در محل سالن شورای معاونت پژوهشی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها پتانسیل و توانایی بسیاری هم در بخش هیات علمی و هم در بخش دانشجویی دارند و برای اینکه این دستاوردهای علمی بتوانند کاربردی شوند باید بتوانند به خدمت تبدیل شده و مساله‌ای از جامعه و صنعت را حل کنند.

دکتر فکور افزود: باید با بازنگری که در ساختارهای پژوهشی بوجود می‌اوریم به سمتی حرکت کنیم که علم و پژوهش و ایجاد کسب و کار یک چرخه بشود که این امر موجب کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه تهران با جامعیت و پتانسیلی که دارد باید با بازنگری در ساختارهای پژوهشی و نگاه کلان، به سمت تعریف پروژه‌های سیستمی که حاصل تعامل رشته‌ها و گرایش‌هاست برود تا بتواند مسائل جامعه و صنعت را حل کند.

دکتر فکور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت علوم انسانی در حل مسائل جامعه و جایگاه علوم انسانی در کشورهای پیشرفته، گفت: دلیل اینکه علوم انسانی در کشور ما کاربردی نشده، این است که ما در نیازسنجی ضعیف بودیم و نتوانستیم نیازهای جامعه را شناسایی کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: اگر بخواهیم علوم انسانی را کاربردی کنیم باید نیازسنجی در جامعه جدی دیده شود و پروژه‌ها بر اساس نیاز جامعه تعریف شوند.

وی اظهار داشت: دانشگاه علاوه بر اینکه باید توانمندی‌ها و پتانسیل خود را به جامعه معرفی کند، لازم است سیستم‌هایی هم برای نیازسنجی داشته باشد و نیازهای جامعه و صنعت را شناسایی و در راستای حل آن مسائل گام بردارد.

دکتر فکور با تاکید بر حل مسائل جامعه و انجام پژوهش‌های کاربردی خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های پژوهشی باید همراه با رشد جایگاه علمی ایران در دنیا باشد و این دو مساله هر دو با هم پیش بروند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران، توجه به رشته‌های بین‌رشته‌ای را برای حل مسائل جامعه ضروری دانست و گفت: باید در تعریف پروژه‌ها از جزیره‌ای عمل کردن پرهیز شود بلکه پروژه‌ها به صورت سیستمی و با بهره‌گیری از تخصص تمامی علوم تعریف شوند تا بتوانیم مسائل صنعت و جامعه را حل کنیم.

بر طبق این گزارش، دکتر محمدرضا نقوی، مدیرکل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران نیز در این نشست ضمن اشاره به بخش‌های مختلف سی‌‌امین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران گفت: در جشنواره امسال، بیشترین تاکید را بر انجام فعالیت‌های پژوهشی باکیفیت داشتیم.

دکتر نقوی، انجام فعالیت‌های ملی و بین‌المللی، رعایت اخلاق پژوهش، چاپ مقالات با کیفیت در پایگاه‌های معتبر علمی جهان، ثبت اختراعات و انتشار مقالات ممتاز و انتشار کتاب در سطح ملی و بین‌المللی را از معیارهای انتخاب پژوهشگران در جشنواره امسال برشمرد.

وی افزود: امسال از ۴۱ برگزیده در ۴ گروه اعضای هیات علمی (پیشکسوت نمونه، پژوهشگران برجسته، پژوهشگران نمونه و پژوهشگران جوان نمونه)، دو عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشجویان در دو مقطع دکترا (رساله نمونه) و کارشناسی‌ارشد (پایان‌نامه نمونه) تقدیر می‌شود.

تقدیر از کارشناس پژوهشی نمونه، کارشناس اجرایی نمونه، کتابخانه نمونه و پژوهشکده نمونه از دیگر بخش‌های این جشنواره اعلام شد.

به گفته مدیرکل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران، دانشگاه تهران امسال ۴۲۳ قرارداد کاربردی با اعتباری بالغ بر ۱,۳۲۶ میلیارد ریال با بخش خصوصی و دولتی انجام داده است.

یادآور می‌شود سی‌امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه همزمان با سومین روز از هفته پژوهش و فناوری در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.