عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

همبستگی در مبارزه باکرونا؛ نماد روشنی از اهتمام ملی در حوزه داوطلبی



فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه شالوده فرهنگی کشور مبتنی بر مهرورزی است، گفت: تجلی اراده عمومی ایرانیان در همبستگی برای زدودن آثار تلخ کرونا، نماد روشنی از اهتمام ملی در حوزه داوطلبی است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در همایش روز جهانی کار داوطلبانه که در سالن همایش های رازی برگزار شد، اظهار کرد: نزدیک به چهار دهه است که در جهان یک روز از سال به نام روز جهانی داوطلب نامگذاری شده است.

وی با اشاره به نقش نامگذاری یک روز به این نام، در شکل‌گیری یک پارادایم و منظومه فکری جهانی در زمینه التفات عمومی برای همبستگی اجتماعی گفت: حلقه مفقوده این روزهای دنیای ما همبستگی اجتماعی در سایه برنامه های نوین مبتنی بر انسانگرایی است.

وی ادامه داد: این به مفهوم در هم شکسته شدن مرزهای جغرافیایی و مصنوعی است که ما انسان ها ایجاد کرده ایم.

دکتر زالی گفت:روز داوطلب یک پیام روشن جهانی دارد و آن هم تحقق همبستگی جهانی در امواج خروشان روزهای ماشینی شدن روابط انسانی است.

وی تاکید کرد: هرچه روابط انسانی شکل مکانیکی تری به خود می گیرد و در مسیر غیر قابل انعطاف تری حرکت می کند، انسان امروز از معنویت دورتر می شود و در جهت جبران این هجران نیازمند رسیدن به یک تفکر عام جهانی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در عرصه جهانی بالغ بر یک میلیارد نفر در حوزه فعالیت‌های داوطلبانه فعالیت می کنند و بخشی از زندگی اجتماعی، حرفه‌ای و خانوادگی خود را در ارتباط با شکل گیری کار داوطلبانه تشریک مساعی می کنند.

دکتر زالی گفت: در این روزهای سخت، وجود یک میلیارد داوطلب در جهان می تواند نشان دهنده شکل گیری یک الفت نوین جهانی باشد.

وی افزود: خوشبختانه کشور ما که شالوده فرهنگی، باستانی، تاریخی و مذهبی آن بر نگاه مهرورزانه مستولی است، در این زمینه ره‌توشه ای وزین و فاخر دارد و یکی از پیش‌قراولان و پیشتازان عرصه داوطلبی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تنوع کارهای داوطلبانه، ایجاد برنامه‌های مبتکرانه و خلاقانه برای ابداع و بسط کارهای داوطلبانه، ایجاد برنامه های نوین محرومیت زدایی، تلاش برای گسترش عدالت اجتماعی و تلاش برای زدودن آلام بشری در کشور ما به مدد همت بلند ایرانیان کارنامه ای درخشان دارد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: امروز می توانیم در عرصه جهانی در روز داوطلب نمونه‌ها و الگوهای بی‌بدیلی را از این هم‌بستگی پیوسته و متقن به نمایش بگذاریم.

سویه اومیکرون؛ نتیجه آپارتاید در واکسیناسیون جهانی

دکتر زالی با بیان اینکه در دوران کرونا پلشتی های دنیا بیش از هر زمان نمایان شد، گفت: امروز شاهد شکل گیری یک نوع آپارتاید در واکسیناسیون جهانی هستیم؛ به این مفهوم که کشورهای توسعه یافته سهمی بیش از کشورهای فقیر و بیش از نیاز ملی خود، در حوزه واکسیناسیون به خود اختصاص داده اند.

وی تاکید کرد: بروز سویه اومیکرون نشان داد در نتیجه چنین آپارتایدی، همه در عرصه جهانی بازنده خواهند بود و تکانه های اخلاقی ناشی از معنویت زدایی می تواند بسیار تلخ باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تبلور کارهای داوطلبانه در عرصه ملی، افزود: گروه های جهادی، گروه های داوطلبی، بسیج، هلال احمر و مواردی از این قبیل برنامه های بسیار متنوع و جالب توجهی را در سال های اخیر در کشور به نمایش گذاشته اند.

دکتر زالی با بیان اینکه در کرونا شاهد یک خروش نوین مبتنی بر عزم مردمی در حوزه داوطلبی بوده ایم، تصریح کرد: تجلی اراده عمومی ایرانیان در همبستگی برای زدودن آثار تلخ کرونا، نماد روشنی از اهتمام ملی در حوزه داوطلبی است.

وی یادآور شد: اگرچه گروه های داوطلب همیشه خدمات شایان توجهی در عرصه های اجتماعی، فقرزدایی، محرومیت زدایی، عدالت گستری و بحث های حوزه سلامت داشتند، اما در کرونا این موضوع به یک پارادایم متعارف و گفتمان قالب اجتماعی در ایران تبدیل شد.

دکتر زالی افزود: از ابتدای شیوع کرونا وجه قالب فرمایشات مقام معظم رهبری تقدیر و تکریم از کنشگران عرصه سلامت بود و در این دو سال کمتر جلسه عمومی را می توان یافت که مقام معظم رهبری باب صحبت درباره تکریم مدافعان سلامت را در آن نگشوده باشد.

وی گفت: اگر بررسی واژگانی انجام شود، متواترترین تکریم از مدافعان سلامت را باید در فرمایشات مقام معظم رهبری جست و جو کرد.

دکتر زالی یادآور شد: در ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، مقام معظم رهبری در جمع ستاد ملی کرونا که به صورت مجازی میان ۳۱ استاندار و روسای دانشگاه های علوم پزشکی حضور یافتند، علاوه بر تکریم جامعه سلامت، به نکته بسیار مهمی اشاره کردند و آن ضرورت قدردانی از نیروهای جوان داوطلب در کسوت هلال احمر، بسیج، طلبه و نیروهای مردمی در کنار پرستاران، پزشکان و همراهان عرصه بهداشت و درمان بود.

وی ادامه داد: مجددا در جلسه ستاد ملی که در ابتدای پاییز ۱۳۹۹ در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد، ایشان برگسیل داشتن همه نیروهای تشکل های مردمی و بسیج داوطلبین برای مقابله و پیکار مردمی با کرونا تاکید کردند و بعد از آن طرح وزین سردار دلها، شهید سلیمانی شکل عملیاتی پیدا کرد.

دکتر زالی گفت: در همه فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث کرونا نقش موثری برای داوطلبین در نظر گرفته شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کمک های مومنانه، حضور نیروهای داوطلب در بیمارستان ها برای رفع نیازها و ایجاد نشاط، فعالیت های گروه های جهادی گفت: همه این ها شکل های بی بدیلی از حضور موثر و کارآمد از گروه های داوطلب بود.

وی تاکید کرد: امروز به دلیل استمرار و فرسایشی بودن روند مبارزه با کرونا، چشم امید همه کنشگران عرصه سلامت به سوی مردم شریف ایران و به ویژه داوطلبان و گروه های جهادی است.

دکتر زالی ادامه داد: امروز کماکان نیازمند همه عزیزانی هستیم که در کسوت داوطلبی بتوانند در شقوق مختلف و شئونات متفاوت بتوانند در کنار مدافعان عرصه سلامت کار کنند.

دکتر زالی با بیان اینکه گروه های دانشجویی نیز در طول دوران مبارزه با کرونا مسئولیت اجتماعی را مرور کرده اند، گفت: خوشبختانه امروز همه آنان از این آزمون سخت ملی سرافرازانه بیرون آمده اند.

وی در پایان بر اهمیت استمرار، ارتقای مشارکت های مردمی در همه شئونات اجتماعی به ویژه مبارزه با بیماری کرونا تاکید کرد.

در ادامه این برنامه دکتر پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به این که داوطلبان موتور محرک کشور هستند، از نقش آفرینی داوطلبان در راستای مقابله با کرونا تقدیر کرد .

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا گفت: امام خمینی (ره) روحیه داوطلبی را در میان جوانان ایجاد کرد و ترویج روحیه داوطلبی در نظام مقدس جمهوری اسلامی را مدیون امام خمینی (ره) هستیم .

دکتر کولیوند در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های داوطلبان در عرصه های مختلف امدادرسانی افزود: بدون همکاری نیروهای داوطلب و جوانان نمی توانیم موفقیت های زیادی به دست آوریم.

وی افزود: نمونه این را می توانیم به وضوح در دوران دفاع مقدس مشاهده کنیم که همیشه با حضور جوانان و بسیجی های داوطلب گره از مشکلات خط مقدم جبهه باز می شد و امور کشور پیش می رفت.

رییس جمعین هلال احمر ادامه داد: امروز در بخش اقتصاد، سلامت و تکنولوژی نیز این جوانان هستند که موجب توسعه کشور شده اند. ما همیشه مدیون داوطلبان هستیم و در زلزله کرمانشاه، سیل گلستان و خوزستان نیز شاهد بودیم که چگونه داوطلبان با تمام توان به پای کار آمدند و به مردم امدادرسانی کردند.

وی خاطرنشان کرد: رویه فعالیت های داوطلبان توقف ناپذیر است و در زلزله اندیکا نیز شاهد بودیم که باز هم در صحنه حاضر بوده و در تمامی زمینه ها به متاثرین از زلزله یاری رساندند. این از خودگذشتگی صرفا معطوف به حوادث نبوده و ما در ایام شیوع کرونا شاهد بودیم که چگونه داوطلبان در حوزه درمان جانفشانی کردند. در آن برهه زمانی ما در اورژانس کشور خدمت می کردیم و با همت همکاران اورژانس این نیروهای داوطلب به خوبی سازمان دهی شده و آموزش دیدند که نقش مهمی در مهار کرونا داشتند.

دکتر کولیوند تصریح کرد: داوطلبان در قالب طرح شهید سلیمانی نیز نقش مهمی در مهار بیماری کرونا داشتند و کاهش ابتلا به کرونا امروز بواسطه تلاش های کادر درمان و داوطلبان صورت گرفته است. مشخصا با حمایت داوطلبان کشور می تواند در تمامی زمینه ها با سرعت بیشتری به سمت توسعه گام بردارد. باید دست در دست یکدیگر دهیم و دردی از دردهای مردم بکاهیم .

در پایان این برنامه از داوطلبان منتخب حوزه سلامت از جمله داوطلبان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تقدیر شد.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: ۷۷۰۳م.ر