عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

درمان «سرطان پروستات» با تشخیص زودهنگام امکان دارد

درمان «سرطان پروستات» با تشخیص زودهنگام امکان دارد
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح ۴ روش غربالگری سرطان پروستات از درمان این بیماری شایع مردان؛ به شرط تشخیص زودهنگام خبر داد .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهیار غفوری؛ فوق تخصص رادیولوژی و استاد این دانشگاه درباره تشخیص و درمان سرطان پروستات گفت: سرطان پروستات سرطان شایعی است و تعداد زیادی از مردان دچار آن می شوند و در هر سال تعدادی از مرگ و میرها به دلیل ابتلا به این بیماری است .
وی ادامه داد: اگر سرطان پروستات در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان قطعی دارد و کسانی که تحت درمان هستند، می توانند عمر طبیعی داشته باشند .
غفاری تصریح کرد: ولی اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده نشود و بیماری پیشرفت کند و از پروستات به قسمت‌های دیگر بدن از جمله استخوان ها را درگیر کند مشکلات و ناراحتی های بسیاری برای بیمار ایجاد می‌شود و معمولاً درمان مانند مراحل اولیه موثر نخواهد بود .
وی ادامه داد: متاسفانه سرطان پروستات در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد که بیمار بخواهد بر اساس آن علائم به پزشک مراجعه کند در حالی که بزرگی و خوش خیمی پروستات و عفونت های پروستات، علائم ادراری ایجاد می کند، ولی سرطان پروستات علائم خاصی ندارد بنابراین بیماران در مراحل اولیه مراجعه نمی‌کنند .
غفوری افزود: براین اساس برای تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه از روش های غربالگری استفاده می شود که در این زمینه یک نوع آزمایش خون صورت می پذیرد و مقدار شاخص psa مشخص می شود و اگر مقدار این شاخص بالا رفته باشد شک به سرطان پروستات وجود خواهد داشت البته این شاخص فقط در سرطان پروستات بالا نمی رود بلکه برای بزرگی و خوش خیمی یا عفونت‌های پروستات نیز بالا می رود .
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: قدم بعدی برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات، نمونه برداری از پروستات است که نمونه برداری با دستگاه های سونوگرافی از طریق مقعد انجام می شود و چند نمونه از سمت راست و چپ پروستات تهیه می‌شود و در مراحل پاتولوژی این نمونه‌ها بررسی و اگر سرطان پروستات وجود داشته باشد تشخیص داده می شود، البته ممکن است برخی از توده های سرطانی کوچک باشد و گاهی در دو مرحله نمونه برداری انجام شود .
غفوری تصریح کرد: یک روش تصویربرداری جدیدی نیز وجود دارد که دقیق تر است و پروستات را بررسی و نواحی مشکوک به سرطان پروستات را مشخص می کند .
همچنین روش دیگری برای تشخیص سرطان پروستات وجود دارد که به نمونه برداری با روش فیروژن با کمک ام آر آی معروف است .
وی ادامه داد: استفاده از دستگاه های سونوگرافی مجهز به نوعی تجهیزات که می توان تصاویر ام آر آی را در دستگاه‌های سونوگرافی تلفیق کرد و همزمان تصاویر تلفیق شده سونوگرافی و ام آر آی را بررسی و آن ضایعات که در ام آر آی دیده می‌شود و مشکوک به سرطان پروستات است به طور دقیق نمونه برداری کرد .
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: بنابراین با دو روش جدید، می توان تعداد بسیار زیادی از سرطان های پروستات بیماران را در مراحل اولیه تشخیص و درمان قطعی کرد تا افراد در طول عمر مشکل دیگری نداشته باشد و به طور طبیعی زندگی کنند .
پایان مطلب //
علی رمضانپور