عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

ابتلای‌ ۸۲ درصدی مردان به اچ‌ آی‌ وی در کشور



وبدا؛ مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۲ درصد کل موارد ابتلا به HIV را در کشور مردان‌ و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش وبدا؛ احمد رئیسی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هر سال اول دسامبر ۱۰ آذرماه به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است‌؛ زمانی که کشورها به صورت خستگی ناپذیر برای پاسخ دهی به بیماری کووید۱۹ فعالیت می‌کنند‌ سایر خدمات ضروری سلامت از جمله پیشگیری، تشخیص و درمان اچ‌ آی‌ وی تحت تاثیر قرار گرفته است‌.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای برگزاری کارزارهای روز جهانی ایدز به منظور حمایت بیشتر از افزایش تاب‌آوری‌ مراکز ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اچ‌ آی‌ وی انجام شده است‌.

رئیسی اضافه کرد: امسال، روز جهانی ایدز اهمیت بیشتری دارد تا این‌ نکته به افراد و دولت‌ها یادآوری شود که هنوز افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با اچ‌ آی‌ وی برای پایان انگ و تبعیض آموزش‌ و اطلاع‌رسانی‌ در این زمینه مورد نیاز است.

وی اظهار داشت: در ایران همزمان با سایر کشور‌های جهان این مقطع زمانی خاص در نظر گرفته شده و به عنوان روز جهانی ایدز در تقویم رسمی کشور گنجانده‌ شده است.

رئیسی تصریح کرد: علی رغم فعالیت‌ها و اقداماتی‌ که در طول سالیان گذشته انجام شده است هنوز چالش‌های‌ بسیاری وجود دارد که‌ می‌بایست‌ به آن‌ توجه شود‌.

وی گفت: یکی از چالش‌های اصلی در کشور که به شدت تحت تاثیر همه‌ گیری کووید۱۹ قرار گرفته، افت فعالیت‌های تشخیص و شناسایی موارد مبتلا به HIV است.

رئیسی بیان کرد: به منظور اطلاع رسانی مناسب و ترغیب به انجام تست در این خصوص، کارزاری‌ به مدت یک ماه از تاریخ ۲۰ آبان‌ماه‌ تا ۲۰ آذرماه‌ ۱۴۰۰ تحت عنوان من نیز آزمایش اچ‌ آی‌ وی را انجام‌ می‌دهم‌ به راه افتاد‌.

وی افزود: این پویش با هدف بیمار‌یابی در جمعیت‌های کلیدی و کاهش استیگما‌ و دسترسی همگانی به آموزش و تشخیص HIV برگزار می‌شود‌.

رئیسی اضافه کرد: تمرکز‌ اصلی در این کارزار‌ بر آموزش اچ‌ آی وی با روش رویکرد نوین‌ و در نهایت هر کسی که تمایل دارد می‌تواند‌ به صورت رایگان‌ تحت آزمایش قرار گیرد و تاکید بر رعایت محرمانگی از ارکان اصلی این فعالیت است‌.

وی اظهار داشت: اگرچه‌ ۸۲ درصد کل موارد ابتلا به HIV را مردان‌ و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است به گونه‌ای که‌ از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال ۱۳۹۹، ۳۱ درصد موارد ثبت را زنان و ۶۹ درصد آن‌ها را مردان‌ تشکیل می‌دهند‌.

رئیسی تصریح کرد: همچنین در استان ۳۲ درصد از موارد ابتلا را زنان و ۶۸ درصد را مردان تشکیل می‌دهند‌ و نکته قابل توجه این است که در کشور ۷۴ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال بوده است‌.

وی گفت: اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص HIV و اهمیت پیشگیری‌ از آن، فراهم‌ آوری دسترسی به تست تشخیص اچ‌ آی‌ وی، جلب حمایت سیاست‌گزاران، مسئولان و سازمان‌ها از برنامه‌های‌ اطلاع رسانی و کنترل اچ‌ آی وی و افزایش همکاری‌های‌ بین‌ بخشی از محورهای‌ اصلی پویش‌ روز جهانی ایدز است‌.

رئیسی ادامه داد: معرفی اقدامات، دستاودها و چالش های موجود در زمینه برنامه‌های‌ HIV در کشور، جلب مشارکت انجمن‌های‌ غیردولتی‌ و عموم‌ مردم در برنامه‌های‌ پیشگیری و کنترل اچ‌ آی‌ وی در کشور و برجسته سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن‌ آن از دیگر محورهای این برنامه به شمار می‌رود‌.

انتهای پیام/ع