عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بازدید سربازان وظیفه پادگان شهید مدنی ناجا از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در ادامه برگزاری دوره‌های تئوری و در راستای مهارت‌آموزی سربازان وظیفه بازدید علمی و عملی دوره آموزشی «تولید نهال صنوبر» توسط سربازان وظیفه پادگان شهید مدنی ناجا از مزارع تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به مدت یک روز در تاریخ ۷ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

در این بازدید فراگیران با حضور در مزرعه تحقیقاتی تولید و تکثیر قلمه‌های پر محصول کلن‌های موفق صنوبر ( Populus nigra ) که با اهداف تامین مواد اولیه چوبی برنامه ملی توسعه زارعت چوب و نیز تامین نهال مورد نیاز صنوبر کاری‌های استان ایجاد شده بازدید کردند. مهندس عطائی محقق مرکز در خصوص جایگاه و اهمیت زراعت چوب در کشور، امکانات ضروری صنوبر کاری، نحوه قلمه گیری، خزانه تولید نهال صنوبر، مراحل کاشت قلمه در خزانه مادری، آب مورد نیاز صنوبر، آفات صنوبر و نحوه مبارزه با علف هرز بصورت مکانیکی و شیمیایی توضیحاتی ارائه کرد.

در ادامه فراگیران با حضور در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان و بازدید از مزرعه تولید نهال صنوبر با مراحل تولید این محصول استراتژیک از قلمه گیری تا عرضه به بازار آشنا شدند. در این دوره علمی و عملی مهندس مالکی رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان و مجری طرح صنوبر توضیحات کامل و جامع در مورد آماده‌سازی زمین (شخم اولیه، شخم نهایی، مخلوط کردن کود و خاک، دیسک و هموارسازی)، اجرای نقشه کاشت، اهمیت آبیاری مستمر در طول دوره رویش و نیز برش، تهیه قلمه، بسته‌بندی و بارگیری مطالبی بیان داشت.