عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

آیین استقبال از نودانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران برگزار شد

مراسم استقبال از نو دانشجویان واحدهای استانی تهران شرق و غرب با حضور دکتر پیمان دانش کار آراسته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ، دکتر سید علی بدری معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه، دکتر سلیمان عباسی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، دکتر خداداد واحدی رئیس واحد استان تهران شرق، دکتر سیدمحمدحسن پیش ­بین رئیس واحد استان تهران غرب، جمعی از مدیران ستادی و استانی، تعدادی از روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان تهران و دانشجویان جدیدالورود، در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی استان تهران شرق، در ابتدای این مراسم، دکتر جعفری مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس، در سخنانی ضمن تشکر از مسئولین دانشگاه جامع علمی کاربردی به جهت انتخاب این موزه مجهز برای برگزاری این مراسم، با اشاره به ویژگی های خاص این موزه، عنوان داشت: موزه دفاع مقدس به عنوان بزرگترین و مجهزترین موزه غرب آسیا آمادگی هرگونه همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی را داشته و می تواند میزبان دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی برای طی دوره های کاربینی و کارورزی باشد.
در ادامه دکتر سید محمدحسن پیش بین رییس واحد استانی تهران غرب ضمن تبریک آغاز هفته بسیج اظهار داشت: هدف از برگزاری این مراسم آشنایی دانشجویان نو ورود دانشگاه جامع علمی کاربردی با فضای دانشگاه و آسانتر کردن مسیر دانشجویان در دوران تحصیل بوده است. وی در ادامه تصریح کرد: در استان تهران بین ۷۰ تا ۷۵ هزار دانشجو وجود دارد که به دلیل وجود بیماری کرونا، این مراسم با حضور ۲۵۰ نفر دانشجو برگزار و نزدیک به چهار هزار نفر این مراسم را به صورت مجازی و برخط دنبال خواهند کرد.
رئیس واحد استان تهران غرب در ادامه گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی زمینه را برای کارآفرینی شما دانشجویان فراهم می کند، اگر شما در نظر دارید تا در حین تحصیل و پس از تحصیل به راحتی وارد بازار کار شده و پس از آن وارد دنیای کارآفرینی شوید، دانشگاه جامع علمی کاربردی برای شما بهترین محیط است. دکتر پیش بین در ادامه افزود: به عنوان یک پدر اگر بخواهم به شما نصیحتی کنم، می گویم اگر میخواهید پس از تحصیل شرایط خوبی برای کار آفرینی داشته باشید، از این دو سال و موقعیت هایی که برای شما فراهم می شود بهترین استفاده را ببرید، مطمئن باشید ابزارهایی در این محیط علمی کاربردی وجود دارد که در هیچ جایی وجود ندارد.
پس از سخنان دکتر پیش بین، دکتر خداداد واحدی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق، ضمن گرامیداشت هفته بسیج و تشکر از عوامل موزه ملی دفاع مقدس برای میزبانی این جلسه، طی سخنانی اظهار داشت: انتخاب شما، آینده شما را خواهد ساخت، برای جذب کردن باید جذاب بود پس باید در انتخاب خوب دقت کنید. دکتر واحدی تصریح کرد: ما خوشحالیم که شما دانشگاه جامع علمی کاربردی را برای تحصیل خود انتخاب کردید. وی افزود : یک تصمیم استراتژیک یعنی تصمیمی که بر تمامی شئون زندگی یک فرد تاثیر مستقیم می گذارد. انتخاب رشته و دانشگاه نیز یک تصمیم استراتژیک محسوب می شود که مستقیما با زندگی و آینده شما در ارتباط است. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق در ادامه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربری یک دانشگاه مهارت محور است، یک انتخاب جامعه محور است. در واقع دانشگاه به نیازهای جامعه توجه می کند. بدیهی است که تصمیمات یک محیط دانشگاهی می تواند عامل حل بیشتر مشکلات یک کشور باشد.
دکتر واحدی در ادامه تصریح کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده، بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی شاغل هستند. در واقع دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی، هم شاغل هستند و هم کارآفرین پس مطمئن باشید که در آینده افراد بزرگی که در دانشگاه های نظری بزرگ تحصیل کرده اند، برای شما و کارآفرینان کار خواهند کرد. از این فضا بهترین استفاده را برده و اگر حرفی برای گفتن دارید دانشگاه جامع علمی کاربردی با تمام توانی که دارد، شرایط را برای رشد شما آماده کرده است. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران شرق افزود: دفاتر نوآوری دانشگاه بهترین فضا برای خلاقیت های شما خواهد بود پس ایده پردازی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، خیال پردازی نیست، بلکه بهترین محیط برای عملی کردن ایده هاست.
وی تصریح کرد: قدر سن و سال خود را دانسته و از آن به بهترین شکل بهره ببرید، موانع پیش روی خود را تبدیل به راه و جاده کنید، هدفمند باشید، اهدافتان را یادداشت کنید، اهدافتان با شایستگی شما تطبیق داشته باشد، حتما اهدافتان قابل دسترسی باشد، برای اهدافتان زمان بگذارید و از همه مهمتر خودتان را باور کنید. دکتر واحدی تصریح کرد: آینده این کشور به شما نیاز دارد، پس منفی گرایی نکنید و موانع را به عنوان سکوی پرتاب برای رسیدن به اهدافتان در نظر بگیرید.

در ادامه مراسم دکتر سلیمان عباسی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی، ضمن خیر مقدم به دانشجویان و تبریک هفته بسیج، به تشریح فعالیت های معاونت فرهنگی و برنامه های ویژه این حوزه برای دانشجویان پرداخت. دکتر عباسی ابتدا پیام تبریک دکتر حسین بلندی، ریاست جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی را به دانشجویان اعلام کرد و از قول وی نقل کرد؛ دانشگاه جامع علمی کاربردی باید به عنوان قطب تربیت تکنسین و نیروی ماهر در منطقه شناخته شود.
وی با اشاره به تاریخچه دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: راه اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی با تصویب شورای گسترش وزارت علوم در سال ۷۰ صورت گرفته و تاسیس رسمی آن در سال ۷۲ با هدف تربیت نیروی متخصص برای بخش های مختلف اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی در دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی و برای رفع نیاز  صورت گرفت. وی افزود: این دانشگاه دانش و مهارت لازم برای افراد را در کنار هم مهیا می کند برای همین هست که در بین دانشجویان علمی کابردی، فارغ التحصیلان زیادی از دانشگاه های نظری، به جهت یادگیری عملی حضور دارند.
دکتر عباسی تصریح کرد: هدف اصلی ما تقویت جایگاه علمی دانشگاه است که ما از شما دانشجویان می خواهیم با موفقیت در تحصیل و سپس موفقیت در محیط های کاری؛ در این امر دانشگاه را یاری نمایند. وی افزود: توسعه آموزش های عالی و حل مشکلات اشتغال یک وظیفه ملی و دینی است که ریاست عالی دانشگاه به این موضوع اشاره داشته و این وظیفه را بر دوش دانشگاه و مراکز علمی کاربردی قرار داده است. دانشگاه در نظر دارد تا از همه خبرگان و صاحب نظران در همه حوزه ها کمک گرفته تا بتوانند با بهره گیری از نیروی کار حرفه ای، بر حل این مشکلات فایق آید.
دکتر عباسی  افزود: همکاری با حوزه های صنعت و کشاورزی از مهمترین وظایف ماست چون در این رشته ها اشتغال زیادی وجود دارد که به دلیل عدم تبلیغات مناسب، دانشجوی بسیار کمی در این حوزه وجود دارد. همچنین دانشگاه به موضوع آینده پژوهی دقت ویژه ای داشته و تنها به حل مشکل فکر نکرده و سعی می کند تا از قبل، این مشکلات را پیش بینی و نسبت به حل آن اقدام کرده باشد.
وی ادامه داد: دوره های کوتاه مدت و پودمانی دانشگاه، دوره هایی است که هم به نفع دانشجو و هم به نفع جامعه است. مثلا شما با داشتن مدرک لیسانس، اقدام به شرکت در یک دوره کوتاه مدت کرده و با یادگیری آن در کار خود موفق تر از پیش خواهید شد. در حوزه بین الملل و برنامه های فرا ملی، دانشگاه جامع علمی کاربردی در نظر دارد تا با توسعه کمی و کیفی بتواند به عنوان قطب تربیت تکنسین و نیروهای مهارتی در منطقه شناخته شود. دکتر عباسی در خاتمه به معرفی بخش های مختلف حوزه فرهنگی اعم از اداره های کل شاهد و ایثارگر، تربیت بدنی، دفتر فرهنگی و اجتماعی، حوزه قرآن و عترت و حوزه امور دانشجویی پرداخت.
در ادامه مراسم، دکتر پیمان دانش کار آراسته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در سخنانی با خیر مقدم به نو دانشجویان اظهار داشت: مسیر دانشگاه جامع علمی کاربردی در دوره کارآفرینی و کسب و کار بسیار پر فراز و نشیب بوده و هم اکنون به بلوغ نسبی رسیده و دانشجویان جدیدالورود می توانند به راحتی از فرصت های جدید پیش روی خود به راحتی استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی نزدیک به ۱۷۰ مرکز نوآوری با مجوز رسمی در حال فعالیت بوده و ۱۰۰ مرکز دیگر نیز با مجوز موقت مشغول به کار هستند. هم اکنون بیش از نیمی از مراکز علمی کاربردی کشور دارای مراکز نوآوری هستند. دکتر آراسته افزود: سال گذشته و با کمک مراکز آموزشی و حمایت واحدهای استانی در سطح کشور ۱۵۱ رویداد شتاب را با موفقیت برگزار کردند که منتخبین این رویداد ها در بیش از ۴۷۰ هسته نوآور در مراکز نوآوری مستقر شدند.
وی تصریح کرد: تمام مراکز نوآوری با حمایت دستگاه های متقاضی نقش شتاب دهنده و سرمایه گذار اولیه را هم اجرا می کنند که این کمک خوبی برای افراد دارای خلاقیت در دانشگاه محسوب می شود در واقع دانشگاه قرار است تا حضورش را در جامعه تقویت کرده و پروژه های کلانی را در سطح کشور برنامه ریزی کرده که توسط ریاست عالی دانشگاه رسانه ای خواهد شد.
در خاتمه دکتر آراسته اظهار داشت: هر دانشجویی که خلاقیت دارد، دانشگاه جامع علمی کاربردی هسته های نوآوری و مراکز آماده کمک به او هستند و این باعث افتخار دانشگاه خواهد بود.
در خاتمه مراسم مهندس اشرفی مدیرکل اداره خدمات آموزشی دانشگاه ضمن خوشامدگویی به دانشجویان جدید طی سخنانی اظهار داشت: اصلی ترین تفاوت دوران دانشجویی با دوران تحصیل در مدرسه را مطالبه گری دانشجویی دانست. وی در این مورد تصریح کرد: دانشجو باید یاد بگیرد مطالبه گری کند. در مورد دروس خود، کیفیت اساتید، برگزاری دوره ها و کلاس های عملی، برگزاری ۱۶ جلسه حضوری کلاس و ... همه می تواند از مهمترین مطالبات دانشجویان در دوره تحصیل باشد.
وی ادامه داد: دانشجو می بایست از تمامی سرفصل ها و ریزمحتواهای رشته خود اطلاع کامل داشته باشد که این موضوع در پرتال دانشگاه جامع علمی کاربردی به طور دقیق و ریز وجود دارد. همچنین آگاهی از قوانین و مقررات دانشگاه نیز از مهم ترین وظایف پیش روی دانشجویان در دوران تحصیل است.
اشرفی در سخنانی کوتاه به مهمترین وظایف دانشجویان اعم از اطلاع دقیق از زمان انتخاب واحد، شناخت تقویم آموزشی، روش های نام نویسی و ... اشاره داشته و برخی از مهمترین قوانین زمان ثبت نام را برای دانشجویان جدیدالورود بیان کزد.
در پایان این مراسم تعدادی از دانش آموختگان کارآفرین و صاحب کسب و کار مراکز آموزش علمی کاربردی تهران شرق و غرب دعوت به عمل آمد تا به ذکر تجارب تحصیلی و حرفه ای خود در این دانشگاه برای نودانشجویان بپردازند. پایان بخش این برنامه نیز بازدید نودانشجویان از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود.