عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت دیلم: ۹۱ درصد بیماران دیابتی و ۹۳ درصد بیماران فشارخونی دیلم واکسن‌کرونا دریافت کرده‌اند

زینب دهداری طی گفتوگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم عنوان کرد: میزان مرگ ناشی از بیماری کرونا در کسانی که بیماری مزمن ندارند ۲.۳ درصد، کسانی که بیماری فشارخون بالا دارند ۶ درصد، در مبتلایان به دیابت ۷.۳ درصد، در بیماری‌های قلبی عروقی و ۱۰.۵ درصد افزایش می‌یابد.
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دیلم افزود: بیماری‌های ویروسی، وضعیت کنترل شده بیماری قلبی را ناپایدار می‌سازد و از کنترل خارج می‌کنند، این بیماری به دلیل ایجاد عفونت ریوی قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این شرایط قلب بیمار قادر به پاسخگویی نیست.
دهداری اظهار داشت: بیماران دیابت نیز به دلیل اختلال در سیستم ایمنی مستعد ابتلا به عفونت‌ها هستند که در صورت ابتلا به این ویروس می‌توانند دچار بیماری شدید شوند و این مسئله اهمیت واکسیناسیون را دو چندان می‌کند.
وی گفت: ۹۱ درصد بیماران دیابتی و ۹۳ درصد بیماران فشارخونی تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی دیلم واکسن‌کرونا دریافت کرده‌اند.
دهداری اضافه کرد: واکسن کرونا ویروس کشته‌شده است، بنابراین عوارض آن در برابر ویروس زنده در صورت ابتلا به کرونا قابل‌مقایسه نیست و بسیار کمتر و ناچیزتر و در اغلب موارد صفر است.
این کارشناس مطرح کرد: بنابراین به بیماران دیابتی، فشارخونی و قلبی شدیداً توصیه می‌شود از زدن واکسن دلهره نداشته باشند و در اولین فرصت واکسن خود را دریافت کنند تا در صورت ابتلا به بیماری کرونا با علائم و عوارض خفیف‌تری مواجه شوند و دوران بستری و نقاهت به حداقل برسد.
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیلم گفت: ۱۷۵ بیمار دیابتی و ۱۸۳ بیماران فشارخونی در شهرستان دیلم واکسینه شده‌اند که با مداخله و برنامه‌ریزی مستمر باید این تعداد به حداقل برسد.

انتهای پیام/ م.ب ۳۰۶۰