عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

طرح های برتر رویداد شتاب فرآوری انار از دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس اعلام شد

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس، به مناسبت هفته جهانی کار آفرینی مراسم اختتامیه رویداد شتاب فرآوری انار مرکز آموزش علمی کاربردی نی ریز با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان این شهرستان در محل مرکز آموزش علمی کاربردی نی‌ریز برگزار شد و با انتخاب ایده‌های برتر به کارخود پایان داد.

در ابتدای این رویداد علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز با بیان اینکه هر کسب و کار نوپایی که حول تکنولوژی و دارای ظرفیت رشد باشد، استارت آپ نامیده می‌شود، تصریح کرد: خشک کردن و پودر سازی پوست و دانه انار، تکثیر نهال انار واندرفول در گلخانه و تولید لواشک خانگی انار از جمله ایده های برگزیده این رویداد شتاب بود.

به گفته وی تولید بسته‌های فساد ناپذیر برای نگهداری انار، تولید شکلات صنعتی انار، استحصال روغن هسته انار، مبارزه بیولوژیک با آفات انار و وکیوم و فریز دانه انار از دیگر طرح های منتخب این رویداد استارت آپی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز با اشاره به اینکه رویداد مذکور در ۶ محور مرتبط با محصول انار فعالیت داشت، اظهار کرد: خواص دارویی پوست، دانه وهسته انار، مشاغل خانگی مرتبط با این محصول، فرآوری بومی محصولات نوآورانه انار، تغییرالگوی کشت و کنترل بیولوژیک آفات، بهره وری از ضایعات و شیوه‌های نوین بسته بندی و بازاریابی انار از محور های این رویداد بودند.

وی با بیان اینکه آماده‌سازی این رویداد چهار ماه زمان برد و با دعوت ازهمه‌ علاقه‌مندان، پژوهشگران، ایده پردازان و دانشجویان خلاق که دارای ایده در حوزه فرآوری انار بودند ۱۵ طرح دریافت شد، افزود: استقرار در مرکز نوآوری مرکز آموزش علمی کاربردی نی‌ریز و مجتمع کار آفرینی و نوآوری دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان فارس و حمایت از ایده تا تجاری سازی از مهمترین مزایای برگزیدگان این رویداد بود.

علیرضا بصیری با اشاره به اینکه شرکت توسعه باغداری بهرامان، شرکت تعاونی مزرعه سبز نی ریز (نارنی) و جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از حامیان برگزاری این رویداد استارت آپی بوده اند، اظهار کرد: همزمان با این مراسم نمایشگاهی از فرآورده‌های انار و محصولات جانبی آن در مرکز آموزش علمی کاربردی نی‌ریز بر پا شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز درپایان یادآورشد: این شهرستان با تولید سالانه ۶۰هزار تن انار، قطب تولید این محصول در استان فارس به شمار می رود و در نی‌ریز شهرتی جهانی دارد که بیشترین میزان صادرات انار کشور را به خود اختصاص داده ‌است.

این رویداد که از طریق پخش آنلاین و برخط بودن برنامه در فضای مجازی برای کاربران و مهمانان برگزار شد، با سخنرانی یکی از مهمانان ویژه این استارت آپ، دکتر محمدحسین موسی زاده مدیرکل دفتر نوآوری فناوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی و بحث و تبادل دیگر شرکت کنندگان در مورد ایده های خود در ارتباط با انار و فرآورده آن همراه بود.

مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی پیرامون کسب وکارهای نوپا درحوزه کشاورزی و ظرفیت های موجود درشهرستان نی ریز به خصوص محصول انار وچگونگی بهره وری بیشتر با فرآوری این محصول به شکل بومی مطالبی را ارائه داد.

سپس دکتر احمد رجبی رئیس اداره حمایت از فعالیت های پژوهشی و فناوری واحد استانی فارس نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص مباحث استارت آپی و نقش آن در شتابدهی و کمک به تجاری سازی ایده ها و استفاده از پتانسیلهای بومی جهت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه مطالبی را عنوان کرد.

گفتنی است دکتر احمدرجبی رئیس اداره حمایت از فعالیت های پژوهشی و فناوری واحد استانی فارس، دکتر مسلم جعفری، رضا ره فرسا و فرزانه یاربی مدرس بخش کارآفرینی مرکز آموزش علمی کاربردی نی ریز داوری این رویداد را برعهده داشتند.

طرح های حائز رتبه اول تا سوم به انتخاب هیات داوران به شرح زیر می باشد:

طرح کسب و کار تولید و فروش خانگی و بهداشتی لواشک رولی انار ایده الهام کشاورز

طرح کسب و کار احداث گلخانه تولید نهال انار واندرفول ایده فرزانه طاهری

طرح ایجاد کسب و کار نوپا استارت آپی مرتبط با انار و فرآورده های آن در شبکه مشاغل خرد و خانگی با عرضه مستقیم ایده محمد رضا غلامپور