عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

با حضور یاوران تولید بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل پرورش گاوهای شیری و تغذیه مناسب مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل برنامه یاوران تولید علوم دامی روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ در خصوص پرورش گاوهای شیری و تغذیه مناسب آن‌ها در روستای تززنق خلخال با حضور محققین بخش تحقیقات علوم دامی، کارشناسان ترویج و امور دام شهرستان خلخال و بهره‌برداران برگزار شد.

در این برنامه ابتدا وضیعت تولید شیر، تغذیه، تولید مثل و جایگاه دام مورد بررسی قرار گرفت و رعایت موارد بهداشتی جایگاه برای جلوگیری از ایجاد ورم پستان توصیه گردید. همچنین تاکید شد با در نظر گرفتن اقلام خوراکی در دسترس جیره گاوهای شیری در سه دسته پر تولید و متوسط تولید و کم تولید با ترکیب ۲۴ کیلوگرم کاه گندم، ۱۲ کیلوگرم کاه برنج و ۲۴ کیلوگرم یونجه و به جای آن ۳۲ کیلوگرم مخلوط یونجه و گراس باغی، ۱۱ کیلوگرم سبوس، ۱۴ کیلوگرم کنسانتره و ۱۲ کیلوگرم آرد ذرت و یک کیلوگرم نمک را مخلوط نموده و جیره کاملاً مخلوط به صورت خوراک کامل تهیه و در ۳ وعده استفاده نمایند.

توصیه گردید مقدار مصرف جیره‌های غذایی تهیه شده با توجه به وزن و مقدار تولید در نظر گرفته شود . برای کسب نتیجه مطلوب در تلقیح مصنوعی تلیسه‌های دو رگ سیمنتال، وزن، سن و وضیعت بدنی آن‌ها در نظر گرفته شود .