عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

بسیاری از اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از کار به دلیل عدم رعایت اصول ارگونومی است

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان تنگستان، مهندس حمید زنده بودی بیان داشت: در دنیای امروز، تمامی افرادی که به‌نوعی شغلی را بر عهده دارند، بسته به ماهیت شغلشان در معرض تعدادی از عوامل زیان‌آور محیط کار قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: لازم به توضیح است که این عوامل زیان‌آور تنها محدود به مشاغل سخت و طاقت‌فرسای صنعتی نشده و حتی افرادی که وظایف اداری کار با رایانه و نشستن طولانی‌مدت پشت میز را انجام می‌دهد نیز به فراخور خود در معرض پاره‌ای از عوارض ناشی از کار قرار می‌گیرند که از جمله آن می‌توان به بروز اختلالات اسکلتی عضلانی اشاره نمود.
وی تاکید کرد: این افراد بایستی توجه کنند که علاوه بر انجام نرمش‌های حین کار و بلند شدن و جابه‌جا شدن از روی صندلی، با رعایت تعدادی از اصول بسیار ساده ارگونومی و بهبود ایستگاه کاری خود نیز می‌توانند تا حد زیادی از بروز عوارض ناشی از این سبک کاری پیشگیری نمایند.
مهندس زنده بودی با اشاره به صفحه‌های نمایشگر در محیط کار اظهار داشت: شخص بایستی فاصله نمایشگر با خود را به‌اندازه فاصله یک دست تنظیم نمایند، ارتفاع نقطه بالای نمایشگر با ارتفاع چشم‌ها در حالت نشسته در یک خط افقی قرار گیرد، لذا بدین منظور استفاده از جعبه مخصوص زیر مانیتور  که می‌تواند با کمترین هزینه ممکن دسترسی به این هدف را تسهیل نماید.
زنده بودی افزود: همچنین به جهت پیشگیری از اثرات نور و درخشندگی بر کاهش بینایی و ایجاد خستگی بهتر است نمایشگر یک زاویه نود درجه نسبت به پنجره داشته و از تلفیقی از روشنایی طبیعی روز و روشنایی مصنوعی استفاده گردد.
کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان تنگستان تصریح کرد: استفاده از صندلی مناسب از دیگر موضوعات مهمی است که بایستی بدان توجه گردد، بدین منظور ارتفاع صندلی بایستی قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشد به‌گونه‌ای که به جهت پیشگیری از فشار تماسی بین ساعد و لبه میز، دسته صندلی و میز در یک ارتفاع قرار گیرد، همچنین قوس پشتی صندلی بایستی به‌گونه‌ای باشد که کاملاً گودی کمر را پر نماید.
مهندس زنده بودی بیان داشت: از جمله اختلالات اسکلتی عضلانی در کارمندان، عارضه‌ای به نام سندرم تونل کارپال است که باعث درد در ناحیه مچ دست گردیده و در مراحل پیشرفته حتی استفاده از قلم نیز از فرد سلب می‌شود که مهمترین علت آن حرکات تکراری مچ دست است، بدین منظور و به جهت پیشگیری از این عارضه استراحت مچ دست هر چند دقیقه یک بار و نرمش‌هایی مانند خم کردن و صاف کردن مچ دست، استفاده از زیر موسی نرم و استاندارد به جهت اجتناب از فشار بر مفاصل می‌تواند کمک کننده باشد.

انتهای پیام/ ن.ا ۳۰۱۰