عمومی | دانشگاه تهران

دانشگاه تهران بیش از ۲۶۰ هزار فارغ‌التحصیل دارد/ تلاقی هوش تجاری، مدیریت دانش و داده‌کاوی کلید اشتغال‌زایی گسترده برای جوانان است/ دانش‌آموختگان نیازمند آموزش ورود به جامعه هستند/ اساتید برای ورود به فضای کسب‌وکار به فارغ‌التحصیلان کمک کنند

دکتر فاطمه نصرتی‌ ، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در دهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «کاربرد‌های مدیریتی سامانه هوشمند بازار و کسب‌وکار(BIS/MKIS)» گفت: دانشگاه تهران با بیش از ۲۶۰ هزار دانش‌آموخته، ظرفیت عظیمی را به لحاظ علمی، تحقیقاتی، تجارب مدیریتی و … دارا است که لازم است زمینه‌ها جهت بکارگیری این ظرفیت برای توسعه کشور فراهم شود.

دکتر نصرتی افزود: دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در این راستا و همسو با مسئولیت اجتماعی دانشگاه، با محوریت موضوعات کلیدی مورد نیاز جامعه و صنعت، نسبت به برگزاری نشست‌های علمی با حضور دانش آموختگان موفق و خبره دانشگاه برگزار می‌کند تا زمینه‌ای برای ارائه راهکارهای آنها جهت کمک به حل مسائل روز جامعه و استفاده از ظرفیت دانش‌آموختگان فراهم شود.

بر طبق این گزارش، در دهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران، دکتر نادر سیدامیری ، مدیر دفتر آموزش‌های کاربردی دانشکده کارآفرینی و دکتر سید احمد قاسمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی از جمله دانش‌آموختگانی بودند که به ارائه دیدگاه درباره «کاربرد‌های مدیریتی سامانه هوشمند بازار و کسب‌وکار(BIS/MKIS)» پرداختند.

دکتر قاسمی: سامانه هوشمند کسب‌وکار حلال بسیاری از مشکلات است

دکتر سید احمد قاسمی ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران در این وبینار با اشاره به سابقه قریب ۵۰ ساله استفاده از مبحث هوش تجاری در دنیا به‌عنوان محور حوزه کسب‌وکار و تجارت، گفت: یکی از مشکلات اساسی در این حوزه، عدم وجود هوش تجاری در ایران است.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران، یکی از کاربردهای هوش تجاری را اطلاع از ظرفیت‌های بازارهای داخلی و بین‌المللی برشمرد و افزود: سامانه هوشمند دو کاربرد اساسی در بازار بین‌الملل دارد؛ کاربرد اول در حوزه ایجاد کسب‌وکار در زمینه مشاوره بازار است. بسیاری از شرکت‌های ایرانی قرارداد چندین میلیاردتومانی با شرکت‌های خارجی برای دریافت مشاوره بازار دارند. کاربرد دوم نیز ناظر بر حوزه بهره‌وری کسب‌وکار و تجارت است.

قاسمی بیان داشت: هدف این است که یک مسیر جدید در حوزه کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات بازار پیشروی فارغ‌التحصیلان قرار دهیم. میزان تجارت ما مطلوب نیست که سامانه هوشمند می‌تواند به شرکت‌های داخلی برای افزایش تولید کمک کند. توسعه تجارت ایران در بازارهای جهانی نیز در این راستا رقم می‌خورد.

او با اشاره به ویژگی‌های سامانه هوشمند، تصریح کرد: در سامانه هوشمند جمع‌آوری داده، بعد از تحلیل، اطلاعات متناسب با نوع پرسشگری طبقه‌بندی می‌شود. قابلیت تولید شاخص در این سیستم‌ها حائز اهمیت است و سامانه‌هایی که تحلیل داده ندارند از جنس سامانه هوشمند نیستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی خاطرنشان کرد: سامانه‌هایی که پایگاه دانش ندارند و اطلاعات را نمی‌توانند به‌صورت کیفی تحویل دهند، سامانه هوشمند نیستند. در حوزه سامانه سیستم پردازش‌گیر، داده تحلیل می‌شود و مدیریت مبتنی بر شاخص را جایگزین مدیریت مبتنی بر برنامه‌های روزمره می‌کند.

قاسمی گفت: این سیستم ارزیابی دقیقی از بازار خواهد داشت و مباحث مختلف از جمله قیمت در لحظه مقایسه می‌شود. تحلیل ارزش‌ها برای محصول از خصوصیات این سیستم است. در حوزه نظارت و ارزیابی نیز این سیستم کاربرد دارد و مدیریت مبتنی بر شاخص را در اختیار قرار می‌دهد.

او افزود: زنجیره ارزش در این سیستم قابل دسترسی است و نقشه تجاری در سراسر دنیا را در اختیار تجار قرار می‌دهد. سامانه هوشمند، فرصت بزرگی برای رشته‌های انسانی و افراد فعال در حوزه تجارت است و آشنایی با مفاهیم BI باعث می‌شود با شرکت‌های بزرگ آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند.

قاسمی ادامه داد: جای شرکت‌های حرفه‌ای بازار در ایران بسیار خالی است. باید یاد گرفت که چگونه از تحلیل داده‌های بازار استفاده کرد. این سیستم می‌تواند اشتغال‌زایی گسترده‌ای برای جوانان باهوش ایجاد کند، به‌شرط اینکه افراد یاد بگیرند. بالای ۳۵۰ هزار شرکت بازاریابی حرفه‌ای نیاز داریم که تنها کافی است با مفاهیم هوش مصنوعی بازار آشنا شوند.

او بیان کرد: شرکت‌ها در حوزه فروش و صادرات مشکل دارند. مشکل در ندانستن نحوه استفاده از این سیستم است. گروهی از فارغ‌التحصیلان باید به‌عنوان یک دانش تخصصی به این سمت سوق داده شوند و افراد آشنا شوند تا شرکت‌های بازاریابی ایجاد کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی تاکید کرد: ظرفیت صادراتی فوق‌العاده‌ای در ایران داریم اما باید نحوه استفاده صحیح از این ظرفیت را از طریق سیستم هوشمند بازار یاد بگیریم.

دکتر سیدامیری: راه‌اندازی سیستم هوشمند بازار به معنای موفقیت نیست

دکتر نادر سیدامیری ، مدیر دفتر آموزش‌های کاربردی دانشکده کارآفرینی و دانش‌آموخته دانشگاه تهران در ادامه این وبینار، گفت: یک سیستم درست اطلاعاتی، پایه و اساس موفقیت یک کسب‌وکار است. درصد زیادی از فضای اکوسیستم استارآپی ما در ورود به بازار مشکل دارند. باید به دنبال داده‌ای برویم که بر روی آن آنالیز صورت بگیرد و از سناریوی ساخته‌شده مسیر موفقیت را ترسیم کنیم.

او افزود: به‌طورکلی به یک سیستم اطلاعات بازاریابی نیاز داریم. این سیستم دو بخش دارد؛ بخش اصلی تحقیقات بازار و رسیدن به یک اطلاعات جامع از فضای بازار هدف است و بخش دوم هوشمندی بازار است. کارآفرینی و توسعه محصولات از کارکردهای این دو بخش است.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران تصریح کرد: تحقیقات بازار به دنبال داده‌های اطلاعاتی از دل خود بازار است. به‌عنوان‌مثال باید شناختی از مخاطبان صورت بگیرد. در بحث هوش بازار به دنبال داده‌های ثانوی مخاطب هستیم. این دو بخش که در کنار هم قرار بگیرند، فرصت‌های بازاری بیرون می‌آید و ایده‌های کسب‌وکار را به همراه دارد.

سید امیری بیان داشت: سیستم‌های هوشمند بازار به‌طورکلی یک سیستم جامع هستند اما در دو مقیاس کوچک و بزرگ هم دیده می‌شوند. مقیاس کوچک برای ایجاد کسب‌وکارها موثر است. اگرچه عدم استفاده از سیستم‌های هوشمند، آن کسب‌وکار را دچار مشکلاتی می‌کند.

او خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگ سامانه هوشمند بزرگ دارند، تحلیل هم از داده‌های اولیه و ثانویه می‌گیرند و آنالیز می‌کنند اما این تحلیل باید تبدیل به یک سناریو و یک استراتژیک پِلان شود.

مدیر دفتر آموزش‌های کاربردی دانشکده کارآفرینی تاکید کرد: الزاماً راه‌اندازی سیستم هوشمند بازار به معنای موفقیت نیست، بلکه باید آن دیتا تبدیل به یک سناریو و استراتژیک شود.

سید امیری اظهار داشت: ما در حوزه بحث‌های تحلیل بازار مشکل داریم. شرکت‌های فعالی که در حوزه مشاوره مدیریتی و بازار هستند، رویکردهای غیرمرتبط دارند.

او بیان داشت: دانشجوی توانمند متناسب با نیاز صنعت نتوانسته‌ایم تربیت کنیم. تعداد زیادی دانشجوی فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف داریم که می‌توانند در فضای سامانه هوشمند بازار درگیر شوند و اثربخش باشند.

دانش‌آموخته دانشگاه تهران گفت: نیاز داریم که دانش‌آموختگان تحت تیمی، آموزش ورود به جامعه را ببینند و مستقل شدن را یاد بگیرند. باید فضایی برای آرامش ذهن این افراد مهیا شود که اساتید و هیئت‌علمی در آنجا به دانش‌آموختگان برای ورود به فضای کسب‌وکار و به‌دوراز فضای دانشگاهی کمک کنند.

سید امیری در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه فضای کسب‌وکار در ایران دچار یک تغییر ناهمگن است و قابل‌پیش‌بینی نیست اما اگر یک سیستم هوشمند بازار داشته باشیم این پیش‌بینی به بهترین نحو انجام می‌شود.