عرضه ۳۱۰ عنوان کتاب ۱۵ مدرسه قرآنی در دانشگاه تهران/ دکتر مقیمی: مراجعه به تفاسیر قرآنی در بحث تحول علوم انسانی راهگشاست/ برنامه وزارت ارشاد برای استفاده از ظرفیت مدارس دانشجویی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران دارای ۱۵ مدرسه تخصصی و بیش از ۸ هزار متدبر است که متدبران شرکتکننده در کلاسهای این مدارس از دانشجویان و فارغالتحصیلان سراسر کشور هستند.
هانی چیتچیان، عضو هیات مدیره مدرسه دانشجویی قرآن و عترت و دبیر سابق کانون قرآن و عترت دانشکدگان علوم دانشگاه تهران در حاشیه برگزاری این نمایشگاه درباره فعالیتهای مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران، توضیح داد: هر یک از مدارس ۱۵ گانه، در زمینه تدبر در مفاهیم قرآنی مربوط به یک حوزه تخصصی فعالیت میکنند و ۳۱۰ عنوان کتاب چاپ شده با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نتیجه فعالیتهای علمی، آموزشی و پژوهشی مدارس است.
این مدارس قرآنی که آثار خود را در نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران ارائه کرده بودند، به تفکیک حوزههای تخصصی شامل مدرسه دانشجویی تدبر در قرآن، مدرسه دانشجویی قدر (حفظ و تدبر)، مدرسه دانشجویی حمد (هنر و ادبیات)، مدرسه دانشجویی عبودیت عبادالرحمن (علوم انسانی)، مدرسه دانشجویی اسما الحسنی (علوم پایه)، مدرسه دانشجویی ابرار (علوم اجتماعی)، مدرسه دانشجویی اهل بیت (ع) (خانواده)، مدرسه دانشجویی امت رحمت (زبانهای خارجی)، مدرسه جهاد و تبلیغ، مجمع مساجد تدبرمحور، مدرسه نسل توحیدی، مدرسه دانشجویی تزکیه و تعلیم (آموزش و پرورش)، مدرسه سفیران قرآن (کانونهای قرآن دانشگاه تهران) بودند.
دکتر سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران در جریان برگزاری نمایشگاه «دستاوردهای علمی و پژوهشی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت» از این نمایشگاه بازدید کرد.
سرپرست دانشگاه تهران در حاشیه این بازدید ضمن ابراز امیدواری نسبت به فعالیتهای مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران، گفت: فلسفه وجودی مدرسه قرآن و عترت این است که مباحث قرآنی و سیره نظری و عملی ائمه معصومین (ع) در کلیه ارکان و فعالیتهای دانشگاه جاری و ساری شود.
دکتر مقیمی با تاکید بر اینکه تمام تلاشها مبتنی بر اثرگذاری هرچه بیشتر فرهنگ قرآنی در فعالیتهای دانشگاه است، افزود: مباحث «تدبر در قرآن» طبق فرموده رهبر معظم انقلاب از اهمیت بالایی برخوردار است و در کنار قرائت قرآن باید به «کاربرد آموزههای قرآنی» و «آموزههای مرتبط با احادیث و روایات ائمه معصومین (ع)» در زندگی اجتماعی مردم و بهویژه زندگی دانشجویان توجه کرد.
سرپرست دانشگاه تهران اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند فرهنگ قرآنی را تقویت و ترویج دهد تا رفتارها، محتواها و روشهای آموزشی مبتنی بر آموزههای الهی باشد. همچنین در بحث تحول علوم انسانی که جزو دغدغههایمان است، مراجعه به تفاسیر قرآنی میتواند برای ما راهگشا باشد.
بر طبق این گزارش، دکتر یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از نمایشگاه «دستاوردهای علمی و پژوهشی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت» دانشگاه تهران در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران بازدید کرد و در جریان فعالیتهای این مدارس قرار گرفت.
دکتر احمدوند در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، از بررسی شیوه استفاده از دستاوردهای مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: مجموعه مدارس دانشجویی قرآن و عترت با نیتی خالص و در راستای جهاد علمی و فرهنگی فعالیت میکنند که برای وزارت ارشاد هم شناسایی و پیدا کردن راه استفاده از دستاوردهای این مجموعه ارزشمند است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: با همکاری فعالان و متدبران قرآنی بتوانیم مفاهیم استخراجشده از قرآن را برای تولید آثار فرهنگی و قرآنی متناسب با اندیشهها و مفاهیم قرآنی، در بدنه جامعه فرهنگی کشور منتشر کنیم.