عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: مقاومت میکروب‌ها به داروهای آنتی میکروبیال تهدید بزرگی برای سلامت جامعه است

دکتر سهیل افرازی اظهار داشت: مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بی‌اثر شدن این دسته از داروها می‌گردد و درحالی‌که آنتی‌بیوتیک‌ها نقش موثری در درمان بیماری‌های باکتریایی داشته و جان میلیون‌ها نفر را نجات داده‌اند.
وی افزود: متاسفانه مصرف نابجا و خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث ایجاد مقاوم شدن باکتری‌ها می‌شود که این امر هم باعث آسیب به‌سلامت فرد می‌گردد و هم به‌سلامت کل جامعه آسیب می‌رساند.
دکتر افرازی افزود: جهت جلوگیری از مقاومت میکروبی و بی‌اثر شدن آنتی‌بیوتیک‌ها باید جداً از مصرف خودسرانه آن‌ها پرهیز شود و آنتی‌بیوتیک‌ها باید حتماً با نظر پزشک مصرف شوند، چنانچه آنتی‌بیوتیکی توسط پزشک تجویز شد باید سر ساعت مصرف شود و دوره درمان آن کامل گردد، در ضمن باید دقت نمود هر آنتی‌بیوتیک مخصوص بیماری خاصی است که با تجویز پزشک برای بیمار باید تجویز گردد و افراد فاقد صلاحیت نمی‌توانند برای دیگران دارو تجویز کنند.
وی بیان داشت: مصرف خودسرانه و غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به ارگان‌های مهم بدن نظیر کبد و کلیه وارد نماید و عوارض حساسیتی شدیدی در افراد ایجاد کند که در افراد سالمند و کودکان می‌تواند عوارض بیشتری از خود نشان دهد.
دکتر افرازی در ادامه تاکید کرد: نکته بسیار مهم این است که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط بر روی باکتری‌ها موثرند و بر روی ویروس‌ها تاثیری ندارند و آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌های ویروسی نظیر کرونا و برخی از سرماخوردگی‌ها و آنفولانزا شایع در فصل سرما نقشی ندارند، لذا مصرف آن‌ها به‌هیچ‌عنوان نباید به‌صورت خودسرانه در درمان این بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد و تشخیص و تمایز نوع بیماری بر اساس علائم آن (بین بیماری‌های ویروسی و باکتریایی)، درمان و تجویز دارو فقط بر عهده پزشک است.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت آگاه‌سازی در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و مقاومت میکروبی ۲۷ آبان لغایت ۳ آذر از طرف سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان هفته جهانی به‌عنوان ((هفته آگاه‌سازی داروهای آنتی میکروبیال و مقاومت میکروبی)) نام‌گذاری شده است.
دکتر افرازی افزود: در کشور ما نیز از ۲۲ لغایت ۲۸ آبان ماه به همین عنوان نام‌گذاری شده است که در این هفته دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با همکاری و هماهنگی سایر ادارات در جهت افزایش آگاهی جامعه در این زمینه از طریق آموزش همگانی برنامه‌های خود را به اجرا می‌گذارند.
انتهای پیام/ غ. ه ۲۰۷۰