عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت توسعه مهارت ها و رفع مشکل بیکاری در کشور باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی، دکتر مهدی رئوفی رئیس واحد استان مرکزی در دیدار با دکتر محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نیازهای موجود در جامعه گفت: تربیت نیروهای متخصص در دانشگاه جامع علمی کاربردی براساس نیازهای موجود در کشور است.

وی افزود: بر اساس برنامه های توسعه، سهم آموزش های عالی در کشور باید سی درصد کل آموزش ها باشد که متاسفانه در حال حاضر کمتر از این مقدار می باشد.

دکتر مهدی رئوفی در این نشست اظهار کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی رشته های تحصیلی بر اساس مشاغل تعریف شده در جامعه خوشه بندی شده و بر همین اساس دانشجو از بدو ورود به دانشگاه با مهارت خاص همان رشته آشنا شده و در نتیجه بعد از دانش آموختگی مشکلی برای اشتغال نخواهد داشت.

وی افزود: اکثر دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی به راحتی جذب بازار کار می شوند و طبق بررسی های صورت پذیرفته بیش از  ۸۰ درصد دانش آموختگان جذب بازار کار شده اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به ساختار فعلی آموزش عالی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و تغییر بنیادین در این ساختار را لازمه رشد آموزش عالی در کشور دانست و ابراز امیدواری کرد با تشکیل معاونتی تحت عنوان معاونت مهارت و فناوری در وزارتخانه سهم آموزش های مهارتی در کشور رشد یابد.

در ادامه این نشست محمدحسن آصفری نیز به جایگاه آموزش های مهارتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور کمی در خصوص مهارت آموزی غفلت شده و این موضوع در مراکز آموزش عالی در جایگاه خودش قرار نگرفته است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد ایجاد معاونتی مستقل از سایر معاونت ها در آموزش عالی که مشخصا به موضوع مهارت آموزی بپردازد قابل طرح می‌باشد و قابلیت پیگیری دارد.

وی بیان کرد: در آموزش عالی کشور موضوع کاربردی بودن علوم، مسئله مهمی است که باید در جهت رفع نیازهای کشور به آن پرداخته شود که دانشگاه جامع علمی کاربردی تا حدودی در این موضوع حرکت کرده است و نیاز به حمایت بیشتر دارد.

محمدحسن آصفری افزود: رفع بسیاری از مشکلات ناشی از بیکاری در جامعه با مهارت آموزی جوانان امکان پذیر است که باید در دوران دانشجویی و تحصیل، آنها را با مهارت و تخصص خاص و رفع کننده نیاز کشور آشنا کرد.

گفتنی است این نشست در راستای درخواست دانشگاه جامع علمی کاربردی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزش عالی با رویکرد تحقق اهداف برنامه ششم توسعه و تامین نیروی ماهر و متخصص و کارآفرینی برای رفع نیازهای کشور انجام پذیرفت.