عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی

پرهیز از تجمع و دورهمی در شب نشینی های پاییزی

مدیر سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: از مردم انتظار به خصوص سالمندان انتظار داریم از تجمع و دورهمی در شب های سرد پاییزی به شدت خودداری کنند. به گزارش پایگاه خبری وبدا، مهندس « علیرضا نوروزیان » افزود: ویروس کرونا همچنان در کمین نشسته و بیشتر اوقات در جمع های خانوادگی که پروتکل هایی بهداشتی کمتر رعایت می شود اعضای خانواده را غافلگیر می کند. وی تصریح کرد: رعایت پروتکل ‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن را باید تا پایان اپیدمی کرونا جدی بگیریم تا شاهد کاهش آمار مرگ و میرهای کرونایی باشیم. وی ادامه داد: در صورت عادی انگاری شرایط و کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌ها ممکن است دچار پیک جدید شویم که کنترل آن سخت تر می شود. وی تاکید کرد: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید از دورهمی و تجمعات پرهیز کنیم و در خانه ماندن را در اولویت قرار دهیم و فقط مواقع ضروری از خانه خارج شویم و هم چنین استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی را فراموش نکنیم. وی اضافه کرد: برخی از بیماران کرونایی در محیط‌ های بسته و مسقف به راحتی به ویروس کرونا آلوده شده اند که با ایجاد تهویه مناسب بخش زیادی از این انتقال، قابل پیشگیری است. وی با اشاره به این که ویروس‌ ها همراه با قطرات ریز تنفسی با بازدم افراد مبتلا به ویروس در هوا منتشر می شود، اظهار کرد: هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن این انتشار افزایش دارد و ناگفته نماند در فضای بسته تراکم ویروس بالا رفته و احتمال ابتلای افراد از فرد مبتلا به کرونا نیز به شدت بالا می رود. وی گفت: راه حل موثر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا این است که درصورت امکان پنجره‌ها و در ها باز باشند تا گردش هوا یا تهویه با جا به جایی هوای داخل و بیرون صورت گیرد که در چنین شرایطی احتمال ابتلا به ویروس ها کمتر می شود. وی با اشاره به این که تاکنون چندین پیک کرونایی داشته‌ایم ،گفت: با واکسینه‌کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری و حتی می توان برای حدف محدودیت‌ها امیدوار تر شد. وی تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا عقل و منطق حکم می کند همگی راهکار ساده و کم‌خطر استفاده از واکسن را در پیشگیری از مرگ و میرهای کرونایی انتخاب کنند و توجهی به برخی از شایعات در مورد بی اثر بودن واکسن کرونا نداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وبدا، مهندس « علیرضا نوروزیان » افزود:  ویروس کرونا همچنان در کمین نشسته و بیشتر اوقات در جمع های خانوادگی که پروتکل هایی بهداشتی کمتر رعایت می شود اعضای خانواده را غافلگیر می کند.
وی تصریح کرد: رعایت پروتکل ‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن را باید تا پایان اپیدمی کرونا جدی بگیریم تا  شاهد کاهش آمار مرگ و میرهای کرونایی باشیم.
وی ادامه داد: در صورت عادی انگاری شرایط و کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌ها ممکن است دچار پیک جدید شویم که کنترل آن  سخت تر می شود.
وی تاکید کرد: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید از دورهمی و تجمعات پرهیز کنیم و در خانه ماندن را در اولویت قرار دهیم و فقط مواقع ضروری از خانه خارج شویم و هم چنین استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی را فراموش نکنیم.
وی اضافه کرد: برخی از بیماران کرونایی در محیط‌ های بسته و مسقف به راحتی به ویروس کرونا آلوده شده اند که با ایجاد تهویه مناسب بخش زیادی از این انتقال، قابل پیشگیری است.
وی با اشاره به این که ویروس‌ ها همراه با قطرات ریز تنفسی با بازدم افراد مبتلا به ویروس در هوا منتشر می شود، اظهار کرد: هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن این انتشار افزایش دارد  و ناگفته نماند در فضای بسته تراکم ویروس بالا رفته و احتمال ابتلای افراد از فرد مبتلا به کرونا نیز به شدت بالا می رود.
وی گفت: راه حل موثر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا این است که درصورت امکان پنجره‌ها و در ها باز باشند تا گردش هوا یا تهویه با جا به جایی هوای داخل و بیرون صورت گیرد که در چنین شرایطی احتمال ابتلا به ویروس ها کمتر می شود.
وی با اشاره به این که تاکنون چندین پیک کرونایی داشته‌ایم ،گفت: با واکسینه‌کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری و حتی می توان  برای حدف محدودیت‌ها  امیدوار تر شد.
وی تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا عقل و منطق حکم می کند همگی راهکار ساده و کم‌خطر استفاده از واکسن را در پیشگیری از مرگ و میرهای کرونایی  انتخاب کنند و توجهی  به برخی از شایعات در مورد بی اثر بودن  واکسن  کرونا نداشته باشند.