عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بیست و نهمین دوره ارزشیابی طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیست و نهمین دوره ارزشیابی طرح‌های تحقیقاتی بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مورخ ۱۸ و ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ بصورت آنلاین برگزار شد.

در این دوره تعداد ۱۸ طرح و پروژه تحقیقاتی (خاص، مستقل و ملی) در دیسیپلین‌های مختلف توسط گروه ارزشیابی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به سرپرستی دکتر علی اشرف جعفری و همراهی اعضاء گروه متشکل از دکتر متینی زاده، دکتر معتمدی، مهندس صفوی و دبیری سرکار خانم دکتر کازرانی ارزیابی شد.

در آغاز جلسه ارزشیابی، دکتر یونس رستمی کیا رئیس بخش تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مرکز گزارشی از وضعیت نیروی انسانی، امکانات و زیرساخت‌های بخش، وضعیت اعتباری، فعالیت‌ها و عملکرد یکساله بخش تحقیقات جنگل و مرتع در سه حوزه پژوهش، آموزش و ترویج و انتقال یافته‌ها و همچنین برنامه‌های پیش بینی شده، ارائه کرد. سپس ارزشیابی طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرای بخش با گرایش‌های جنگل (۱۱ پروژه)، صنوبر و درختان سریع الرشد (۱ پروژه)، مرتع (۳ پروژه)، حفاظت و حمایت (۲ پروژه) و گیاه‌شناسی (۱ پروژه) انجام شد.

در روز دوم با حضور دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل جمع‌بندی و ارائه توصیه‌های فنی کارگروه ارزشیابی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور انجام شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در سخنانی وضعیت و شرایط موجود منابع طبیعی و عوامل تخریب عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان و جایگاه بخش تحقیقات جنگل‌ها و مراتع را در مرکز تشریح نمود و به کارهای شاخص بخش غیر از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی شامل تولید و تکثیر ۱۶۰۰۰۰ اصله نهال از ارقام پربازده، توسعه و تکمیل کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور، ایجاد سایت الگویی کاشت درختان صنوبر با پساب فاضلاب شهری در اراضی پایین دست تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان اردبیل با هدف توسعه زراعت چوب و تغییر الگوی کشت در این مناطق و همکاری با کارگروه یاوران تولید استان (مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان) پرداخت.

دکتر حسین کربلائی خیاوی در ادامه با اشاره به چالش کمبود نیروی انسانی بر ضرورت تقویت نیروی انسانی بخش (هیات علمی و کارشناس تحقیقاتی)، تسهیل تصویب پروژه‌های خاص، بسترسازی برای ارائه و تصویب پروژه‌های ملی تحقیقی – ترویجی و حمایت‌های مالی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع از کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور واقع در پایگاه تحقیقاتی سامیان اردبیل تاکید کرد.