عمومی | دانشگاه تهران

نخستین کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران در پیامی به اولین کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای آورده است: "دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین دانشکده‌های تربیت‌بدنی کشور از حیث تولیدات علمی بین‌المللی و تاثیر گذاری ملی و اجرایی در بدنه ورزش کشور، دارای قراردادهای مشترک برای همکاری‌های بین‌المللی علمی با دانشکده‌های تربیت‌بدنی در آسیا (از جمله کره جنوبی)، اروپا (از جمله لهستان و چک و اسلواکی)، کشورهای منطقه (از جمله عراق و ترکیه) و آمریکا و غیره است.

سرپرست دانشگاه تهران با یادآوری اینکه دانشکده تربیت‌بدنی این دانشگاه، در بین ۳۰۰ دانشکده برتر تربیت بدنی جهان در سال ۲۰۱۹ قرار گرفته است، می‌افزاید: "کنگره حاضر با بهره‌گیری از نظرات اندیشمندان، فرهیختگان و اساتید داخلی و خارجی از جمله کشورهای کانادا، برزیل، بلژیک، انگلیس، فرانسه، هلند، قطر، استرالیا، عراق برنامه‌ریزی شده است تا بتواند فرصتی برای توسعه تحقیقات بینارشته‌ای در پاسخ به نیازهای پیچیده و روزافزون ورزشی جامعه و تبادل آخرین دیدگاه‌ها، اطلاعات و پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف علوم ورزشی باشد."

دکتر مقیمی همچنین این کنگره را فرصت مغتنمی برای گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی ملی و بین‌المللی در حوزه علوم ورزشی دانسته و خاطرنشان کرده است: "با توجه به هدف برنامه راهبردی دانشگاه تهران مبنی بر بین‌المللی‌سازی دانشگاه، ما مشتاقانه به دنبال گسترش تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری با دانشگاه‌های سراسر جهان از جمله در حوزه علوم ورزشی هستیم و من دست شما برای همکاری و تعامل بیشتر بین دانشگاهی به گرمی می‌فشارم."

او با اشاره به آثار متعدد اقتصادی، اجتماعی، جسمی و روانی و … ناشی از پاندمی کرونا در دو سال گذشته، تاکید کرد: "امیدوارم در کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای، با معرفی دیدگاه‌ها و نظرات متخصصان حوزه فعالیت ورزشی بتوانیم به مسئولیت اجتماعی خود برای ارائه راه‌های مدیریت آثار فراگیر بدنی و روانی پاندمی کووید -۱۹ عمل نمائیم و از خطر بی‌تحرکی و سبک منفعلانه زندگی در این ایام بکاهیم."

سرپرست دانشگاه تهران در این پیام می‌افزاید: "همچنین با شیوع ویروس کرونا، اهمیت مشاغل مجازی و فن‌آوری‌های نوین در فعالیت ورزشی و ورزش حرفه‌ای افزایش یافته است. امروزه دوران تخصص‌های تک بعدی پایان یافته است. مرزهای میان علوم مختلف در حال محو شدن است و جهان بیش از پیش نیازمند دستاوردهای تحقیقات بینارشته‌ای است. امیدواریم محققان تربیت بدنی و تمامی رشته‌های وابسته اعم از آسیب‌شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی و ورزش معلولین، روان‌شناسی ورزشی، بیومکانیک ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی و حتی رشته‌های دیگری مانند جامعه‌شناسی، پزشکی و غیره با همفکری و همکاری روزافزون باهم، بتوانند با گسترش فنآوری در حوزه ورزشی و ترویج مشاغل مجازی، بر محدودیت‌های موجود فایق آیند."

دکتر مقیمی در بخش دیگر این پیام آورده است: "از دیرباز فعالیت ورزشی از جنبه فردی به عنوان فعالیتی موثر بر افزایش عزت‌نفس، کیفیت زندگی و طول عمر بوده است. ورزش می‌تواند همدلی و هم‌بستگی اجتماعی را در سطح جوامع محلی تقویت نموده و در سطح جهانی پیام‌آور همکاری، عدالت، احترام متقابل، مدارا، نوع‌دوستی و صلح باشد. فعالیت ورزشی و ورزش حرفه‌ای می‌تواند بهترین پادزهر مقابله با خشونت در دنیای پردرد و پرچالش امروزی باشد. ازاین‌رو از همه اساتید و همکاران ارجمند دعوت می‌گردد تا با ارائه نظرات ارزشمند خود در این کنگره، ما را در انجام این مسئولیت مهم یاری نموده و موجبات موفقیت اولین کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و تحقیقات بینارشته‌ای را در رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده فراهم آورند."

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، اولین کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینا‌رشته‌ای و دارای نمایه ISC، توسط دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰ به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

فراهم آوردن فرصت ظهور و توسعه تحقیقات بینارشته‌ای در راستای پاسخ به نیازهای پیچیده و روزافزون ورزشی جامعه و تبادل آخرین دیدگاه‌ها، اطلاعات و پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف علوم ورزشی با بهره‌گیری از نظرات اندیشمندان، فرهیختگان و اساتید داخلی و خارجی از اهداف برگزاری این کنگره بین‌المللی است.

مشاغل مجازی و فناوری‌های نوین ورزشی، کووید ۱۹ و فعالیت ورزشی و ورزش حرفه‌ای، آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، بیومکانیک ورزشی، روان‌شناسی ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، محورهای اختصاصی و عمومی این کنگره هستند.

مقاله‌های برتر کنگره در نشریه علمی-پژوهشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران به زبان انگلیسی چاپ خواهند شد. ‌