عمومی | دانشگاه تهران

تمدن نوین اسلامی نگاهی رو به جلو و آینده دارد / تمدن نوین اسلامی در مواجه با سایر مذاهب اسلامی یک نگاه کاملاً وحدت‌گرا دارد / رسالت دبیرخانه تمدن نوین اسلامی ایجاد تعامل بین مجموعه‌های مختلف در راستای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است

وی با تاکید بر اینکه در تمدن نوین اسلامی ما باید تاریخ‌ساز باشیم نه روایت‌گر تاریخ افزود: «ما ذیل عنوان تمدن نوین اسلامی، قرار است تاریخ بسازیم و این مساله بسیار مهمی در نگاه ماست. از نگاه رهبر معظم انقلاب ما باید فراتر از نظام اسلامی به تمدن نوین اسلامی بیندیشیم و این موضوع در انگیزه‌های ما بسیار اثرگذار است».
دکتر آل یمین با بیان اینکه ما بنیان‌های لازم برای ایجاد تمدن اسلامی را داریم گفت: «ما برای رسیدن به تمدن اسلامی خود را منفک از گذشته نمی‌دانیم و بر خلاف تمدن غربی، تمدن نوین اسلامی ما مبتنی بر پایه‌های دینی و قرآنی و گذشته پرافتخار ماست و ما در تمدن نوین اسلامی به دنبال بیداری مسلمانان هستیم تا آنان را به آنچه که دارند باورمند کنیم».
استاد دانشکده معارف دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هدف ما ایجاد نهضت اسلامی است، گفت: «بحث تمدن نوین اسلامی نه تمدن شیعی و نه تمدن ایرانی بلکه مختص جهان اسلام است، اما خاستگاهش ایران و فرهنگ و هویت اهل بیت است و در مواجه با سایر مذاهب اسلامی یک نگاه کاملاً وحدت‌گرا دارد».
در ادامه این نشست خبری دکتر محمدمهدی شریعتمدار، مسئول بین‌المللی شورای راهبردی دبیرخانه تمدن نوین اسلامی ضمن اشاره به اقدامات بین‌المللی در این زمینه و با بیان اینکه در تدوین و تالیف تاریخ علم نقش و جایگاه علمی جهان اسلام مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته است تاکید کرد باید تاریخ علم را با نگاه به جایگاه علمی جهان اسلام نگارش شود.
وی افزود: «البته ما چهره‌های برجسته مسلمان زیادی داریم که در زمینه تمدن اسلامی آثار متنوعی داشته‌اند. حتی مجلات و نشریات زیادی هم در این زمینه منتشر می‌شود. در بسیاری از دانشگاه‌ها هم تمدن اسلامی به عنوان یک رشته مستقل در سطح برخی دانشگاه‌ها یا به عنوان یک واحد درسی تدریس می‌شود».
وی درباره حضور شرکت کنندگان بین‌المللی این نمایشگاه افزود: «در این نمایشگاه حضور و شرکت سایر کشورها به صورت شرکت و سخنرانی در وبینار‌‌ها خواهد بود».
دکتر شریعتمدار در پایان سخنان خود با اشاره به جایگاه ایران در جهان اسلام گفت: «امروزه همگان به پیشرفت‌های ایران در حوزه علم و فناوری اذعان دارند و این پیشرفت سبب شده که زمینه لازم برای ایجاد یک تمدن نوین اسلامی فراهم شود، البته کاستی‌هایی وجود دارد که ما بنا داریم برای رفع آنها اقدام کنیم.»
دکتر حمزه منصوری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و معاون فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در این دانشگاه هم درباره برگزاری نخستین نمایشگاه تمدن نوین اسلامی گفت: «تحول برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی نیازمند پشتوانه فکری، وجود یک دست هدایتگر و موارد دیگر است».
وی با بیان اینکه طبق منویات رهبری، تمدن نوین اسلامی دارای دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری است تصریح کرد: «در بخش سخت افزاری مثل اقتصاد و فناوری پیشرفت‌های داشته‌ایم اما در بخش نرم افزاری که بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی است و آن سبک زندگی است رشد مناسبی نداشته‌ایم».
دبیر ستاد نمایشگاه تخصصی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه هدف انقلاب اسلامی رسیدن به ایجاد تمدن نوین اسلامی است، هدف اصلی تشکیل دبیرخانه تمدن نوین اسلامی را گفتمان‌سازی در حوزه تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و گفت: «در همین راستا موسساتی که از آغاز نهضت امام خمینی در این زمینه کار کرده‌اند، آثارشان را جمع‌آوری و منتشر می‌کنیم. این دبیرخانه در واقع به عنوان یک کانون برای تبادل نظر و تضارب آرا ایجاد شده است».
وی با بیان اینکه در نمایشگاه بیش از ۲۰ موسسه فعال در زمینه تمدن نوین اسلامی شرکت دارند گفت: «این نمایشگاه شامل دو بخش اصلی است که یک بخش نمایشگاه تخصصی است که بیشتر در قالب انتشارات و نمایش تولید علم در زمینه تمدن نوین اسلامی است و یک بخش هم که به صورت وبینار است که در این بخش صاحبنظران بین‌المللی هم در این بخش شرکت دارند».
دکتر منصوری در پایان با اشاره به اینکه پنج کمیته تخصصی علمی، اجرایی، رسانه و روابط عمومی، بین‌المللی و اصل دبیرخانه مشارکت دارند افزود: «امیدواریم تا یک سال آینده، بسته تولید علم در همه ابعاد لازم برای ایجاد تمدن نوین اسلامی را آماده و ارائه کنیم».
دکتر حسینعلی علیخانی، دبیر شورای راهبردی دبیرخانه تمدن نوین اسلامی هم در این نشست خبری با اشاره به سیر تحولات علمی در حوزه‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: «اجزایی که برای ایجاد یک تمدن نوین اسلامی لازم است، در کشور فراهم شده و رسالت این دبیرخانه هم ایجاد تعامل بین مجموعه‌های مختلف در راستای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است. عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: «دبیرخانه تمدن نوین اسلامی در دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی و به عنوان یک دانشگاه تمدن‌ساز و تحول‌آفرین تشکیل شده است. این دبیرخانه، یک شورای راهبردی دارد که تاکنون جلسات رسمی و غیررسمی زیادی داشته و یکی از اهداف آن برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی تمدن نوین اسلامی است و ما درصدد هستیم که ایجاد این تمدن را باورمند کنیم».
گفتنی است نخستین نمایشگاه تخصصی تمدن اسلامی قرار است در روزهای ۲۷ تا ۳۰ آذرماه، در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شود.