عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی پیشتاز در آموزش حضوری؛ آئین نامه دوره های آموزش ترکیبی تدوین می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری که با اصحاب رسانه در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گزارشی از مهمترین برنامه ها و فعالیت های این دانشگاه ارائه داد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به برنامه اول راهبردی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این برنامه اواسط سال ۹۵ با یک سری از اهداف مشخص شروع شد و تمام اهداف برنامه اول تا سال ۹۹ که پایان برنامه بود، محقق شد.

کاهش مراکز علمی کاربردی به ۶۰۰ مرکز

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به ساماندهی مراکز به عنوان اولین برنامه سند راهبردی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۷۷ مرکز آموزش علمی کاربردی که در سال ۹۵ داشتیم اکنون به ۶۰۰ مرکز کاهش یافته است. وی افزود: ساماندهی روسا و مدرسان مراکز دانشگاه از دیگر برنامه‌های راهبردی برنامه اول بود که محقق شد و ۹۳ هزار نفر مدرس مراکز علمی کاربردی بعد از ارزیابی به ۲۵ هزار نفر کاهش یافتند و در حال حاضر به ازای هر ۴ نفر مدرس، یک مدرس باقی مانده است.

جذب ۱۰ هزار مدرس طی ۴ فراخوان

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: از سال ۹۵ تا امروز ۴ دوره فراخوان جذب مدرس برگزار شده است که صد هزار نفر در این فراخوان‌ها شرکت کرده‌اند و از این تعداد ۱۰ هزار نفر پذیرش شدند. وی افزود: فراخوان جذب مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی برای شهریورماه سال آینده می باشد. دکتر محمدحسین امید ادامه داد: سطح بندی مراکز و ارزیابی مستمر از دیگر برنامه‌های راهبردی سند توسعه دانشگاه بود که اکنون محقق شده و تاکنون ۴ بار مراکز علمی کاربردی سطح بندی شده‌اند.

راه اندازی ۲۵۰ مرکز نوآوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: توسعه فناوری و کارآفرینی از دیگر برنامه‌های سند اول راهبردی این دانشگاه بود که محقق شده و در طول برنامه اول توسعه دانشگاه بیش از ۲۵۰ مرکز نوآوری تاسیس و بیش از ۱۵۰ رویداد شتاب برگزار شده است و ۴ هزار ایده مطرح شده که خیلی از آنها حامی پیدا کرده و اجرایی شده است.

حذف رشته‌های ناکارآمد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به بازنگری دوره‌ها و برنامه‌های درسی گفت: تعداد رشته‌های ناکارآمد دانشگاه در طول برنامه اول حذف شده و همچنین فعالیت بین المللی دانشگاه توسعه یافته است و اولین دانشجوی این دانشگاه برای طی کردن کارورزی ۶ ماهه به کشور آلمان اعزام شده است. وی با بیان اینکه تمام برنامه‌های اول توسعه دانشگاه محقق شده است، افزود: در حال حاضر برنامه دانشگاه کیفی سازی است که مطابق با برنامه‌های کیفی نظام آموزش عالی کشور پیگیری می‌شود.

بازنگری و تصویب اساسنامه دانشگاه

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: همچنین اساسنامه این دانشگاه طی ۸ ماه گذشته بازنگری و به روز شده و به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید. همچنین آئین نامه مجوز دوره‌های علمی کاربردی و ایجاد مراکز علمی کاربردی بازنگری و تکلیف این مراکز مشخص شد. براساس این آئین نامه امکان ایجاد مراکز علمی کاربردی بی کیفیت وجود ندارد.

رونمایی سند آمایش آموزش عالی دانشگاه علمی کاربردی بزودی

وی به تدوین سند آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند که قرار است به زودی رونمایی شود، تمام مراکز استان‌ها تعیین تکلیف شدند. همچنین اولین دانشنامه آموزش‌های عالی مهارتی تدوین شده و جلد اول آن آماده شده است. امید به فعالیت‌های دانشگاه در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: زمانی که کرونا فراگیر شد دانشگاه با یک سامانه کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر یک سامانه دانشگاه به ۱۲ سامانه تبدیل شده و چند استان را پوشش می‌دهد. علیرغم اینکه به آموزش‌های مجازی تسلط داریم ولی دوره‌های آموزش مهارتی را نمی‌توان به صورت مجازی اجرا کرد و در این خصوص آسیب‌های زیادی دیده‌ایم.

وی ادامه داد: بارها تلاش کردیم که ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت را متقاعد کنیم تا دوره‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت حضوری برگزار شود ولی به دلیل نگرانی‌هایی که وجود داشت اجازه این کار داده نشد.

آغاز آموزش حضوری بعد از ۲۰ ماه قرنطینه و آموزش مجازی

دکتر محمدحسین امید افزود: خوشبختانه با توجه به مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا، بعد از ۲۰ ماه قرنطینه اولین دانشگاهی هستیم که از روز ۱۵ آبان ماه آموزش حضوری را آغاز کردیم چون ما دانشجوی خوابگاهی غیر بومی نداریم، بنابراین مشکل زیادی در این زمینه وجود ندارد ولی با این وجود مقاومت‌هایی از سوی اساتید و دانشجویان وجود داشت.

آئین نامه دوره های ترکیبی تدوین می‌شود

وی افزود: به مراکز آموزش علمی کاربردی اجازه داده شده است دروس علمی و دروس نظری که جمعیت دانشجویی زیادی دارد را تا پایان امسال به صورت مجازی برگزار کنند و در حال تدوین آئین نامه دوره‌های ترکیبی هستیم که مراکز علمی کاربردی بر اساس آن بعد از این نیم سال اجازه خواهند داشت برخی از دروس را به صورت مجازی برگزار کنند.

عدم جذب دانشجوی غیر بومی در مراکز آموزش علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پاسخ به این سوال که برخی از دانشجویان غیربومی بوده و مخالف حضوری بودن کلاس‌های آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند، گفت: ما اصلاً نباید دانشجوی غیربومی جذب کنیم. مدرسان ما نیز فقط در شهرهای خود می‌توانند تدریس کنند. ضرورتی ندارد دانشجو برای یک دوره کوتاه مدت از شهری به شهری دیگر برود. فعلاً در خصوص این تعداد از دانشجویان تصمیمی گرفته نشده است ولی این نیم سال به صورت آموزش ترکیبی ادامه خواهد یافت. وی تصریح کرد: با وجود تمام این مسائل، ما تابع ستاد ملی کرونا هستیم و هر تصمیمی گرفته شود از آن تبعیت می‌کنیم.

وزارت علوم برای جلوگیری از حضور دانشجویان واکسینه نشده ابلاغیه‌ای نداشته است

دکتر محمدحسین امید درباره اینکه تکلیف دانشجویان، کارمندان و اعضای هیئت علمی که هنوز دو دوز واکسن را دریافت نکرده و یا یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند چیست، گفت: شرایط واکسیناسیون برای کارمندان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان فراهم بوده و اینکه یک عده هنوز واکسینه نشده‌اند این است که خودشان برای آن اقدام نکرده‌اند. درخصوص کارمندان باید دولت تصمیم بگیرد ولی در خصوص دانشجویان هنوز ستاد ملی و یا وزارت علوم برای جلوگیری از ورود آنها به دانشگاه ابلاغیه‌ای نداده و ما مجوزی برای جلوگیری از ورود این دانشجویان به کلاس‌ها نداریم. تمام پروتکل‌ها در دانشگاه اجرا می‌شود دانشجویان تب سنجی می‌شوند و با رعایت پروتکل‌ها در دانشگاه حاضر می‌شوند.

امتحانات دانشگاه به صورت ترکیبی برگزار می‌شود

وی درباره برگزاری امتحانات پایان ترم نیز گفت: امتحانات به صورت ترکیبی(مجازی و حضوری) برگزار می‌شود، دروسی که مجازی برگزار شده، امتحان آن نیز مجازی برگزار می‌شود و امتحان دروس عملی و حضوری به صورت حضوری برگزار خواهد شد ولی با تمام این موارد بازهم تابع نظر ستاد ملی کرونا هستیم.

مشکل کاهش دانشجو برای تمامی دانشگاه ها می باشد

وی در خصوص وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی از نظر تعداد صندلی های خالی نیز گفت: ما در سال ۹۵، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم که این آمار در شرایط فعلی به حدود سه میلیون دانشجو کاهش یافته است. بنابراین مشکل کاهش دانشجو برای تمامی دانشگاه ها می باشد. اگرچه عواملی نظیر بیکاری، مشکلات اقتصادی و همچنین تغییر نظام آموزشی به ۶-۳-۳ نیز در کاهش ورود دانشجو به این مراکز موثر بوده است.

به گفته وی دانشگاه جامع علمی کاربردی اولین دانشگاهی در کشور است که آموزش حضوری خود را آغاز کرده است.