عمومی | پژوهشکده پولی و بانکی

برگزاری همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا؛-دلار در مبادلات اقتصادی محدود شد/ اتصال بانک‌های اروپا به ایران

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، علی دیواندری صبح امروز و در نشستی خبری با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: روابط تجاری و بانکی ایران دو سال پس از اجرایی شدن برجام، اتحادیه اروپا شریکی برای ایران؛ چشم‌انداز همکاری‌های تجاری و بانکی ایران و اتحادیه اروپا و مدیریت تطبیق مدرن از محورهای این همایش است.

وی افزود: اجزای چارچوب جامع مدیریت ریسک، مطالبات معوق بانکی (NPL) و استانداردهای حسابرسی (IFRS) از دیگر محورهای ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا است.

به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی، منابع تجدیدپذیر انرژی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران از دیگر محورهای این همایش دو روزه است .

دیواندری اعلام کرد که براساس برنامه ریزی انجام شده، در افتتاحیه ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا مسئولین پولی و اقتصادی و مدیران ارشد کشور مانند رییس کل بانک مرکزی و وزرای ذیربط سخنرانی خواهند داشت و تدارک دیده شده تا مدیران اروپایی نیز از جمله سخنرانان کلیدی باشند .

وی با یادآوری اینکه سه سال از پایه گذاری همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا می گذرد، افزود: حجم ، اندازه و اثرگذاری اقتصاد ایران می طلبید که چنین همایشی برگزار شود؛ اروپا یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران است و این همایش فضایی برای گفتگوها خواهد بود .

رییس پژوهشکده پولی و بانکی توضیح داد که این همایش با همکاری پژوهشکده پولی و بانکی و تعدادی از ایرانیان مقیم اروپا به ویژه گروه مالکی پایه گذاری شده و طبیعتا تدارک و آمادگی های لازم برای برگزاری همایش در اروپا برعهده گروه مالکی و در ایران برعهده پژوهشکده پولی و بانکی است .

دیواندری با بیان اینکه برگزاری ۵ دوره گذشته همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا آثار مثبتی داشته است، گفت: تاکنون بسیاری از شرکت ها و موسسات مالی و بانکی اروپا به شبکه بانکی کشور متصل شده اند و برگزاری این همایش هم در نقل و انتقال پول و هم در بحث تکنیکی موثر بوده است .

دبیر ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا ادامه داد: سیستم بانکی ایران بعد از یک دوره طولانی تحریم نیاز داشت تا روزآمد شده و از لحاظ تکنیکی و ساختاری متناسب با نیازمندی های جامعه جهانی تغییراتی را در خود به وجود بیاورد؛ به ویژه در زمینه تطبیق، مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و همچنین موضوعاتی نظیر استانداردهای جدید بانکی در جهان خود را با استانداردها تطبیق دهند .

وی افزود: در کنار چنین اجتماعی، طبیعتا مذاکراتی بین طرف های ایرانی و اروپایی صورت می گیرد. دیواندری هدف از برگزاری چنین همایش هایی که به طور معمول در سطح منطقه ای و قاره ای برگزار می شود را مشورت و همکاری عنوان کرد .

رییس پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد که در حال حاضر در زمینه همکاری با موسسات پولی و مالی آسیایی نیز خلاء وجود دارد و نیاز است تا در این زمینه نیز سرمایه گذاری شده تا همکاری ها مسیر بهتری را پیدا کند .

دیواندری با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که ایران با آن مواجه است، بحث صورت‌های مالی و ترازنامه است گفت: اروپایی‌ها در این زمینه راهکارهای خوبی دارند و به عنوان الگو مطرح هستند که در این همایش تلاش می‌کنیم از تجارب آنها استفاده شود .

وی ادامه داد: در مباحث انرژی، نفت، پتروشیمی و موضوعات مختلف مطالبی در این همایش‌ گنجانده شده، هر چند موضوع همایش بانکی است، اما موارد دیگر اقتصادی و تجاری را نیز پوشش می‌دهد .

وی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره نقش رعایت استانداردهای گزارشگری IFRS در روابط تجاری اظهارداشت : استاندارد گزارشگری مالی جهانی است که این بستر را ایجاد می‌کند که صورت‌های مالی بانک‌ها در سطح استانداردهای بین‌المللی قرار گیرد .

رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: بانک‌های خارجی برای ارتباط با بانک‌های ایرانی باید با صورت های مالی ارتباط برقرار کنند به دلیل اینکه بانکداری ما بدون ربا و اسلامی است بنابر این نیاز بود تا صورت‌های مالی بانک‌ها برای بانک‌های اروپایی قابل فهم‌تر شود .

وی افزود: بانک مرکزی و پژوهشکده پولی و بانکی زحمات زیادی کشیده‌اند و الگویی را ایجاد کردند که تقریبا شبیه IFRS باشد اما تا اجرای کامل IFRS راه زیادی داریم. دیواندری تاکید کرد: برای اجرای IFRS سازمان حسابرسی باید صورت‌ها را ابلاغ کند و نظام بانکی نیز خود را تطبیق دهد و این دوره گذار را طی کنند. این همایش می‌تواند کمک زیادی کند چرا که شرکت‌های اروپایی دعوت شده به همایش تجربه زیادی در این زمینه دارند و چالش‌های پیاده‌سازی IFRS را پشت سر گذاشته‌اند .

رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: IFRS کمک زیادی به شفافیت بانک‌ها می‌کند و از نظر بین‌المللی نیز کمک می‌کند ارتباط با بانک‌های دنیا آسان تر برقرار شود و بستر خوبی را برای مراودات پولی و بانکی ایجاد می‌کند .

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیامدهای تغییر ارز گزارشگری تصریح کرد: ارز گزارشگری سال‌ها مورد بحث بوده و معاملات به دلار محدود شده در حالی که مبادلات با ارزهای دیگر مانند یورو راحت‌تر انجام می‌شود .

دیواندری افزود: دلار در گذشته جایگاهی در مبادلات ارزی داشته که به تدریج در اثر تحریم‌ها جایگاه خود را از دست داده و در مبادلات فعالان اقتصادی و بانک مرکزی بسیار محدود شده است .

رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: مدل خوبی را طراحی کرده‌ایم تا ارز یورو به مبنای گزارشگری تبدیل شود، این مسئله اثر خوبی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت و موجب می‌شود خرده‌ ارزهایی که طی این چند سال کار با آنها زیاد شده به یورو تبدیل شود .

وی با بیان اینکه اروپا یکی از شرکای مهم تجاری ایران است و در مبادلات اقتصادی ایران نقش مهمی دارد، گفت: بانک مرکزی در این زمینه فعالیت خوبی داشته و از کارشناسان پژوهشکده پولی و بانکی نیز استفاده شده تا این مبنا تغییر کند که منافع اقتصادی کشور را تامین خواهد کرد .

دیواندری خاطرنشان کرد: در مبادلات بین المللی با دلار کار نمی کردیم اما مبنای محاسبات کشور دلار بود و مردم از دلار استفاده می کردند که این موضوع باید اصلاح می‌شد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه بیشترین مبادلات ایران با بانک‌های دنیا بعد از برجام با کشورهای آسیایی و اروپایی است، تاکید کرد: به تدریج که بانک‌های دنیا صورت های مالی بانک‌ها و استانداردهای جدیدی که بانک‌های ایرانی پیاده می‌کنند را مشاهده کردند، در مجموع همکاری‌های بانکی بسیار بیشتر شده است .

رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: عده‌ای با به خدمت گرفتن رسانه‌ها تلاش می کنند که ایران نتواند از دستاوردهای برجام استفاده کند، اما وضعیت را مثبت ارزیابی می‌کنم و در روابط بانکی پیشرفت داشتیم و مسیر باقی مانده نیز با همت و درایت مسئولین اقتصادی کشور و بهبود مناسبات بین المللی طی می‌شود .

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در برقراری این ارتباطات، اظهارداشت: شرکت‌ها و موسساتی در این همایش حضور پیدا می‌کنند که در زندگی سیاست‌گذاران اروپایی بسیار اثرگذار هستند .

وی افزود: بانک‌های دنیا به شرکت‌های مشاوره حقوقی مراجعه می‌کنند که اغلب این شرکت ها در این همایش‌ها حضور داشته‌اند و پیشرفت‌های ایران را در این همایش ها دیده اند و علاقه‌مندی ایران به شفاف‌سازی را درک کرده‌اند .

دیواندری ادامه داد: در زمینه مقابله با پولشویی نیز برنامه داریم و بخشنامه‌های مختلف ابلاغ و کمیته‌هایی در این زمینه تشکیل شده و ایران پیشروتر از سایر کشورها در مقابله با پولشویی است که این اقدامات رابطه تجاری و بانکی با دیگر کشورها را تسهیل می‌کند .

رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: این همایش برای برقراری روابط بانکی و تجاری در محور برد - برد بسیار اثرگذار خواهد بود، همچنین جای خالی همایشی برای بانک‌ها و کشورهای آسیایی نیز احساس می‌شود که پژوهشکده برنامه‌های در این مورد نیز دارد .


دغدغه جدی وزارت اقتصاد برای سیاست های ارزی

وی درباره تصمیمات اخیر ارزی اظهارداشت: وزارت اقتصاد از وزارت‌خانه های مهم وکلیدی است که با بانک مرکزی برای انجام امور تشریک مساعی دارد، وزیر اقتصاد عضو شورای پول و اعتبار است و دغدغه جدی در زمینه ارز دارد .

وی با بیان اینکه جلسات مختلفی در بانک مرکزی و وزارتخانه برگزار شده و تصمیمات، فردی نیست بلکه در تیم اقتصادی گرفته می‌شود، گفت: هماهنگی‌ها وجود دارد و در زمینه آگاهی‌رسانی تقسیم کار صورت‌ گرفته که بانک مرکزی بیشتر در زمینه ارز اطلاع‌رسانی می‌کند .

دیواندری در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام و نقش آن در روابط بانکی تصریح کرد: قطعا مسئولان کشور در این زمینه برنامه دارند و از کارشناسان پولی و بانکی نیز استفاده می‌کنند .

وی با بیان اینکه آنقدر ظرفیت داریم که در هر شرایطی نظام بانکی نیازهای کشور را تامین کند، افزود: هر چند تلاش‌های زیادی می‌شود که ما از دستاوردهای برجام استفاده نکنیم، اما اروپایی‌ها فعال بوده‌اند و امیدواریم در چنین برنامه‌هایی پیشرفت‌های بیشتری صورت گیرد .

رییس پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: روابط کارگزاری طی این سال‌ها بهبود زیادی پیدا کرده و تعداد بانک‌هایی که با ایران کار می‌کنند بیشتر شده و با تقویت ارز یورو، ال‌سی‌هایی که به یورو باز می‌شود، بیشتر شده است.