عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

اجرای طرح توسعه سامانه افزایش بهره‌وری و بازدهی پرورش گوسفند در مناطق روستایی مشگین شهر توسط عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به گفته دکتر محمود صحرایی رئیس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز استان اردبیل یکی از مهمترین مراکز پرورش گوسفند و بز در کشور محسوب می‌شود. شرایط جغرافیایی و اجتماعی این منطقه، زمینه را برای پرورش گوسفند فراهم نموده به طوری که توانسته است در تامین بخش عمده‌ای از گوشت قرمز مورد نیاز کشور نقش مهمی داشته باشد. این استان ۱.۰۹ درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده که میزان گوشت گوسفند و بره تولیدی در استان ۱۰۷۴۹ تن که رتبه ۱۰ را در سطح کشور دارا است.

وی افزود: تعداد گوسفند و بره در این استان ۱۷۳۹۳۳۱ راس بوده که حدود ۴ درصد از جمعیت گوسفند کشور را دارد. توسعه پایدار پرورش گوسفند هنگامی امکان‌پذیر است که پرورش این دام از سوددهی مناسبی برخوردار باشد. بخش عمده جمعیت گوسفند و بز کشور تحت سامانه‌های روستایی پرورش داده می‌شوند و از جمله چالش‌های موجود در بخش پرورش گوسفند و بز در سامانه‌های روستایی، بی‌سوادی و کم‌سوادی گله‌داران و عدم استفاده از یافته‌های تحقیقاتی و ترویجی، ضعف دانش دامداران در زمینه خوراک و تغذیه دام، بالا بودن ضریب تبدیل نسبت به استاندارد، ضعف آموزش‌های کاربردی برای بهره‌برداران، ناکافی بودن تحقیقات کاربردی، پایین بودن بهره‌وری از کل عوامل تولید، بالا بودن هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده، پایین بودن وزن لاشه، نقص رعایت موارد بهداشتی در دامداری‌های سنتی و صنعتی، بالا بودن درصد تلفات، عدم وجود تشکل‌های مناسب برای دامداری‌های سنتی و روستایی و ... است. فلذا پروژه مذکور باهدف بهبود مدیریت پرورش، تغذیه، تولیدمثل، مدیریت پروار، بهداشت و بیماری‌ها و بهسازی ساختمان و جایگاه نگهداری دام از سال ۱۳۹۹ در ۱۰ گله منتخب از ۱۰ روستا از توابع شهرستان مشگین شهر در حجم ۲۰۰۰ راس توسط بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل و با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی استان اردبیل و مدیریت جهاد کشاورزی مشگین شهر آغاز شده و به مدت ۵ سال تا رسیدن به اهداف مورد نظر ادامه خواهد داشت. ارزیابی‌های اولیه در سال دوم پروژه از رضایت‌مندی دامداران و بهبود نسبی صفات تولیدی و تولیدمثلی گله‌های تحت مطالعه حکایت دارد .