عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

دهمین جلسه کمیته فنی بذر استان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل برگزار شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دهمین جلسه کمیته فنی بذر استان با موضوع مشکلات فروش بذر گندم استاندارد در سطح شهرستان و استان روز سه‌شنبه ۱۱ آبان ماه سال جاری با حضور مهندس شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، دکتر شهبازی، دکتر عمرانی، مدیران مدیریت های جهاد کشاورزی و مدیران شرکت‌های تولیدکنندگان بذر گندم در سالن کنفرانس مرکز برگزار شد.

در این جلسه دکتر شهبازی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی مرکز ضمن خوش آمدگویی در خصوص میزان تولید بذور پرورشی مرکز در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و تولید بذر طبق قرارداد برای شرکت های تولید کننده مطالبی بیان داشت.

مهندس شهریار در خصوص کاهش استقبال کشاورزان برای تولید گندم و کاهش فروش بذور استاندارد شده توسط تولیدکنندگان بذر گفت: با اختصاص ۵۰۰ تومان یارانه دولتی برای هر کیلو بذر گندم استاندارد دیم از سوی دولت برای تولیدکنندگان بذر و توصیه به تعویض بذور خود مصرفی با بذور استاندارد توسط مراکز جهاد کشاورزی با لحاظ کردن مابه‌التفاوت قیمت بذر استاندارد با بذر خود مصرفی، از مشکلات به وجود آمده کاسته خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی افزود: با توجه به خسارت کشاورزان دیمکار از خشکسالی سال قبل و عدم پرداخت خسارت توسط بیمه محصولات کشاورزی قدرت خرید کشاورزان برای خرید بذور استاندارد و گواهی شده کاهش یافته است. با توجه به کمبود بذر در سال گذشته به ویژه برای مناطق دیم بسیاری از کشاورزان از محصول سال قبل برای سال جاری بذر به صورت خود مصرفی نگهداری نموده ­اند و این امر سبب کاهش خرید بذور استاندارد شده است. همچنین پراکندگی نامناسب بارندگی در ماه‌های گذشته در برخی از مناطق دیم باعث شده کشاورزان هنوز اقدام به خرید بذر برای کشت نکنند. ولی بنا به تجربیات سال­ های گذشته هنوز فرصت فروش بذور استاندارد و گواهی شده برای این مناطق وجود دارد.