عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

ساخت بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی روانپزشکی ایران در انتظار تامین بودجه

با وجود کمبود شدید تخت روانپزشکی در تهران؛
ساخت بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی روانپزشکی ایران در انتظار تامین بودجه
موضوع نحوه تامین بودجه برای تکمیل ساختمان جدید ۳۰۰ تختخوابی مرکز روانپزشکی ایران با حضور رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ در ابتدای این دیدار،دکتر امیرعباس کشاورز اخلاقی؛ مدیرعامل مرکز روانپزشکی ایران با تشریح سابقه تاسیس و فعالیت این بیمارستان، دلیل احداث ساختمان جدید بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی روانپزشکی را بر طرف کردن بخشی از مشکل کمبود تخت‌های روان‌پزشکی در استان تهران، رفع مشکلات ناشی از سازه و زیرساخت‌های بسیار قدیمی و فضای نامناسب بیمارستان فعلی که اساساً از ابتدا برای کاربری بیمارستانی ساخته نشده و به روز رسانی و تامین زیر ساخت استاندارد برای ارائه خدمات مناسب و تخصصی اعلام کرد.
وی در خصوص مشخصات بیمارستان در حال ساخت گفت: این بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی با بیست و شش هزار متر مساحت در پنج‌طبقه ساخته می‌شود و تمام بخش‌های لازم برای زیرمجموعه یک مرکز روانپزشکی استاندارد از جمله بخش های روانپزشکی کودک و نوجوان تا بخش سالمندی و نیز در شاخه های مختلف روانپزشکی مثل بیماری روان‌تنی، درمان اعتیاد، سرویس‌های سرپایی روان‌پزشکی مثل انواع روان‌درمانی و مشاوره‌ها، آزمایشات تخصصی و خدمات روان‌شناختی پیش بینی شده است.
مدیر عامل بیمارستان روانپزشکی ایران افزود:  علاوه بر رشته های تخصصی روانپزشکی فضای مناسب برای راه اندازی بخش های مربوط به رشته‌های تخصصی پرکاربرد مرتبط با روان‌پزشکی، مثل بخش های داخلی، نورولوژی و پلی‌کلینیک تخصصی که تمام رشته‌های پزشکی، آی‌سی‌یو جنرال، اتاق عمل سرپایی و همچنین سه مرکز تحقیقات دیده شده و با ایجاد بخش تصویربرداری  به‌روز در این مرکز؛ امکان همه نوع کار پژوهشی را که به تصویربرداری مغز ارتباط دارد، فراهم خواهیم کرد.
دکتر کشاورز تصریح کرد: کار ساخت این بیمارستان سه سال قبل شروع ‌شده و هم اکنون با بیست و هشت درصد پیشرفت فیزیکی، از حدود چهارماه پیش متوقف ‌شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با هم فکری و تلاش اعضای حاضر در جلسه راه حل عملی برای تامین منابع مالی ساخت و تجهیز این مرکز پیدا شود.
سپس دکتر عبد الرضا پازوکی؛ سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نشست با اشاره اینکه  حدود ۵ و نیم میلیون نفر از جمعیت ۱۴ میلیونی استان تهران تحت پوشش خدمات این دانشگاه است، گفت: متاسفانه تقسیم بودجه بین دانشگاه های علوم پزشکی با این نسبت انجام نمی شود و این در حالی است که از ۵ شهرستان تحت پوشش دانشگاه ایران، چهار شهرستان از فقیر ترین و محروم ترین شهرستان های کشور هستند به عنوان مثال شهرستان بهارستان با ۷۸۰ هزار نفر جمعیت فقط ۱۰۰ تخت بستری دارد که معادل یک دهم متوسط سرانه کشوری است.
پازوکی سپس به کمبود تخت های روانپزشکی و اهمیت آن برای سلامت جامعه پرداخت و ابراز امیدواری کرد با همکاری مجلس و استانداری تهران، مشکل تامین بودجه برای تکمیل و تجهیز بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی روانپزشکی ایران برطرف شود.
وی این بیمارستان را با توجه به جایگاه و ظرفیت اعضا هیات علمی دانشگاه از نظر آموزشی سرآمد و از نظر درمانی و پژوهشی برجسته و منحصربه‌فرد در کشورارزیابی کرد.
در ادامه دکترحسین علی شهریاری؛ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به درآمد زا نبودن خدمات روانپزشکی برای مراکز درمانی دولتی و نیز کمبود منابع خیرین برای تکمیل و ساخت بیمارستان های تخصصی روان پزشکی؛ تنها راه برای تامین بودجه، تشریح اهمیت مراکز درمانی روانپزشکی در مجلس و قرار دادن آن دراولویت تخصیص منابع مالی از سوی دستگاه های اجرایی از جمله سازمان برنامه و بودجه است.
دکتر محمدعلی محسنی بند پی؛ عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم، گریزی به زیر ساخت های فرسوده درمانی استان تهران زد و گفت: بر خلاف انتظار، استان تهران به عنوان پایتخت کشور از نظر شاخص زیر ساخت های درمانی در وضعیت بدتری نسبت به  بسیاری از استان های کشورقرار دارد که مستلزم توجه ویژه دولت و مجلس است.
بعد از آن مسعود شفیعی؛ رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز خواستار نگاه ویژه دولت و مجلس به بودجه و زیرساخت های بهداشتی و درمانی استان تهران شد و افزود: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی بیماران سایر استان ها برای دریافت خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی از تخت های بستری استان تهران استفاده می کنند، کمک به بهبود زیر ساخت های درمانی استان تهران در حقیقت کمک به همه کشور است.
در پایان حاضران در جلسه از ساختمان در حال ساخت روانپزشکی ایران بازدید کردند.
پایان خبر//
مجید نظامی