عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

در سال ۱۴۰۰ دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامه های تحولی متعددی را اجرا کرده است

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مازندران، با حضور دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، آئین استقبال از نودانشجویان این واحد استانی به میزبانی مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۲ نوشهر به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

* از ۱۵ آبان کلاسها به صورت حضوری برگزار می شود
در این آئین رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی طی سخنانی گفت: به دانشجویان جدید به واسطه ورود و انتخاب این دانشگاه جهت فراگیری آموزشهای مهارتی تبریک می گویم.
وی ادامه داد: دو سال سخت را در حوزه آموزش سپری کردیم، دو سالی که بخاطر شیوع بیماری کرونا و ایجاد محدودیت ها در ارائه آموزشهای عملی، انتقال تجربه و مهارت به دشواری انجام پذیرفت. اما به واسطه پایدارتر شدن شرایط و واکسیناسیون گسترده اساتید و دانشجویان دانشگاه، از شنبه ۱۵ آبان سالجاری کلاسها با رعایت دستورالعمل ها و موازین بهداشتی و پروتکل های اعلامی وزارت بهداشت به صورت حضوری برگزار می شود، چرا که مهارت باید به شکل حضوری و در محیط واقعی کار، آزمایشگاه ها و کارگاه ها فرا گرفته شود.

* برنامه های تحولی دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت ارتقای کیفیت و بهبود شرایط مهارت آموزی است
دکتر محمدحسین امید با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامه های تحولی متعددی را به مرحله اجرا درآورده است، افزود: برنامه راهبردی دوم این دانشگاه در سال جاری آغاز شده است و این برنامه ها در جهت ارتقای کیفیت و بهبود شرایط مهارت آموزی با محوریت کمک به دانشجویان در ایجاد کسب و کار حتی در دوران دانشجویی متمرکز است. همچنین نکات ارزشمندی مانند استفاده از فرصت های کارورزی در داخل و خارج از کشور در این برنامه گنجانده شده است.
وی ادامه داد: تدوین سند آمایشی دوره های مهارتی از دیگر اقدامات تحولی دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده است. در واقع بر اساس نیاز استانها سندی را تدوین و آماده کردیم که این دانشگاه را به سمت نیازهای بازار کار هدایت می کند و برای ادامه مسیر دانشجویان و دانش آموختگان موثر و مفید است.

* به ازای هر دو مرکز آموزش علمی کاربردی یک مرکز نوآوری داریم
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: تداوم روند ایجاد مراکز نوآوری از دیگر گام های این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ بوده است. به طوری که در سال ۹۵ با حدود هزار مرکز علمی کاربردی کمتر از ده مرکز نوآوری در کل کشور داشتیم اما امروز با توجه به کاهش تعداد مراکز علمی کاربردی در راستای کیفی سازی با حدود ۵۰۰ مرکز علمی کاربردی، تعداد مراکز نوآوری به بیش از ۲۵۰ مرکز رسیده و به ازای هر دو مرکز علمی کاربردی یک مرکز نوآوری داریم.

۱۵۰ رویداد شتاب در مراکز نوآوری دانشگاه برگزار شد
دکتر محمدحسین امید بیان کرد: طی ۲۰ ماه گذشته و حتی در دوران قرنطینه و شرایط کرونایی حاکم بر کشور بیش از ۱۵۰ رویداد شتاب در مراکز نوآوری دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد و فرصت مغتنمی برای دانشجویان این دانشگاه ایجاد شد تا ایده های خود را در این رویدادهای استارت آپی طرح کنند و در معرض داوری قرار دهند. در این رویداد ها بیش از ۴ هزار ایده در حوزه های مختلف صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر گردآوری و ایده های برتر به سمت ایجاد کسب و کارهای جدید هدایت شد.
وی به دانشجویان نوورود دانشگاه جامع علمی کاربردی توصیه کرد تا از این مراکز نوآوری، رویدادهای شتاب و از مدرسان و متخصصانی که در کلینیک های کارآفرینی دانشگاه حضور دارند، بهره بگیرید تا ایده های خود را به شکل درست به کسب و کارهای موفق تبدیل کنید.

* ۲۵ هزار مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی مشغول به فعالیت هستند
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه به طرح پالایش مدرسان این دانشگاه اشاره کرد و گفت: طی یک برنامه سنگین و فشرده بیش از ۹۳ هزار مدرس دانشگاه پالایش شدند و این دانشگاه ۲۵ هزار نفر از آنان را برای ادامه همکاری برگزید. بنابراین مدرسانی که در حال حاضر در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند، مدرسان با انگیزه، باسواد، حرفه ای و مورد تائید دانشگاه هستند که آموزشهای مهارتی را به نحو احسن به دانشجویان منتقل می کنند.
وی ادامه داد: اتفاق دیگری که در دانشگاه جامع علمی کاربردی رقم خورد تغییر فرآیند بکارگیری روسای مراکز آموزش علمی کاربردی بود. از این رو روسای مراکز علمی کاربردی که هم اکنون در مراکز علمی کاربردی حضور دارند افرادی فرهیخته، توانمند و با روحیه آکادمیک هستند که طی فرآیندی سخت به عنوان رئیس یک مرکز آموزش علمی کاربردی انتخاب شدند.
دکتر محمدحسین امید اظهار کرد: ارکان کیفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی به شکل محسوسی تغییر یافته است. در فرآیند دیگری برنامه های درسی این دانشگاه را بروزرسانی کردیم و جمیع شرایط برای دانشجویان مهیا شده تا با دست پر از این دانشگاه فارغ التحصیل شوند.

* ۷۰ درصد آموزشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی عملی است

وی خاطرنشان کرد: عزم جدی در بازگشایی و برگزاری کلاسها داریم چرا که وجه تمایز دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاهها، عملی بودن ۷۰ درصد از آموزشهای این دانشگاه است و این مساله نیازمند همت و همکاری همه ارکان دانشگاه از جمله دانشجویان است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان سخنانش به دانشجویان توصیه کرد روحیه مطالبه گری در حوزه آموزشی را در خود تقویت کنند و از دوران دانشجویی به عنوان بهترین دوران زندگی خود حداکثر استفاده را ببرند چرا که در دانشگاه جامع علمی کاربردی همه زیرساخت ها، امکانات و تسهیلات برای آنان فراهم است تا با آموزش مهارت برای خود، خانواده و منطقه محل زندگی شان منافع بلندمدت و پایدار ایجاد کنند.
قرائت میثاق نامه، تحویل نمادین پرچم دانشگاه جامع علمی کاربردی به دانشجویان جدید و قرائت نیایش نامه از دیگر بخش های این آئین بود.