عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل برگزار شد

دکتر حسین کربلائی خیاوی در دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال ۱۴۰۰ محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در معرفی ۱۲ رقم زراعی مشارکت فعال داشته‌اند .

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل دوشنبه ۱۰ آبان ماه سال ۱۴۰۰ با حضور دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، دکتر نظیفی عضو هیئت مدیره و معاون زراعت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، معاونان مرکز، کارشناس شرکت کشت و صنعت پارس، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد و روسای بخش‌های تحقیقاتی و اعضای شورا با دستور جلسه بررسی طرح‌های تحقیقاتی پیشنهادی در سالن کنفرانس مرکز تشکیل شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه ارقام زراعی و باغی به عنوان تخصصی‌ترین نهاده کشاورزی، نقش به سزایی در رونق تولید و افزایش امنیت غذایی دارند، بیان داشت: ارقام معرفی شده گیاهی به عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های تولید، حاصل سال‌ها تلاش ارزشمند محققان بخش کشاورزی است.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان خاطر نشان کرد: هر رقمی که معرفی می‌شود هدف مشخصی از توسعه بخش کشاورزی را دنبال می‌کند و آنچه بعد از معرفی مهم است نفوذ ارقام جدید به عرصه است که نیازمند همگرایی بین بخش‌های دولتی و خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله تحقیقات، ترویج و اجراست .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در معرفی ۱۲ رقم زراعی مشارکت فعال داشته‌اند، افزود: ورود این ارقام به عرصه کشاورزی و منابع طبیعی، نقش موثری در خودکفایی و کاهش وابستگی محصولات کشاورزی ایفا می‌کند.

وی از ارقام آبان، کبیر و پایا برای گندم دیم، جو دیم ماهنشان، گندم آبی شامل تکتاز، آرمان، آراز و آینه، جو آبی گلچین، سویا رقم رحمت و در سیب زمینی ارقام رونا و تکتا نام برد که در سال ۱۴۰۰ با همکاری و مشارکت فعال محققان مرکز و هدایت موسسات مربوطه به عرصه کشاورزی معرفی شده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل مقاومت به بیماری‌ها، گرما، سرما و کم آبی و افزایش محصول بالا را از ویژگی‌های ارقام معرفی شده برشمرد و افزود: از مهمترین شاخص‌های این ارقام می‌توان به پتانسیل عملکرد بالا، کمیت و کیفیت دانه بالا و تحمل به تنش‌های زنده و غیرزنده به­ ویژه کم آبی اشاره کرد، معرفی ارقام گندم متحمل به کم­ آبی باعث افزایش بهره‌وری مصرف آب و در نهایت پایداری تولید در شرایط سخت اقلیمی خواهد شد.

دکتر حسین کربلائی خیاوی گفت: ارقام معرفی شده در مقایسه با رقم‌های بومی و موجود در کشور ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش تولید دارند. قطعاٌ ورود این ارقام به عرصه‌های کشاورزی کشور، در جهت خودکفایی و کاهش وابستگی محصولات کشاورزی بسیار موثر خواهد بود.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان به طرح جهش تولید در دیمزارهای استان پرداخت و افزود: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با هدف اصلاح الگوی کشت و افزایش ضریب امنیت غذایی در حال اجراست. ارتقاء عملکرد در واحد سطح، اصلاح الگوی کشت در دیمزارها، افزایش ضریب امنیت غذایی، بهبود معیشت خانوارهای روستایی و بهبود شاخص عدالت اجتماعی از جمله اهداف دیگر این طرح به شمار می رود.

دکتر حسین کربلائی خیاوی بر ضرورت اجرای مستمر طرح یاوران تولید همانند سال گذشته تاکید کرد و گفت: طرح یاوران تولید نقشه راه جهت انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به مزارع کشاورزان در راستای حل مشکلات عرصه‌های تولید با ارائه دستورالعمل و توصیه‌های علمی و از بین بردن شکاف بین تحقیق، ترویج و اجرا است.

دکتر نظیفی عضو هیئت مدیره و معاون زراعت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به تفاهم نامه همکاری منعقد شده بین مرکز و شرکت اشاره کرد و گفت: هدف از انعقاد این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت متقابل طرفین است که در حوزه تحقیقات ارقام معرفی شده جدید جهت مقایسه با ارقام کشت شده متداول در اراضی شرکت مورد استفاده قرار گرفتند. در طی این مدت در زمینه آموزش همکاری های خوبی بین طرفین صورت گرفته است. هوشمندسازی در زمینه زراعت و باغبانی با توجه به حشکسالی و کمبود آب از مطالب دیگری بود که معاون زراعت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به آن پرداخت. در ادامه ۲ فقره طرح تحقیقاتی توسط اعضای شورا بررسی و تصویب شد.