عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

آشنایی و مهارت ورزی در فلسفه و شناخت ذهن اثرات عملی زیادی بویژه در پزشکی و درمان دارد

در دوره دانش افزایی استادان با موضوع فلسفه ذهن مطرح شد؛
آشنایی و مهارت ورزی در فلسفه و شناخت ذهن اثرات عملی زیادی بویژه در پزشکی و درمان دارد
به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه و به همت دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه، در ادامه دوره دانش افزایی فلسفه پزشکی در دانشگاه، اولین دوره فلسفه ذهن نیز در قالب برنامه های دانش افزایی، با حضور جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر احمدرضا همتی مقدم، پزشک و مدیر گروه فلسفه ذهن موسسه آموزشی علوم شناختی برگزار شد .
دکترهمتی مقدم در باب اینکه آشنایی با فلسفه ذهن به چه دردی میخورد و چه ضرورتی برای طرح موضوع دارد عنوان کرد واقعاً انسان با وجود خودش بیشتر آشنا میشود همیشه برای پزشکان بخش حیاتی باشه به این دلیل که هر تئوری که شما درباره ماهیت ذهن را بپذیرد نگاه او به بیمار عوض میشه نوع درمان، نوع مراوده با بیمار کاملا عوض میشود .
عضو هیات علمی گروه فلسفه علم دانشگاه آزاد افزود: بحث درباره ماهیت ذهن از ابتدای شروع تفکر فلسفی در جهان از سه چهار هزار سال قبل تا امروز کماکان ادامه داشته است و بدان جهت است که مهمترین تاثیر آن شناخت خود انسان است. بعلاوه در طبابت و پزشکی نیز خیلی درباره بیماری و درمان بیمار بسیارکمک می کند .
ایشان با بیان اینکه هر چه درباره ذهن شناخت بهتری داشته باشیم درباره تاثیرات ذهن در خود و در دیگران بیشتر آگاه می‌شویم به تاثیرات دارونماها در درمان (که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد داروهای پزشکی را تشکیل می دهند) اشاره کرد و اثر القا و تلقین و رابطه حالات ذهنی و حالات بدنی را تشریح نمود .
وی افزود: موضوع آگاهی در فلسفه ذهن نیز از دیرباز مورد توجه بوده است بطوریکه تمام نگاه ما را به هویت انسانی را تغییر می دهد و در علوم شناختی نیز به شدت اثرگذار است و باور به هرکدام از تئوریهایی که در این حوزه ارائه شده، تنوعی از نوع نگاه و بینش به انسان و چارچوبهای رفتاری انسان را تشکیل می دهند از اینرو آشنایی و مهارت ورزی در فلسفه و شناخت ذهن اثرات عملی زیادی بویژه در پزشکی و درمان دارد و امروزه بصورت تیمی و گروهی روی این موضوعات کار می شود .
لازم به ذکر است که دوره های تکمیلی این موضوعات بصورت تخصصی برای گروه های بالینی برگزار خواهد شد .