عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

پایش روش‌های بهنژادی و بهبود عملکرد تولیدی و تولیدمثلی گاوهای بومی در شهرستان بیله سوار توسط بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر محمود صحرایی گفت: استان اردبیل دارای ۲۳۶۱۵ گاو اصیل، ۱۳۶۰۰۰ راس گاو دورگ و ۱۶۰۴۴۵ راس گاو بومی است، گاوهای بومی در هر منطقه‌ای به دلیل انتخاب طبیعی تحت شرایط نامساعد محیطی و بالا بودن مقاومت شان در برابر این عوامل ماندگار شده‌اند. پایین بودن میانگین تولید در گاوهای بومی ناشی از نامناسب بودن وضعیت تغذیه، بهداشت، ژنتیک و عدم استفاده از فن‌آوری است. یکی از روش‌های افزایش تولید در دام‌های کم تولید، آمیخته گری و دورگ گیری این دام‌ها با دام‌های پر تولید خارجی است. آمیخته گری مدتی است که در کشور انجام می‌پذیرد و در استان اردبیل نیز چندین سال است که از طریق ورود اسپرم گاوهای خارجی از قبیل هلشتاین و سیمنتال و تلقیح مصنوعی انجام می‌شود .

وی افزود: یکی از نژادهای که اخیراً به میزان زیادی در آمیخته گری گاوهای بومی در سطح استان استفاده می‌شود سیمنتال است گاو سمینتال جزو بهترین گاوهای شیر و گوشتی در جهان است. در ابتدا فکر می‌کردند که نژاد این گاو مربوط به کشور آلمان باشد؛ اما در واقع این نژاد گاو متعلق به کشور سوئیس است که در حال حاضر در کشورهای مختلفی از جهان پرورش می‌یابد. گاو سیمنتال در جهان به خاطر تولید گوشت، شیر و سلامتی آن نسبت به نژادهای دیگر گاو دارای اهمیت است. پروژه آمیخته گری گاوهای بومی استان اردبیل با اسپرم گاو هلشتاین از چندین سال قبل و با اسپرم سیمنتال از سال ۱۳۹۴ شروع شده است و نتایج نسل‌های اول و دوم حاصل از آمیخته گری مذکور به دست آمده است، با توجه به استقبال دامداران استان و صرف منابع مالی زیاد از سوی دامداران برای انجام آمیخته گری در سال‌های اخیر، توسط بخش تحقیقات علوم دامی در قالب چند فقره پروژه تحقیقاتی وضیعت توسعه و گسترش آمیخته‌های مذکور، عملکرد تولیدی، تولید‏مثلی، میزان بازده اقتصادی پرورش و نگهداری آن‌ها در مقایسه با گاوهای بومی و سازگاری آن‌ها در مناطق مختلف استان مورد بررسی و مطالعه دقیق قرار می‌گیرد؛ که در این راستا در مورخه ۴ آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور در شهرستان بیله سوار در قشلاق قره دره بختیار عملکرد تولیدی و تولید مثلی ۲۰۰ راس گاوهای شیری حاصل از آمیخته‌های هلشتاین و سیمنتال مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت و توصیه فنی و کاربردی در خصوص مصرف جیره‌های غذایی متعادل شده با اقلام خوراکی محلی، تغذیه گاوهای شیری در مراحل مختلف تولید، پرورش و تغذیه گوساله‌های شیری، گوساله‌های پرواری، بیماری‌های متابولیکی گاوهای شیری از قبیل کتوز و تب شیر، بهداشت جایگاه و واکسیناسیون و تلقیح مصنوعی و تولید مثل ارائه گردید .