عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی در جهت ارتقای کیفی مناظرات و برگزاری مناظرات ملی- مهارتی دانشجویی گام برداشته است

به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی البرز، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور مجازی در اختتامیه چهارمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی که به میزبانی البرز برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از این که نوآوری در برگزاری مناظرات مهارتی دانشجویان این دانشگاه به نوعی فرهنگ تبدیل شده است، به برگزاری دو کار ویژه المپیاد مهارتی و دوم مناظره دانشجویی این دانشگاه در سالهای اخیر اشاره کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: ایده المپیاد مهارتی که با مسئولیت دانشگاه جامع علمی کاربردی برای اولین بار برگزار شد، در حال تبدیل شدن به یک المپیاد ملی است که دبیرخانه آن در دانشگاه جامع علمی کاربردی تشکیل و به زودی  به طور رسمی ابلاغ خواهد شد. در ۴ سال اخیر نیز برگزاری مناظرات دانشجویی به این روش در حال بدل شدن به یک فرهنگ مهارت آموزی برای ترویج گفتمان مهارتی است.

وی با بیان اینکه برگزاری مناظره بین دانشجویان، انجمن‌ها و مراکز علمی- فرهنگی در ایران قدمتی بیش از ۳۰ سال دارد، گفت: همه مناظرات برگزار شده حول محور مسائل سیاسی و فرهنگی بوده و گفتمان مهارتی به این شکل مرسوم نبوده که این گام دانشگاه جامع علمی کاربردی در پیشبرد امور در این زمینه بسیار موثر است.

دکتر محمدحسین امید ضمن قدردانی از حضور دانشجویان در این رویداد، استقبال از این مناظرات را عالی عنوان کرد و گفت:  تقریباً به تعداد نیمی از مراکز آموزش علمی کاربردی تیم مناظره تشکیل شد و در مناظرات شرکت کردند.

وی اظهار کرد: از مجموعه ۶۰۰ مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح کشور ۲۸۷ تیم شرکت کردند. این امر نشانگر آن است که به ازای هر دو مرکز آموزش علمی کاربردی یک تیم در این مناظرات شرکت کردند که آمار بسیار خوبی برای کاری است که تازه ۴ سال از شکل‌گیری آن سپری شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن ارزیابی کمی و کیفی مناظرات دانشجویی در تشریح چرایی و چگونگی برگزاری آن اظهار کرد: از آنجایی  که یکی از مشکلات ما در جهان سوم در مواجهه با موضوعات و طرح مباحث مختلف اقتصادی در تولید، اشتغال، صنعت و غیره این است که دقیقا با چنین موضوعاتی نیز مثل مسائل سیاسی رفتار کرده و گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه‌ها نداریم و بیشتر به دنبال مخالفت با نظر طرف مقابل هستیم؛ لذا برآن شدیم با برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در کنار یکدیگر اصول صحیح مناظره را یاد بگیریم.

وی ضمن تاکید ویژه بر محتوای درست گزاره‌های ارائه شده در مناظرات دانشجویی گفت: گاه دیده شده در مناظرات اصل گزاره از محتوای قوی برخوردار نیست اما دانشجویان با استدلال خود از آن دفاع کرده‌اند و داوران نیز به استدلال دانشجویان رای داده‌اند که جا دارد بازنگری در محتوای مناظرات صورت گرفته و بخشی از داوری بر اساس محتوای ارائه شده باشد.

دکتر محمدحسین امید ضمن قدردانی از دانشجویانی که در تمامی مناظرات بر اساس مدارک و مستندات به ارائه نظر می‌پردازند و از طرح نظرات صرفا شخصی پرهیز می‌کنند، گفت: ما به آنچه که هدف اصلی برگزاری این مناظرات بوده رسیده‌ایم ولی نباید به این حد قانع باشیم؛ بلکه لازم است با ارائه محتوای خوب، مدارک مستند و مستدل، رعایت احترام متقابل در طول مناظره و برنامه‌ریزی مدون این مناظرات را به یک رویداد مهم ملی تبدیل کنیم تابقیه نیز در ادامه مسیر به ما بپیوندند.

وی در ادامه پیشنهاد داد همان مسیری که در مورد المپیاد مهارتی کشوری طی شد، در مورد هرچه بهتر برگزار کردن این مناظرات نیز طی شود و با تشکیل سامانه و دبیرخانه‌ای مراکز علمی کاربردی بیشتری درگیر این موضوع شوند و با رفع نواقص موجود و ارتقاء آن پیشنهاد مدونی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داد تا مناظرات را در سطح بهتر و گستره وسیع‌تر برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین با تاکید بر بروز کردن موضوعات و گزاره‌های مناظرات باتوجه به نیاز و دغدغه جامعه امروز، پیشنهاد داد موضوعات مهم اقتصادی نظیر اقتصاد مقاومتی، مشکلات و چالشهای صنعتی، راهکارهای افزایش خودکفایی و ... که خود موضوع هم نیاز به تطبیق و بررسی دارد برای طرح در مناظرات انتخاب شود تا موضوع را به سمتی هدایت کنیم که جواب گزاره های مطرح شده در مناظره از قبل معلوم نباشد و داوران صرفا به استدلال‌ها و توانمندی تیم‌ها در دفاع از نظر خودشان نمره ندهند که اگر قرار بر این بود که موضوع نیاز به مناظره نداشت؛ بلکه کاری کرد که موضوعات چالشی‌تر باشند و دیدگاه‌های موافق و مخالف زیادی داشته باشد که این امر علاوه بر رشد مناظرات  زمینه‌ای فراهم می‌کند که این ابتکار از دانشگاه جامع علمی کاربردی به سایر دانشگاه‌ها تعمیم ‌یابد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نزدیک به ۲۴۹ مرکز نوآوری در سطح کشور در حال فعالیت است که این عدد بی‌سابقه ای است و مطمئنا برگزاری و مشارکت در چنین رویدادها و مناظراتی با توجه به فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی کاربردی که مهارت آموزی است، می‌تواند خروجی خوبی داشته باشند.