عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: مصرف غیر منطقی دارو و مسمومیت‌های دارویی می‌تواند موجب مرگ افراد شود

دکتر سهیل افرازی افزود: هفته اول آبان‌ماه هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها نامگذاری شده و هدف آن افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از مسمومیت‌ها است.
وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت مسمومیت در جهان مصرف دارو بیش از مقادیر درمانی است تصریح کرد: اغلب مسمومیت‌های دارویی مراجعه شده به بیمارستان‌های کشور در اثر مصرف داروهای بیماری‌های اعصاب و روان مانند داروهای آرامبخش و ضد افسردگی بوده است.

کودکان و افراد مسن در مقابل مسمومیت‌های دارویی آسیب پذیرتر هستند


رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطر نشان کرد: کودکان و افراد مسن در مقابل مسمومیت‌های دارویی آسیب پذیرتر بوده و مقادیر بالای برخی از داروهای به‌ظاهر کم‌خطر، می‌توانند درکودکان و افراد مسن کشنده باشد لذا بر مصرف دارو در این عزیزان باید دقت بیشتری صورت گرفته و به طور بسیار جدی‌تری از خوددرمانی پرهیز شود.
داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: عمده‌ترین موارد مسمومیت در کودکان در اثر خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفیدکننده و لوله بازکن، لاک پاک‌کن (استون) و گیاهان سمی بوده است.

داروها، مواد شیمیایی و شوینده‌ها را دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید


دکتر افرازی افزود: جهت پیشگیری از مسمومیت در کودکان باید داروهای مصرفی، مواد شیمیایی، شوینده و سفیدکننده را در منزل در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار داده و همچنین محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید. هیچ‌گاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگه‌داری نکنید زیرا این عمل سبب خورده شدن اتفاقی این مواد توسط کودکان می‌شود.

مسمومیت با مواد مخدر یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها است


وی بیان داشت: مسمومیت با مواد مخدر یکی از علل مهم مرگ ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی در بسیاری از کشورها بوده و این مسمومیت یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت‌ها محسوب می‌شود، همچنین سکته‌های قلبی و مغزی، تشنج، نارسایی کبد و کلیه و تخریب سلول‌های مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اکستازی و شیشه است.
رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف مواد توهم‌زا مانند حشیش، اکستازی، LSD و شیشه می‌تواند سبب بروز حوادث مرگبار مانند سقوط از ارتفاع، تصادف، نزاع، ارتکاب به جنایت و خودکشی در فرد مصرف‌کننده شود.
دکتر افرازی تاکید کرد: هم‌استانی‌های گرامی می‌توانند سوالات دارویی خود و همچنین نحوه برخورد با فرد مسموم پیش از رسیدن ‏به مراکز ‏درمانی را به‌صورت تلفنی از مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با شماره تلفن ۱۹۰، داخلی۳، کد۲ در ‏میان بگذارند. ‏


انتهای پیام/ م.ف۱۰۲۴