عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل برگزار شد

دکتر حسین کربلائی خیاوی در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل بر افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان اردبیل دوشنبه ۲۶ مهرماه سال ۱۴۰۰ با حضور دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، معاونان مرکز، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد، مسئول مکانیزاسیون و تحقیقات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، روسای بخش‌های تحقیقاتی و اعضای شورا با دستور جلسه بررسی طرح‌های تحقیقاتی پیشنهادی در سالن کنفرانس مرکز تشکیل شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه محور توسعه بخش کشاورزی بر اساس استفاده بهینه از منابع آب و خاک به عنوان دو عنصر تولید استوار است، افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده و میزان بارندگی سالیانه آن کمتر از ۲۴۰ میلیمتر و از میزان روان آب‌های آن در ۱۵ سال گذشته حدود ۴۹ درصد کم شده است و بایستی روی آن‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری جدی صورت گیرد .

دکتر حسین کربلائی خیاوی با اشاره به اینکه کمبود آب در مناطق مختلف کشور، عملکرد و تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را شدیداً تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: محدودیت منابع آب همراه با رشد روزافزون جمعیت و مصرف محصولات کشاورزی، ضرورت نگاه دانش محور به حوزه کشاورزی را بیش از پیش می‌طلبد .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به دلیل خشکسالی و گسترش تولیدات کشاورزی به تهدیدی جدی تبدیل شده است و در این راستا مدیریت مصرف آب برای افزایش بهره‌وری از منابع آبی قابل دسترس، ضروری به نظر می‌رسد، ابراز داشت: آسیب‌پذیری سفره‌های آب زیرزمینی در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آبی، کاهش پتانسیل‌های قابل توسعه بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و پایین بودن راندمان آبیاری، لزوم اصلاح الگوی مصرف آب را ضروری می‌کند .

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان با بیان اینکه رویکرد اصلی وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری آب است، خاطر نشان کرد: بهره‌وری آب فقط اجرای روش‌های نوین آبیاری نیست بلکه برای بهبود بهره‌وری آب بایستی روش دیگر از جمله اصلاح و معرفی ارقام مقاوم به کم آبی، اصلاح و معرفی ارقام زودرس، کم آب بر و متحمل به تنش‌های زنده و غیر زنده مد نظر قرار گیرد.

وی پایداری تولید را اولویت کشاورزی کشور نام برد که مستلزم کاهش فاصله بین تحقیق، آموزش، ترویج اجرا، تغذیه مناسب خاک در مزارع و باغات که تا ۴۰ درصد در افزایش تولید موثراست، مدیریت آب و استفاده از نیروی انسانی متخصص است.

دکتر حسین کربلائی خیاوی بر افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: این امر باعث تولید ثروت، افزایش صادرات و ارزآوری و درنهایت افزایش امنیت غذایی می‌شود. همچنین چالش‌های بخش کشاورزی تنها با علم و فناوری قابل حل است، مشکلات حوزه آب، اکوسیستم و توسعه محصولات تنها با نفوذ فناوری برطرف می‌گردد. در ادامه چهار فقره طرح تحقیقاتی مشترک با دانشگاه توسط اعضای شورا بررسی و تصویب شد.