عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

حقیقت‌جویی، تقویت نگرش و استدلال صحیح از مهمترین ویژگی مناظرات در دانشگاه جامع علمی کاربردی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز، با حضور دکتر سلیمان عباسی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر حامد باقری فراهانی رئیس واحد استانی البرز، جمعی از مدیران ستادی و استانی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استانی البرز، ضمن قدردانی از زحمات افرادی که در برگزاری مراحل استانی این مناظرات تقبل زحمت کردند، بیان کرد: حاصل تلاش این عزیزان منجر شد تا نتایج مرتبط با ۲۴ تیم مناظره استانی که طی روزهای آتی در مرحله کشوری به رقابت خواهند پرداخت، به دست ما برسد.

دکتر حامد باقری فراهانی همچنین ضمن تبریک بیست و نهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، میزبانی این برنامه را در آستانه سی‌امین سالگرد تاسیس دانشگاه به فال نیک گرفت و گفت: امیدوارم این مرحله کشوری با کیفیت هر چه تمام در استان البرز برگزار شود و ما شاهد یک رقابت با کیفیت و سالم بین برگزیدگان ۲۴ استان باشیم که به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

در ادامه این مراسم، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره و حضور پررنگ دانشجویان در این مناظرات، ابتدا به تعریف مناظره و هدف از برگزاری آن پرداخت و اظهار کرد: هدف از برگزاری مناظره شناخت آرای دیگری است و تلاش می‌شود در قالب بحث و گفتگوی منطقی و با استدلال درست نگرش افراد تغییر یابد.

وی بیان کرد: نگاه دیگری نیز در تعریف مناظره وجود دارد که مبین آن است که نقاظ ضعف و قدرت را مد نظر قرارداده و به حقانیت نظریه‌های مطرح شده بپردازیم.

دکتر سلیمان عباسی با بیان اینکه در قرآن کریم به «جدال احسن» توصیه شده است، اظهار کرد: اگر با هم به بحث و گفتگو می‌پردازیم، به بیان نیکوتر اکتفا کنیم، چرا که شیطان در بین مناظره کنندگان کینه و جدال می‌آفریند. نیکی و بدی مساوی نیستند و لازم است به آنچه نیکوتر است، طرف مقابل را به حقانیت دعوت کنیم. چرا که ممکن است اکنون در بین شما و دیگران جدال و دشمنی باشد ولی فردا که دوستی برقرار شد، شرمنده شوید.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی به بیان کارکردهای برگزاری این مناظرات پرداخت و  تقویت نگرش و دوری از تک بعدی نگری را اولین کارکرد مهم مناظرات دانشجویی اعلام کرد.

وی همچنین تقویت قدرت استدلال صحیح و توجه به جزئیاتِ مبانیِ اولیه بحث را دومین کارکرد مناظرات عنوان کرد و افزود: در مناظره ما روش استدلال را بهتر یاد می‌گیریم؛ البته اینها همه خود دارای مبانی نیز هست که باید به آن توجه ویزه داشت. به عنوان مثال، در مباحث دینی باید بر اساس ریز جزئیات اعتقادی و زاویه نگرش، مبانی از همان ابتدا مشخص و مناظره هدفمند انجام شود.

افزایش ظرفیت پذیرش حق، احترام متقابل، بیان مودبانه‌تر مطلب، تقویت فن بیان، انتقال دانش و .. از دیگر کارکردهای مناظره بود که وی به آنها اشاره کرد.

دکتر سلیمان عباسی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این سوال که «آیا قرآن به مناظره باطل نیز اشاره کرده؟» گفت: بله. اگر در مناظره فقط غلبه بر خصم ملاک باشد، چه حق چه ناحق؛ یعنی نگاه مناظره کنندگان فقط غلبه بر فرد مقابل باشد، ممکن است در مناظره به روش‌های نادرست هم چنگ بزنند که از نظر دینی درست نیست. چرا که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. ما نمی‌توانیم مردم را به روش غلط هدایت کنیم. گرچه معمولا افراد ستیزه‌جو بیشتر دنبال این نوع مناظرات هستند و متاسفانه بارها در صدا و سیما نیز شاهد این نوع رفتارها بوده‌ایم. برخی اهل متلک انداختن و تمسخر در مناظرات هستند که در دیدگاه قرآنی جایگاهی برای این گونه مذاکرات و مناظرات تعریف نشده است.

وی در پایان به ذکر شرایط بهینه در مناظره پرداخت و گفت: حقیقت‌جویی مهمترین ویژگی مناظره‌ و مجادله‌ است که باید بر اساس علم و دانش و برهان و منطق باشد. در مناظره باید از به کاربردن سخنان نارورا، زشت و تند پرهیز شود، از استهزا و تخریب افراد خودداری شود و همچنین با طرف مقابل به مدارا رفتار شود.

وی در پایان با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که می‌فرماید «با حکمت و موعظه به سوی پروردگارت دعوت کن» خاطرنشان کرد: شما تصور نکنید که چون بحث شما علمی است دعوت به خداوند نیست. اتفاقا در دل این  مناظرات جلوه‌هایی از  دعوت به خداوند موج می‌زند و اصلا هدف اصلی برگزاری این مناظرات دعوت به خداوند است که باید با بیان و کلام احسن این امر انجام شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: این دوره چهارم ازبرگزاری مناظرات در این دانشگاه است. این مناظرات از سال ۹۶ آغاز شده و تاکنون ادامه یافته البته این دوره به دلیل شرایط کرونا کمی طولانی‌تر و سبب افزایش زحمات برگزار کنندگان نیز شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از بین ۲۰۰ هزار دانشجو، ۲۴ تیم به مرحله چهارم از مناظرات راه یافته‌اند و این امر بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است.

در ادامه دکتر عبدالقاسم ترابی نماینده داوران این دوره از مسابقات نیز گفت: در بحث مناظره باید به ذکر چند مورد پرداخت. آنچه برای داوران مهم است دو بخش است. اول ارتباطات کلامی است که دانشجویان با استدلال‌های خود در حول موضوع مورد نظر مطرح می‌کنند و دوم  موارد غیرکلامی است که البته طی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و برگزاری غیر حضوری، چندان نمی‌توان به ارزیابی دقیق آن پرداخت ولی باز هم مد نظر داوران قرار دارد.

وی همچنین استفاده از منابع و مراجعی که دانشجویان از آن استفاده می‌کنند را بسیار مهم دانست و گفت: در مناظرات دانشجویی اثبات موضوع مهم نیست بلکه رعایت شرایط و اخلاق مناظره است که برای داوران بسیار مهم است.

دکتر عبدالقاسم بیان کرد: افراد راه یافته به چهارمین دوره مناظره دانشجویی از یک جامعه ۲۰۰ هزار نفری انتخاب و به این مرحله راه یافته‌اند. بنابراین باخت یا پیروی به آن شکل که به اذهان تصور می‌شود، ملاک عمل ما نیست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: دانشجویان با شرکت در چنین مناظرات و جشنواره‌هایی، روش‌های آموزش و یادگیری را فراگرفته و راه رشد و کمال برای آنان سال به سال ارتقاء یابد.