عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

تضمین بدن سالم با مصرف غذای سالم/ محصولات ارگانیگ سریع مصرف شود

تضمین بدن سالم با مصرف غذای سالم / محصولات ارگانیگ سریع مصرف شود
یک فعال حوزه تولید محصولات ارگانیک به تشریح اهمیت مصرف محصولات ارگانیک برای تضمین داشتن بدنی سالم پرداخت و گفت: یکی از مهمترین اقدامات برای داشتن سبک زندگی صحیح مصرف منظم محصولات ارگانیک است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، محصولات ارگانیک بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید، تهیه و فرآوری می شوند. در نتیجه غذاهای ارگانیک به طور فزاینده ای محبوبیت دارند چراکه اعتقاد عمومی این است که غذای ارگانیک در مقایسه با غذای معمولی سالم تر است. بنابراین انتخاب مواد غذایی ارگانیک در جهان امروز روندی رو به رشد است .
در مطلب پیش رو قصد داریم تا به معرفی شرکت های فناوری که در حوزه تولید محصولات ارگانیک فعال هستند، بپردازیم که یکی از این شرکت ها " هسته فناورارگانیک بار" است که از طرف چند جوان ایرانی با هدف آگاهی بخشی در زمینه تغذیه سالم و حمایت از تولید کنندگان محصولات ارگانیک و توانمند سازی جوامع روستایی، بومی و محلی حرکت خود را آغاز کرده است. در این راستا احمد بختیاری - مدیر هسته فناور ارگانیگ بار در این گفت وگو به معرفی بیشتر این مجموعه می پردازد.
در خصوص نحوه شکل گیری ونوع فعالیت هسته فناور ارگانیک بار توضیح دهید؟
ارگانیک بار از سوی چند جوان ایرانی با هدف آگاهی بخشی در زمینه تغذیه سالم و حمایت از تولید کنندگان محصولات ارگانیک و همچنین توانمند سازی جوامع روستایی، بومی و محلی حرکت خود را آغاز کرد .
در ابتدا با افتتاح فروشگاه عرضه این محصولات شروع به فعالیت کرد و به تدریج با ارتباط با جوامع محلی در عرصه تولید محصولات سالم و ارگانیک قدم نهاد و در ۱۷ استان کشور فعال شد.
از جمله فعالیت های مهم ارگانیک بار در ۴ سال گذشته، ترویج فرهنگ استفاده از غذای سالم و ارگانیک، کاهش مخاطرات زیست محیطی در زنجیره تولید و توزیع مواد غذایی، اشتغال زایی سالم در شهر و روستا، توانمند سازی جوامع محلی و حمایت و تامین نیازهای غذایی گروه های خاص همچون بیماران، گیاه خواران، ورزشکاران، کودکان و سالمندان است. در کنار کشاورزی و صنعت سبز و پایدار، چشم انداز ارگانیک بار دسترسی آسان همه گروه های جامعه به غذای سالم است.

هسته فناور ارگانیک بار از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد و از چه تاریخی با مرکز رشد دانشگاه همکاری دارد؟
هسته فناور ارگانیک بار از ابتدای سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز و در سال ۱۳۹۹ مجوز رسمی را دریافت کرده است. در پایان سال ۱۳۹۹ تحت پوشش مرکز رشد قرار گرفتیم، امیدواریم با کمک مرکز رشد بتونیم گام های بلند تری رو برای ایجاد سبک زندگی سالم مردم برداریم.
درهسته فناور ارگانیک بار چه محصولات و پژوهش های کاربردی انجام شده است؟
در حال حاضر بیش از ۲۰ محصول مانند روغن زیتون و دمنوش ها در حال پژوهش و بررسی هستند. در مجموعه ارگانیک بار بالغ بر ۱۴۰۰ محصول وجود دارد که از این میزان بیش از ۵۰درصد محصولات شرکتی است و مابقی محصولات از طرف ارگانیک بار تولید یا فرآوری یا بسته بندی می شود که تقریبا برای هر محصول به صورت مجزا بررسی، پژوهش و تحقیق انجام می شود.
برای مثال محصولی همچون روغن زیتون به صورت کامل از مرحله باغ تا چیدن، انتقال به کارخانه روغن گیری زمان و شرایط و درصد محصول سبز و سیاه تا بسته بندی و شرایط آن و نگهداری و... به صورت کامل تحقیقات،  پژوهش و پایلوت ها را انجام داده است.
آیا هسته فناور ارگانیگ بار در زمینه کرونا هم فعالیت داشته یا پژوهشی انجام داده است؟
به صورت مستقیم خیر ؛ ولی به طور غیرمستقیم تحقیق در مورد تاثیر مصرف مواد خوراکی که باعث تقویت ایمنی می شوند انجام پذیرفته است.
شرکت در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه چه اقداماتی انجام داده است؟
ارتباط خوبی بین مخاطبین و ارگانیک بار شکل گرفته است که امیدواریم در آینده تقویت شود. در این خصوص قضاوت با مخاطبان است ولی ارگانیک بار تلاش کرده است با ارتباط چند سویه، روابط اجتماعی خود را توسعه دهد و در این مسیر رضایت جمعی را حاصل کند.
از این رو می‌توان به ارتباط با تولید کنند گان و جوامع محلی سخن گفت که در حال حاضر با ۶۳ منطقه کشور در ارتباط هستیم، در بخش مشتریان نیز باشگاه مشتریان کار خود را از سال گذشته آغاز کرده و توانسته بالغ بر دو هزار نفر را تا کنون ثبت کند. پاسخگویی به این افراد از طریق سوشال مدیا و ارتباط حضوری در حال تقویت است و مخاطبان به راحتی می‌توانند پیام و نظر خود را به مدیران انعکاس دهند.
مهمترین استراتژی و برنامه عملیاتی هسته فناور ارگانیگ بار چیست ؟
درراستای ترویج سبک زندگی صحیح و با توجه به عدم دسترسی همگان به تغذیه سالم ، تولید محصول ارگانیک در باغ ها و مزارع استیجاری و یا تملکی جزو نکات مهم مسیر آینده ارگانیک بار است و در خصوص توزیع محصولات نیز توسعه فروش آنلاین و توسعه فروشگاه ها در سراسر کشور از جمله مراکز استان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است
ارتباط با جوامع محلی، توسعه فعالیت های آنها و حمایت از این گروه ها یکی دیگر از برنامه های آتی ارگانیک بار است.
با چه چالش هایی در مسیر پیش رو مواجه هستید؟
تمام چالش های موجود در زمینه تولید، فرآوری، بسته بندی و فروش است. چالش های مهم حوزه ارگانیک در تولید با توجه به عدم استفاده از سم و کود، آفات است که برخی موارد محصولات باید به صورت خاص نگهداری شوند و بسته بندی مناسب تری داشته باشند، یکی از چالش های مهم خراب شدن محصولات با توجه به نداشتن نگهدارنده و افزودنی است که کار را سخت می‌کند.
از چالش های دیگر می‌توان به بسته بندی محصولات اشاره کرد که تلاش مجموعه ارگانیک بار کمک به کاهش تولید زباله است و کمبود تنوع بسته بندی در کشور کمی کار را مشکل می کند.
یکی دیگر از چالش های روبرو در دو سال اخیر بیماری کرونا و تعطیلی اجباری برخی از فروشگاه ها بوده است. در مجموع در مسیر تولید، خرید، بسته بندی، حمل و نقل چالش های زیادی وجود دارد که هر کدام زمان و انرژی خاص خود را می‌طلبد و این خود چالش بزرگی است.
آیا حوزه فعالیت شرکت شما با رشته های بین رشته ای مرتبط است؟
بله، در این مسیر چند رشته مهم نقش کلیدی داشته و چند رشته نیز وابستگی دارند؛ از کشاورزی و باغداری گرفته، تا مدیریت مالی و بازاریابی، تولید، بسته بندی و فروش که به طور مستقیم درگیر آن هستیم تا حمایت از جوامع محلی و تسهیل گری که بخشی از این فعالیت مورد نظر است.
در مسیر تحقق اهداف چه انتظاری دارید؟
انتظار می رود فعالیت هایی شبیه مجموعه ارگانیک بار با توجه به رسالت تعریف شده مورد حمایت همگان قرار گیرد. از مخاطب و خوانندگان این مطلب درخواست می شود حتما یک بار محصولات ارگانیک بار را امتحان کنند.
چرا  قیمت محصولات ارگانیک بالا است؟ و چه راهکارهایی ارا ئه می کنید تا محصولات با قیمت مناسب و ارزان به دست مصرف کننده برسد ؟ با توجه به اینکه در محصولات ارگانیک از کود و سم استفاده نمی شود میزان تولید محصول در محیط مشابه کمتر است و بیشتر دلیل استفاده از سم و کود در شرایط غیر ارگانیک افزایش تولید و جلوگیری از آفت و در نهایت صرفه اقتصادی است، به این دلیل در برخی محصولات به خصوص صیفی جات، حبوبات و تازه خوری ها ارگانیک شدن برای کشاورز و باغدار به صرفه نیست و باید با قیمت کمی بالاتر جبران شود.
در برخی دیگر از محصولات که ذاتا ارگانیک هستند، مانند گردو، بادام و... ناآگاهی مخاطب و سواستفاده از نام ارگانیک باعث گران شدن محصول می شود. البته در مجموع سواستفاده از نام ارگانیک از طرف دلال و واسطه باعث اختلاف قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی نیز می شود.
در مجموعه ارگانیک بار با حذف دلال و واسطه و قیمت گذاری مناسب این چالش تا حدودی برطرف شده و در برخی موارد قیمت ارائه محصول حتی کمتر از بازار معمولی است.
برخی گروه های بیماران هستند که حتما باید محصولات ارگانیک استفاده کنند. به نظر شما چه ارگان ها و سازمان هایی باید ورود کنند و سوبسید پرداخت کنند تا بیماران خاص بتوانند محصولات ارگانیک را استفاده کنند؟
بله، دقیقا. در برخی از بیماری ها به خصوص مواردی که شیمی درمانی انجام می‌شود بیمار باید در خوراک بسیار محتاط عمل کند و این مهم است که بستر محصول سالم ایجاد شود، و شرکت های بیمه باید این حمایت را انجام دهند چون دقیقا محصولات ارگانیک جایگاه دارو دارو را برای بیمار دارد.
خبرنگار: مرضیه رهنورد