عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

کارآمدی سیستم آموزشی به میزان اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان است

در جلسه شورای دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور مطرح شد؛

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه نتیجه گرا بودن دانشگاه بسیار مهم است، گفت: کارآمدی سیستم آموزشی به برون‌داد آن و میزان دستاوردهای دانشگاه در اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و نقل از، خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۰ مهرماه در مراسم بازدید و انتقال تجربه طرح تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با عنوان «برند ملی» که با حضور جمعی از روسای دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای و اعضای هیات علمی مراکز در دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه این مرکز آموزشی پیگیر راه‌اندازی رشته‌های دبیر فنی است که با عنایت به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی فقط برخی از دانشگاه‌ها مجاز به ارائه این رشته‌ها هستند، گفت: این دانشگاه در حال امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی است که از همکاری و فرصت‌های متقابل استفاده کرده و از تجربیات متقابل بهره گیرد.

وی با بیان اینکه نتیجه گرا بودن دانشگاه بسیار مهم است، افزود: کارآمدی سیستم آموزشی به برون‌داد آن و میزان دستاوردهای دانشگاه در اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان است. ۲ مکتب برنامه‌ریزی وجود دارد، نگاه از درون به بیرون که رایج تر است و دیدگاه بیرون به درون که نگاه فراکنشی تحول‌زا است به خصوص در دانشگاه‌هایی که وارد نسل‌های چهارم و پنجم شده‌اند و سیستم‌ آموزشی خود را مطابق با نیازهای مختلف اجتماع اصلاح می‌کنند. دانشگاه‌هایی که درگیر مسائل داخلی شدند، عقب افتادند چراکه اثر اجتماعی فارغ‌التحصیلان صرفا تولید مقاله نیست بلکه تاثیرگذاری بر اشتغال، مواجه با بحران‌ها، مسئولیت اجتماعی و فرهنگی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه بیان کرد: دیدگاه‌ها باید تغییر پیدا کنند، به نقل از شهید تهرانی مقدم «با توجه به امکانات و بودجه مدیریت کردن هنر نیست»، باید فراتر حرکت کرد و در قبال اشتغال دانشجویان مسئولیت پذیر شد. بر طبق فرمایش مقام معظم رهبری «هرجا که هستید آنجا را مرکز عالم ببینید و اصلاح را شروع کنید»

صالحی‌عمران با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در هر سال ۳۰ یا ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل دارد، خاطرنشان کرد: شاخص‌های ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور باید تغییر کند و به تدریج وارد حوزه اشتغال‌ شود، باید برروی تک تک صنایع بزرگ و کوچیک تمرکز کرد، هر استاد در آموزش خود نگاهی به اشتغال داشته باشد که کلاس امروز چه تاثیری روی حرفه، اشتغال و بهره وری دارد.