عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

به مناسبت ۱۷ مهرماه روزجهانی تخم مرغ



وبدا: شعار روز جهانی تخم مرغ در سال ۱۴۰۰ با عنوان امروز تخم مرغ خود را بخورید و هر روز، نامگذاری‌ شده است‌.

به گزارش وبدا؛ مهندس سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در بسیاری از کشورهای جهان در دومین جمعه ماه اکتبر روز جهانی تخم مرغ برگزار می شود.

وی افزود: در سال ۱۹۹۶ میلادی در کنفرانس وین، کمیسیون بین المللی تخم مرغ اعلام نمود که جشن جهانی «تخم مرغ» را در دومین جمعه ماه اکتبر برگزار خواهند کرد.

جزایری اضافه کرد: شعار روز جهانی تخم مرغ در سال ۱۴۰۰ با عنوان امروز تخم مرغ خود را بخورید و هر روز، نامگذاری‌ شده است.

وی اظهار داشت: تخم مرغ یکی از معدود غذاهایی است که می‌تواند نیازهای بدن را بطور متعادل تامین نماید. تخم مرغ شامل ترکیبات کاملی از پروتئین است ویتامین ب۱۲ و حاوی موادی مانند کولین، لوتئین و گزانتین می باشد که نقش عمده‌ای در تکامل مغز جنین و نوزاد دارد و از کوری و آلزایمر جلوگیری می‌کند و موجب تقویت سیستم عصبی می شود.

جزایری تصریح کرد: تخم مرغ محتوای انرژی پایینی دارد و علاوه‌بر داشتن حس سیری در معده، مانع از دریافت کالری اضافی و ایجاد چاقی در فرد می‌شود.

وی گفت: تخم مرغ به‌دلیل دارا بودن ۲۱۰ میلی گرم کلسترول در دهه‌های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته و متاسفانه سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ما از اندازه جهانی پایین تر است.

جزایری بیان کرد: چون تصور می‌شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماری‌های قلبی-عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.‌

وی افزود: امروزه مطالعات متعددی که توسط محققین بسیار معتبر و در طول سال‌های متمادی بر روی افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته که ثابت کرده اند: تغذیه با تخم مرغ نه تنها نسبت LDL : HDL که مهم ترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماری‌های قلبی است را تغییر بسیار کمی می‌دهد و در نتیجه بر روی احتمال بروز بیماری‌های قلبی-عروقی اثری ندارد، بلکه باعث کاهش پاسخ های التهابی در بدن می گردد.

جزایری اضافه کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه ضامن سلامت تغذیه‌ای افراد جامعه است و بهره برداری از راهنما و هرم غذایی در هرسنی می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری‌هایی نظیر چاقی، دیابت، فشار خون و چربی خون بالا کمک نماید.

وی ادامه داد: خواص تغذیه‌ای موجود در تخم‌مرغ، این ماده غذایی را در هرم غذایی در تمام کشورها در گروه گوشت، حبوبات و مغزها قرار داده است.

انتهای پیام/ع