عمومی | دانشگاه تهران

نشست «تاسیس نظام ورشکستگی فراملی (چالش‌ها و راهکارها)» برگزار شد

بنا بر گزارش موسسه حقوق تطبیقی ، در راستای اجرای سیاست‌های همکاری علمی بین‌المللی آموزش عالی کشور در ایام کرونا و گسترش فعالیت‌های بین‌المللی موسسه حقوق تطبیقی به‌ویژه در شرایط فعلی که همه‌گیری بیماری کرونا موانعی را در راه فعالیت‌های معمول و متداول بین‌المللی به وجود آورده است و در راستای بهره‌گیری از دانش و تجربه استادان معتبر خارجی، نشست «تاسیس نظام ورشکستگی فراملی (چالش‌ها و راهکارها)» با حضور پروفسور باب وسلز، (دوازدهم مهر ماه) به‌صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، پروفسور باب وسلز به تشریح معایب و آسیب‌شناسی نظام ملی ورشکستگی پرداخت. در این خصوص تاکید بر مسائل و مشکلاتی بود که شرکت‌های چند ملیتی به‌طور معمول با آنها مواجهند. این استاد حقوق، سپس با طرح مدل مدنظر بر مبنای مقررات آنسیترال و اتحادیه اروپا به شناسایی نظام حقوقی موسوم به ورشکستگی فراملی پرداخت.
بر اساس آمار، در این نشست تخصصی حدود پنجاه نفر از استادان، دانشجویان، حقوقدانان و علاقه‌مندان به مباحث حقوقی حضور داشتند.
پروفسور باب وسلز، استاد بازنشسته حقوق ورشکستگی دانشگاه لیدن است که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ مباحث مربوط به ورشکستگی فراملی را در این دانشگاه تدریس می‌کرد. این حقوقدان، پیش از ورود به دانشگاه لیدن، از سال ۱۹۸۸ استاد حقوق مدنی و تجارت دانشگاه ویرچه آمستردام هلند بود. همچنین در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان عضو هیات علمی در دپارتمان حقوق دادرسی موسسه ماکس پلانک در لوکزامبورگ مشغول به فعالیت شد. پروفسور وسلز از جمله متخصصان ارشد حقوق تجارت و ورشکستگی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. از جمله فعالیت‌های اجرایی وی می‌توان به معاونت دادگاه تجدید نظر لاهه، مشاور ویژه کمیسیون اروپایی اتحادیه اروپا در زمینه مسائل بانکی، بازسازی و ورشکستگی بین‌المللی شرکت‌ها، مشاور صندوق بین‌المللی پول (اندونزی)، بانک جهانی (گرجستان)، بانک مرکزی ایالات متحده اشاره کرد. این استاد حقوق، ده‌ها جلد کتاب و بیش از صد عنوان مقاله دارد. با این حال مهمترین اثر وی را باید مجموعه ۱۰ جلدی حقوق ورشکستگی فراملی (حقوق ورشکستگی وسلز) دانست که هم‌اکنون ویرایش پنجم آن نیز به چاپ رسیده است.