عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

دوازدهمین نشست سراسری هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، موسسه های پژوهشی و پارک های علم و فناوری "افق های جدید، حرکت های نو"


به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، روز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ دوازدهمین نشست سراسری هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با عنوان «دیپلماسی علمی در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰؛ با تاکید بر افق‌های جدید؛ حرکت‌های نو» با حضور جناب آقای دکتر زلفی گل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، جناب آقای دکتر سالار آملی قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم، و معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور برگزار شد.
حسین سالار آملی در این نشست با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: مقرر شده است، بر اساس برنامه‌های وزیر محترم علوم، نشست هم‌اندیشی معاونان بین‌الملل به منظور بررسی، تبیین و تدوین سیاست‌های همکاری در چهار حوزه اصلی همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی، سازمان های تخصصی علمی بین‌المللی و همچنین دیپلماس علم و فناوری بر بستر گسترش زبان فارسی برگزار کنیم.
وی همچنین اظهار کرد: در شرایط کنونی، در سپهر جدید، متفاوت و تازه‌ای از تعاملات علمی بین‌المللی قرار گرفته ایم. از سویی، حرکت رو به رشد همکاری‌های علمی بین‌المللی داخلی را در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم و از سوی دیگر، موانعی در مسیر همکاری‌های علمی بین‌المللی به وجود آمده است. وقتی از منظر راهبرد کلان بین المللی وزارت علوم به مجموعه این تحولات بپردازیم، افق‌های جدیدی را در آینده تعاملات بین‌المللی مشاهده خواهیم کرد که نیازمند حرکت‌های نو بر پایه تجربیاتی است که از بستر بین‌المللی‌سازی آموزش عالی به دست آمده است.
فرج اله طالبی مدیر کل دفتر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان اولین سخنران در ابتدای نشست ضمن معرفی دانشگاه و تشریح رسالت ویژه تربیت تکنسین ماهر، با ارائه اطلاعات آماری از تعداد و گستردگی مراکز در سطح کشور، تنوع رشته ها، امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی، نظام خاص آموزش های عملی و نظری، تعداد دانشجویان، اعضای هیات علمی و اساتید مدعو، پتانسیل های موجود جهت توسعه همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه را برشمرد.
سپس ایشان به فعالیت های انجام شده در حوزه بین الملل دانشگاه و عقد تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه های همتا در کشورهای المان، فرانسه، اتریش، رومانی، کره جنوبی، سنگال، عراق و اقلیم کردستان، افغانستان، لبنان، ترکمنستان  عمان، عضویت در اتحادیه های بین المللی و کارگروه های ملی، و همچنین به حضور در نظام های رتبه بندی بین المللی اشاره و چند نمونه از تجارب موفق اجرای این تفاهم نامه ها را اعلام کردند.
از جمله تجارب موفق همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه در سال های اخیر موارد زیر حائزاهمیت بیشتری بودند:
-  همکاری با وزارت آموزش و تحقیقات آلمان BIBB در قالب پروژه CC-Iran و اعزام تعدادی از اعضای هیات علمی جهت شرکت در دوره فناوری های نوین سرمایش، تهویه، و پمپ های حرارتی با بهره مندی از گرنت کامل طرف آلمانی
-    همکاری سه جانبه با دانشگاه پاریس ۱۳ و دانشگاه پیتشت رومانی در قالب پروژه اراسموس پلاس اتحادیه اروپا و بهره مندی از گرنت کامل اعزام ۲۶ نفر از اعضای هیات علمی به رومانی جهت حضور در شرکت های خودروسازی و قطعه سازی فرانسوی مستقر در رومانی
-    برگزاری کارگاه انرژی خورشیدی با همکاری شرکت زیمنس آلمان و حضور تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه فنی شمالی عراق
-    جذب بیش از ۳۰۰ دانشجوی غیر ایرانی شهریه پرداز از کشورهای لبنان، عراق، افعانستان، پاکستان و هندوستان
طالبی در پایان، اقدامات در دست اجرا و برنامه های پیش روی دانشگاه فنی وحرفه ای نیز به استحضار حاضرین در جلسه رساند:
-    توانمندسازی اساتید دانشگاه به دانش روز دنیا در رشته های فنی ومهندسی
-    جذب هر چه بیشتر دانشجویان غیر ایرانی
-    برگزاری دوره های توانمندسازی برای اساتید دانشگاه های کشورهای همسایه و مسلمان
-    برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدتو بلند مدت مهارتی جهت تربیت نیروی کار فنی در کشورهای همسایه و مسلمان
-    بهره مندی هر چه بیشتر از حمایت های مالی سازمان های بین المللی جهت توسعه آموزش های مهارتی