عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

بازدید رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از پروسس بذر در مغان

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر حسین کربلائی خیاوی روز یکشنبه ۱۱ مهرماه سال جاری از عملیات پروسس بذر غلات در مغان بازدید کرد.

در این بازدید که از قسمت‌های مختلف بوجاری و انبارهای نگهداری بذور بوجاری شده صورت گرفت، دکتر حسین کربلائی خیاوی با بیان اینکه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نقش اساسی در تامین بذر استان دارد، اظهار داشت: یکی از مهمترین نهاده‌هایی که می‌تواند موجب افزایش عملکرد در واحد سطح شود، رقم مناسب است و به منظور ارتقای راندمان تولید بایستی استفاده از بذرهای سالم و اصلاح شده ترویج شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در خصوص اهمیت بذر در تولیدات بخش کشاورزی، اظهار کرد: بذر اساس تولید در کشاورزی محسوب می‌شود و به عنوان اولین نهاده مصرفی در انتقال صفات ژنتیکی گیاه نقش غیر قابل انکاری دارد لذا بدون استفاده از بذر خوب حتی با صرف انرژی فراوان نیز نمی‌توان به حداکثر تولید و عملکرد دست یافت و می‌توان گفت بذر تنها نهاده‌ای است که بدون هزینه‌های اضافی می‌تواند در افزایش عملکرد نقش مهمی داشته باشد.

دکتر حسین کربلائی خیاوی تصریح کرد: در سال جاری عملیات بوجاری و بسته‌بندی حدود ۲۰۰ تن بذور پرورشی ۲ غلات (گندم و جو) ویژه مناطق سردسیر و گرمسیر استان با حساسیت ویژه توسط پرسنل فنی مرکز و با نظارت بخش تحقیقات ثبت و گواهی بذر در حال انجام است. وی توصیه کرد با توجه به اهمیت و نقش بذر در افزایش تولید، کشاورزان نسبت به تهیه بذر گندم و جو اصلاح شده از شرکت‌های تولید بذر مطمئن و مورد تائید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اقدام کنند.