عمومی | دانشگاه علوم پزشکی زنجان

برای ۴۷ درصد از مردم استان؛ واکسیناسیون در دو نوبت انجام شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اعلام اینکه درمجموع واکسیناسیون برای جمعیت هدف  در دوز اول نزدیک ۷۷ درصد است گفت: ۲۷۰ هزار نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت نموده اند که تا حال حاضرنزدیک ۴۷ درصد برای مردم استان واکسیناسیون  در دو دوز انجام شده است.

دکترپرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ظهر یکشنبه ۱۱مهرماه درنشست ویدئو کنفرانس با اصحاب رسانه استان با اشاره به پویش هفته طلایی واکسیناسیون در استان گفت: واکسیناسیون در این هفته پرشور و با نشاط انجام شد و فرصت طلایی بوجود آمد تا با فروکش کردن موقت بیماری در عرض یکماه و نیم متمرکز بر گسترش و تعمیق واکسیناسیون شویم .

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری با روند کندی به صورت تدریجی درحال کاهش است بهترین زمان برای انجام واکسیناسیون در استان بود و براساس رفتارها و شرایط اجتماعی و عدم رعایت پروتکلها این تحلیل هست که در آبانماه و نیمه دوم آبان مشکلات جدی در شیوع مجدد بیماری را داشته باشیم و احتمال داردشروع بیماری با ورژنهای جدید باشد که هنوز در ایران تجربه نشده اند و ممکن است این ورژنها با شیوع و درصد درگیری بالا باشند و با روند موجود احتمال پیک ششم دور از انتظار نیست.

دکترقزلباش گفت: درحالیکه بیماری روند کاهشی دارد و خطر احتمالی برای موج بعدی وجود دارد فرصت خوبی است تا بتوانیم میزان واکسیناسیون را بالا ببریم، ثابت شده است جامعه ای که پوشش واکسیناسیون مطلوب داشته باشد میزان ابتلا و بستری و قطعا میزان مرگ و میر نیز کاهش خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۸۹۱۵۷۹ دز واکسن در استان تزریق شده است تصریح کرد: بیش از ۶۲۱ هزار نفر برای دز اول و برای بیش از ۲۷۱ هزار نیز واکسیناسیون دز دوم انجام شده  است و در کل ۷۷درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال نوبت اول واکسن را دریافت نموده اند و ۲۷ هزار نفر نیز در نوبت دوم واکسینه شده اند  و در کل برای ۴۷درصد از مردم استان واکسیناسیون در دو نوبت انجام شده است.

رئیس دانشگاه با اذعان به اینکه در استان زنجان با هماهنگی و کار تیمی که انجام شد افزود: ارتفاع موج پنجم نسبت به موج چهارم پایین بود و تنها استانی بودیم که میزان بستری ها به لحاظ ارتفاع و اشغال تخت به اندازه موج چهارم نرسید و ارتفاع موج پنجم بیماری بسیار خوب کنترل شد.

وی پوشش واکسیناسیون را برای کنترل بیماری از  اقدامات بسیار خوبی در استان نام برد؛ و گفت این زمینه موجب شده استان نسبت به کشور شاخص های بهتری داشته باشد و میزان مرگ و میر نیز کمتر شود.

دکتر قزلباش با تاکید بر اینکه واکسیناسیون مهم ترین عامل کنترل بیماری است ولی تنها عامل نیست افزود: مقایسه و مطالعه موج پنجم و چهارم به خوبی نشان می دهد میزان واکسیناسیون در استان چه تاثیری داشته و اقدامات تکمیلی در کنار واکسیناسیون می تواند مطلوب واقع شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد محدودیت های تردد گفت: محدودیت ترددها نسبت به وضعیت رنگبندی در استان همچنان ادامه دارد و ورود و خروج به شهر های قرمز و نارنجی همچنان پابرجاست و افزود: درمحدودیت هوشمند بحث واکسیناسیون در محور کار قرار دارد و بر اساس واکسینه شدن افراد بتوانند از خدمات استفاده کنند جزییات کار اعلام نشده و با تصویب ستاد ملی کرونا اعلام خواهد شد .