عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی، ضمن ایفای نقش خود در اکوسیستم‌های طبیعی، الگویی از ذخایر توارثی هر منطقه را نشان می‌دهند و باید با کشت زراعی در خارج از طبیعت از آن‌ها استفاده شود

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر حسین کربلایی خیاوی با اشاره به اینکه عدم توجه به حفظ ذخایر توارثی دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی، پیامدهای فاجعه باری را در پی خواهد داشت ا ظهار داشت: منابع ژنتیکی گیاهی به عنوان یکی از مهمترین ثروت‌های ملی کشور، در رویشگاه‌های خود تحت فشارهای متنوعی هستند. این ذخایر ارزشمند که می‌توانند به عنوان منابع ارزشمند در جهت تولید ارقام گیاهی جدید با افزایش عملکرد کمی و کیفی مورد استفاده قرار گیرند و از این طریق تحول بزرگی را در تولیدات گیاهان دارویی کشور ایجاد کنند، در رویشگاه‌های طبیعی با برداشت‌های بی رویه و تغییر کاربری اراضی با خطر کاهش سطح، یا نابودی مواجه هستند. بنابراین حفاظت و صیانت از منابع ژنتیکی و ظرفیت‌سازی در بهره‌برداری بهینه از آن‌ها با هدف شکوفایی اقتصاد روستایی، امنیت غذایی و سلامتی مردم اهمیت بسیاری دارد.

مجری طرح احیاء و توسعه کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور افزو: استان اردبیل به لحاظ شرایط اقلیمی، خاکی و فیزیوگرافی منحصربفرد خود به‌عنوان یکی از مناطق مستعد تولید و تکثیر گیاهان دارویی در کشور مطرح است. خوشبختانه زمینه پرورش و توسعه کشت انواع گیاهان دارویی در استان فراهم است و در صورت توجه به آن و توسعه کشت این گیاهان، می‌توان برای اشتغال، تولید و صادرات بیشتر بسترسازی کرد. متاسفانه همچنان بخش بزرگی از نیاز صنایع به گیاهان دارویی از طریق برداشت این گیاهان از عرصه‌های منابع طبیعی تامین می‌شود.

وی بیان داشت: زراعی کردن گونه‌های اندمیک با توجه به نیاز آبی آن‌ها جهت کاهش تمرکز برداشت از اراضی ملی، حفاظت جدی از ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی در طبیعت با کاهش سطح برداشت، توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی با ارقام اصلاح شده و پر محصول و فراوری گیاهان دارویی با رویکرد افزایش ارزش افزوده، از مهمترین رویکردها در این زمینه محسوب می‌گردد.