عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

نقش طب ایرانی در درمان بیماری های قلبی ناشی از کرونا

نقش طب ایرانی در درمان بیماری های قلبی ناشی از کرونا
طب ایرانی در کنار درمان های طب رایج در کاهش شدت بیماری، کند نمودن روند تکثیر ویروس کرونا و کاهش عوارض قلبی آن در بدن موثر است.
به گزارش روابط عمومی دانشکده طب ایرانی دکتر روشنک قدس متخصص طب ایرانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت روز جهانی قلب اظهار داشت: SARS-CoV-۲ ، عامل همه گیری COVID-۱۹ ، مراقبت های قلبی عروقی را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است. بیمارانی که از قبل مبتلا به بیماری های قلبی عروقی بوده اند اکنون در معرض خطر مرگ و میر بیشتر هستند.
وی در ادامه عنوان کرد: این ویروس ممکن است با سندرم های بالینی آسیب حاد میوکارد، میوکاردیت، آریتمی (عموما تاکی کاردی و درصدی از موارد برادیکاردی)، سندرم حاد کرونر، نارسایی قلبی (عموما به صورت سوء عملکرد سیستولی بطن چپ و افزایش سایز آن و کاهش برون ده قلبی، نارسایی حاد بطن چپ و شوک کاردیوژنیک)، انفارکت قلبی و حوادث ترومبوآمبولیک به دلیل تغییر وضعیت انعقادی خون و آزاد شدن فاکتورهای التهابی در خون، به طور مستقیم و غیر مستقیم قلب را تحت تاثیر قرار دهد.
این عضو هیئت علمی در مورد تحقیقات انجام شده درزمینه درمان های ضد انعقادی بیان کرد: یک کارآزمایی بزرگ به نام مطالعه اکتیو (Accelerating COVID-۱۹ Therapeutic Interventions and Vaccines)با هدف کاهش حوادث ترومبوتیک پس از ترخیص از بیمارستان آغاز شده است، که توصیه می نماید درمان ضد انعقادی حتی پیش از بروز شواهد کاردیووسکولار در بیمار کووید آغاز شود.
وی گفت :گرچه هنوز زود هست که در خصوص عوارض طولانی مدت قلبی کرونا با اطمینان صحبت کنیم اما شواهد نشان داده حتی پس از سه ماه از بهبودی و منفی شدن تست کرونا، احتمال بروز عوارض قلبی وجود دارد. یک دوره التهاب حاد سیستمیک ممکن است به ناپایداری پلاک کمک کرده و در نتیجه باعث تسریع بروز سندرم حاد کرونر در بیماران مبتلا به بیماری مزمن عروق کرونر شود. لذا بیماران باید در صورت بروز کوچکترین علایم به اورژانس مراجعه و تحت بررسی قرار گیرند. گرچه متاسفانه به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، درصد زیادی از افراد علایم قلبی را جدی نگرفته و به بیمارستان مراجعه نمی کنند. متاسفانه این امر سبب شده که آمار مرگ و میر خارج بیمارستانی ناشی از درگیری قلبی کرونا افزایش یابد.
دکتر قدس در راستای اهمیت طب ایرانی در درمان بیماری های قلبی افزود: طب ایرانی بر مبنای مزاج سنجی فرد و بیماری و گیاه، مهندسی و پایه ریزی شده است در نتیجه منطقی به نظر می رسد استفاده از پتانسبل جامع بودن آن در کنار درمانهای نگهدارنده طب رایج به احتمال زیاد بتواند در کاهش شدت بیماری و کند نمودن روند تکثیر ویروس کرونا و کاهش عوارض قلبی آن در بدن کمک نماید.
وی با بیان اینکه آنچه اهمیت توجه و پرداختن به این میراث طبی را دوچندان می کند پی بردن به درگیری قلب بدون استفاده از ابزارهای تشخیصی پیشرفته امروزی توسط حکما در همه گیری های مشابه در طول تاریخ و تاکید اکثریت آنها  بر استفاده از داروهای گیاهی مقوی قلب و مفرحات در هنگام بروز بیماری های همه گیر می باشد. حکیم ارزانی در کتاب ارزشمند فصول الاعراض می نویسد: «پوشیده نماند که اهمّ مهمات در حمای وبایی (تب ناشی از ابتلا به بیماری همه گیر)، تقویت قلب و مغز است و رفع عفونت. و از آن که عفونت در جسم کثیر الرطوبت (معمولا افراد چاق را شامل می شود) زود اثر کند، واجب است که از اغذیه رطبه و هوای رطوبت ناک (مثلا مناطق مرطوب و شرجی کنار دریا) حذر کنند.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد  داروهای  گیاهی مقوی قلب گفت: گلاب و نسترن عموما دارای اثر اینوتروپ مثبت یا تقویت کننده قدرت پمپاژ قلب هستند و لذا می توانند تا حدود زیادی عارضه آریتمی و نارسایی قلبی ناشی از کرونا را کنترل و کاهش دهند. نقره نیز به عنوان یک داروی معدنی مقوی قلب می تواند به دلیل اثرات آنتی وایرال هم در درمان کرونا و هم در پیشگیری و درمان میوکاردیت ویروسی نقش ایفا نماید.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش انعقادپذیری عروق در این بیماری،  می توان از داروهای گیاهی رقیق کننده خون نظیر بابونه، زنجبیل (در موارد بدون تب)، آویشن به تنهایی یا همراه با عناب، بذر کتان (مانع از تجمع پلاکت ها)، دارچین یا زنیان و ... بر حسب وضعیت بیمار، مزاج وی و مرحله بیماری استفاده کرد. تمام این موارد به عنوان «مرقق دم» یا «رقیق کننده خون» از دیرباز برای حکمای طب ایرانی شناخته شده بوده اند و اثرات رقیق کنندگی خون تعداد زیادی از آنها در تحقیقات اخیر نیز به اثبات رسیده است.
دکتر قدس درپایان افزود: شعار امسال روز جهانی قلب “Use Heart to Connect” هست. هدف از این شعار پیدا کردن راههای مختلف نظیر استفاده از دانش و آگاهی، مهربانی و شفقت و قدرت اثرگذاری خود و نیز استفاده از روش های خلاقانه نظیر استفاده از تکنولوژی دیجیتال برای توجه بیشتر افراد به سلامت قلب خودشان و افراد پیرامونشان به ویژه در جوامع کمتر برخوردار هست. با توجه به پاندمی کووید و اثرات جبران ناپذیر آن بر سیستم قلبی –عروقی در واقع با این شعار از همه جهانیان درخواست شده که بیشتر به سلامت قلب خود و اطرافیانشان توجه کنند. چیزی که سالها پیش حکمای طب ایرانی در زمان وقوع بیماری های همه گیر بر آن تاکید داشته اند.امیدوارم با اهمیت دادن به میراث طبی کهن ایران زمین و توصیه های ساده اما کاربردی و کم خطر ان جامعه ای سالم تر و پویاتر داشته باشیم.
پایان خبر//
هدیه محمدی