ناشنوایان را ببینید
کم شنوایی چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان
:
ناشنوایان را ببینید
ناشنوایان را ببینید
کم شنوایی به عنوان چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان نام برده اند. هفته آخر سپتامبر هر سال مصادف با هفته تکریم ناشنوایان و کم شنوایان است
.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ گزارشهای سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد که بیش از ۵ درصد جمعیت جهان در سال ۲۰۲۰ دچار کم شنوایی و ناشنوایی بوده اند که نیاز به خدمات شنوایی شناسی دارند .
«اکرم پوربخت» مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۷ درصد جمعیت ناشنوا و کم شنوا را کودکان تشکیل میدهند و متاسفانه در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کم شنواییهای مادرزادی در کودکان همراه با یک مشکل اضافه مانند اختلال یادگیری یا اوتیسم یا فلج مغزی همراه است .
بحران بیتوجهی به ناشنوایان و کمشنوایان
ماههاست که به دلیل همگانی شدن استفاده از ماسک، ناشنوایان و کمشنوایان تنها راه ارتباطی خود را از دست دادهاند . با توجه به اینکه هنوز محدودیتهای کرونایی وجود دارد و ممکن است ماهها ادامه داشته باشد، روانشناسان معتقدند استمرار این بیتوجهی به ناشنوایان و کمشنوایان پیامدهای گوناگونی را میتواند برای آنها به همراه داشته باشد .
در ایران متاسفانه تقریبا از هر ۱۰۰۰ تولدی که اتفاق میافتد، ۲.۷ درصد نوزادان کمشنوا هستند و اصطلاحا کمشنوایی ناتوان کننده دارند که عدد بسیار بزرگی است و نزدیک به ۳۵۰۰ نوزاد در سال میشود. عددی نزدیک به ۳۰۰ نوزاد کم شنوا در ماه و ۱۰ نوزاد در روز است. به دلیل اینکه ناشنوایی و کم شنوایی بار زیادی را به فرد تحمیل میکند، عوارض زیادی را برای افراد دارد .
۵.۳ درصد ایرانیان از ناشنوایی و کم شنوایی رنج می برند
عوامل خطر کم شنوایی و ناشنوایی روزبروز در حال افزایش است. یکی از مهمترین عوامل آن افزایش سالمندی است که کشور ما هم از کشورهایی است که رشد جمعیت سالمندی در آن بسیار زیاد است و شیوع کم شنوایی در این گروه افزایش چشمگیری پیدا کرده است. برخی عفونتها به ویژه عفونتهای گوش میانی منجر به کم شنوایی میشوند که طی این سالها افزایش یافته است. برخی از انواع بیماریهای ویروسی مانند سرخک، اوریون، مننژیت، سرخچه و... عامل خطر وقوع کم شنوایی هستند .
وی ادامه داد: همچنین مصرف نابجای برخی داروها به ویژه برخی آنتیبیوتیکها، داروهایی که برای سل و مالاریا استفاده میشود، منجر به کم شنوایی و تاثیر مستقیم روی گوش دارد. مواجهه با اصوات بلند در جامعه به خصوص در برخی شغلها از عوامل دیگر خطر در رشد بالای کم شنوایی هستند. کمشنوایی تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت زندگی افراد دارد و ارتباط افراد کم شنوا با دیگران قطع می شود و مختل شدن ارتباط بر روی تحصیل، معاشرت، یادگیری، شغل و کاریابی موثر است و به همین دلیل افراد کم شنوا و ناشنوا از سطح اقتصادی و اجتماعی پایین تری برخوردارند. زیرا یک سیکل معیوب ایجاد میشود که به دلیل کم شنوایی یادگیری مختل میشود. به دلیل عدم یادگیری، شغل ایجاد نمی شود و همینطور سیکل معیوب ادامه دارد. از طرفی متاسفانه ابتلا به برخی بیماری ها مانند افسردگی و زوال عقل هم در افراد ناشنوا افزایش پیدا می کند. بنابراین عوارض زیادی برای ناشنوایی وجود دارد .
ناشنوایان را ببینید
در کشور ما سالهاست که به ناشنوایان و کمشنوایان توجه لازم نشده است. هنوز هستند افرادی که به این شهروندان با عنوان کر و لال اشاره میکنند. برخی افراد هم هستند که در صفحههای مجازی، با اشارههای بدون اصول، خود را به جای مترجم معرفی میکنند تا اصطلاحا فالوئر جذب کنند، ولی این کار هم توهین به جامعه ناشنوایان و هم توهین به مترجمان واقعی است. به امید آنکه ناشنوایان دیده شوند و حقوقشان رعایت شود .
اگر زبان اشاره رسمی ایران به همه آموزش داده شود افراد شنوا بهراحتی میتوانند در مکان های عمومی، مراکز درمانی، فروشگاهها و... با ناشنوایان ارتباط برقرار کنند .
این روزها ناشنوایان برای مراجعه به مراکز درمانی با مشکلات زیادی مواجهند و مجبورند شرح حال خود را بنویسند. برای برقراری ارتباط صحیح، حضور یک مترجم در مراکز درمانی و بیمارستانها و دیگر مکانها ضرورت دارد. نکته مهمی که تاکنون متاسفانه به آن توجهی نشده است .
مهمترین نکته در مواجهه با افراد ناشنوا این است که آنها را درک کنید و اگر لازم است با خونسردی حرف خود را چندین بار تکرار کنید. اگر چند بار گفتید و متوجه نشدند، برای آنان بنویسید و به آنها اهمیت بدهید .
آشنایی با چند حرکت که در هنگام ارتباط با ناشنوایان به کارتان خواهد آمد .
زمانی که افراد ناشنوا موضوع کلی مکالمه را بدانند راحت تر ما را دنبال خواهند کرد و متوجه منظور ما خواهند شد .
توقف مکالمه را اعلام نمایید،
زمانی که به هر دلیلی مجبور هستید مکالمه را متوقف نمایید قبل از توقف اعلام نمایید. به عنوان مثال اگر مجبور هستید با تلفن همراه صحبت نمایید باید ان را اعلام نمایید .
نگاه به فرد ناشنوا حین صحبت،
لازم است در صورتی که از مترجم برای صحبت کردن استفاده می کنید به فرد ناشنوا نگاه کنید و نه به مترجم .
پس ار پایان مکالمه خلاصه صحبت را بیان نمایید،
برای آنکه بدانیم فرد ناشنوا منظور ما را درست متوجه شده است پس از پایان مکالمه به صورت خلاصه کل مکالمه را به فرد بیان نماییم.
مرحله ۳ - بیان احساسات وعواطف (بد)
۱ – نمایش عصبانیت:
دست خود را به شکل پنجه در آورید.
دست خود را به سمت سینه ببرید.
دست خود را به شکل پنجه به روی سینه خود بکشید.
۲ – نمایش ناراحتی:
دست خود را به شکل پنجه در آورید.
مانند شکل دست خود را بر روی دهان و دماغ خود یا فقط دهان خود قرار دهید.
۳ – نمایش مزاحمت:
چهار انگشت خود را به هم چسبانده و انگشت شست خود را جدا نگه دارید و سپس هر دو دست خود را به داخل هم قرار دهید.
مانند شکل دستان خود را به داخل هم قرار دهید.
چند بار دست خود را در داخل دست دیگر اسلاید بزنید.
۴ – نمایش تنفر و انزجار:
دست خود را به شکل پنجه در آورید.
دست خود را بر روی میانه سینه به صورت دایره ای حرکت دهید.
۵ – نمایش خجالت:
دستان خود را به صورت باز مقابل صورت خود نگه دارید.
دستان خود را مقابل صورت، عقب و جلو ببرید.
۶ – نمایش ترس:
دستان خود را باز کنید و انگشتان را از هم جدا نمایید.
یک دست خود را به روی شکم و دست دیگر را بر روی سینه قرار دهید.
دستان خود را به سمت بیرون حرکت دهید.
۷ – نمایش نگرانی:
دستان خود را باز نگه داشته و انگشتان خود را به هم بچسبانید.
دستان خود را در حال نمایش داده شده کنار گوش های خود نگه دارید.
دستان خود را با حرکت کوچک بالا پایین ببرید.
۸ – نمایش شک و تردید:
انگشت شست خود را به شکل نشان داده شده قرار دهید.
یک دایره با انگشت شست خود رسم کند و این حرکت را تکرار نمایید.
۹ – نمایش رشک و حسادت:
انگشت خود را مانند شکل قرار دهید.
نوک انگشت را بر روی لب مانند شکل فرار دهید.
دست خود را به سمت جلو حرکت دهید.
۱۰ – نمایش ناامیدی:
دست خود را باز کرده و انگشتان خود را به هم بچسبانید، سپس از سمت چانه خود به سمت پایین فشار دهید. مانند آنکه چیزی را فشار می دهید.
۱۱ – نمایش گناه:
انگشت خود را مانند آنچه در شکل است نگه داشته و بر روی سینه نزدیک دست مخالف قرار دهید.
۱۲ – نمایش احساس شرم ساری:
دستان خود را مشت نمایید.
دستان خود را به شکل نشان داده شده بر چانه خود نگاه دارید.
۱۳ – نمایش ملالت و خستگی:
انگشتان خود را به شکل نشان داده شده گره بزنید.
با انگشت اشاره خود به بینی خود اشاره نمایید.
۱۴ – نمایش آزار و اذیت:
هر دو دست خود را به شکل نشان داده شده گره بزنید. پشت دست یکی از آنها رو به مقابل و دیگری رو به بالا باشد.
به صورت چرخشی یکی از دستان خود را به سمت دیگری بیارید (مانند بست پیچ).
۱۵ – نمایش یاس:
انگشتان و دست خود را به شکل نمایش داده شده در شکل قرار دهید.
انگشت اشاره خود را بر روی چانه خود نگه دارید.
۱۶ – نمایش غم و اندوه:
دستان خود را باز نمایید و انگشتان خود را از هم باز نمایید.
دستان خود را مقابل صورت خود نگه دارید.
دستان خود را به ارامی پایین بیاورید.
۱۷ – نمایش استرس و فشار:
دست چپ خود را مشت نموده و دست راست خود را به صورت باز نگه دارید.
دستان خود را مانند شکل قرار دهید.
دست راست خود را به دست چپ و به سمت پایین فشار دهید.
بیان احساسات وعواطف (خوب)
۱ – هیجان زده شدن:
دست خود را باز کنید و انگشتان خود را از هم جدا نمایید.
انگشت وسط خود را به سمت داخل مانند شکل خم نمایید.
دستان خود را به سمت بالا و پایین چند بار حرکت دهید.
۲ – نمایش شادی:
دست و انگشتان خود را باز کنید
دستان خود را روی سینه خود (با ۱۰ سانتی متر فاصله) نگه دارید.
چندین بار دستان خود را بالا و پایین بیاورید.
۳ – نمایش عشق:
دستان خود را مشت نمایید.
دستان خود را به حالت X بر روی سینه خود قرار دهید.
۴ – نمایش امید:
دستان خود را مانند شکل (به حالت قدردانی) قرار می دهیم.
دستان خود را در حالت به هم چسبیده تکان می دهیم.
۵ – نمایش غافلگیر شدن، سورپرایز شدن:
انگشتان خود را مانند شکل کنار چشمان خود نگه دارید.
به ارامی به سمت بیرون صورت خود دستان را حرکت دهید و انگشتان شست و اشاره را از هم جدا نمایید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ گزارشهای سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد که بیش از ۵ درصد جمعیت جهان در سال ۲۰۲۰ دچار کم شنوایی و ناشنوایی بوده اند که نیاز به خدمات شنوایی شناسی دارند .
«اکرم پوربخت» مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۷ درصد جمعیت ناشنوا و کم شنوا را کودکان تشکیل میدهند و متاسفانه در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کم شنواییهای مادرزادی در کودکان همراه با یک مشکل اضافه مانند اختلال یادگیری یا اوتیسم یا فلج مغزی همراه است .
بحران بیتوجهی به ناشنوایان و کمشنوایان
ماههاست که به دلیل همگانی شدن استفاده از ماسک، ناشنوایان و کمشنوایان تنها راه ارتباطی خود را از دست دادهاند . با توجه به اینکه هنوز محدودیتهای کرونایی وجود دارد و ممکن است ماهها ادامه داشته باشد، روانشناسان معتقدند استمرار این بیتوجهی به ناشنوایان و کمشنوایان پیامدهای گوناگونی را میتواند برای آنها به همراه داشته باشد .
در ایران متاسفانه تقریبا از هر ۱۰۰۰ تولدی که اتفاق میافتد، ۲.۷ درصد نوزادان کمشنوا هستند و اصطلاحا کمشنوایی ناتوان کننده دارند که عدد بسیار بزرگی است و نزدیک به ۳۵۰۰ نوزاد در سال میشود. عددی نزدیک به ۳۰۰ نوزاد کم شنوا در ماه و ۱۰ نوزاد در روز است. به دلیل اینکه ناشنوایی و کم شنوایی بار زیادی را به فرد تحمیل میکند، عوارض زیادی را برای افراد دارد .
۵.۳ درصد ایرانیان از ناشنوایی و کم شنوایی رنج می برند
عوامل خطر کم شنوایی و ناشنوایی روزبروز در حال افزایش است. یکی از مهمترین عوامل آن افزایش سالمندی است که کشور ما هم از کشورهایی است که رشد جمعیت سالمندی در آن بسیار زیاد است و شیوع کم شنوایی در این گروه افزایش چشمگیری پیدا کرده است. برخی عفونتها به ویژه عفونتهای گوش میانی منجر به کم شنوایی میشوند که طی این سالها افزایش یافته است. برخی از انواع بیماریهای ویروسی مانند سرخک، اوریون، مننژیت، سرخچه و... عامل خطر وقوع کم شنوایی هستند .
وی ادامه داد: همچنین مصرف نابجای برخی داروها به ویژه برخی آنتیبیوتیکها، داروهایی که برای سل و مالاریا استفاده میشود، منجر به کم شنوایی و تاثیر مستقیم روی گوش دارد. مواجهه با اصوات بلند در جامعه به خصوص در برخی شغلها از عوامل دیگر خطر در رشد بالای کم شنوایی هستند. کمشنوایی تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت زندگی افراد دارد و ارتباط افراد کم شنوا با دیگران قطع می شود و مختل شدن ارتباط بر روی تحصیل، معاشرت، یادگیری، شغل و کاریابی موثر است و به همین دلیل افراد کم شنوا و ناشنوا از سطح اقتصادی و اجتماعی پایین تری برخوردارند. زیرا یک سیکل معیوب ایجاد میشود که به دلیل کم شنوایی یادگیری مختل میشود. به دلیل عدم یادگیری، شغل ایجاد نمی شود و همینطور سیکل معیوب ادامه دارد. از طرفی متاسفانه ابتلا به برخی بیماری ها مانند افسردگی و زوال عقل هم در افراد ناشنوا افزایش پیدا می کند. بنابراین عوارض زیادی برای ناشنوایی وجود دارد .
ناشنوایان را ببینید
در کشور ما سالهاست که به ناشنوایان و کمشنوایان توجه لازم نشده است. هنوز هستند افرادی که به این شهروندان با عنوان کر و لال اشاره میکنند. برخی افراد هم هستند که در صفحههای مجازی، با اشارههای بدون اصول، خود را به جای مترجم معرفی میکنند تا اصطلاحا فالوئر جذب کنند، ولی این کار هم توهین به جامعه ناشنوایان و هم توهین به مترجمان واقعی است. به امید آنکه ناشنوایان دیده شوند و حقوقشان رعایت شود .
اگر زبان اشاره رسمی ایران به همه آموزش داده شود افراد شنوا بهراحتی میتوانند در مکان های عمومی، مراکز درمانی، فروشگاهها و... با ناشنوایان ارتباط برقرار کنند .
این روزها ناشنوایان برای مراجعه به مراکز درمانی با مشکلات زیادی مواجهند و مجبورند شرح حال خود را بنویسند. برای برقراری ارتباط صحیح، حضور یک مترجم در مراکز درمانی و بیمارستانها و دیگر مکانها ضرورت دارد. نکته مهمی که تاکنون متاسفانه به آن توجهی نشده است .
مهمترین نکته در مواجهه با افراد ناشنوا این است که آنها را درک کنید و اگر لازم است با خونسردی حرف خود را چندین بار تکرار کنید. اگر چند بار گفتید و متوجه نشدند، برای آنان بنویسید و به آنها اهمیت بدهید .
آشنایی با چند حرکت که در هنگام ارتباط با ناشنوایان به کارتان خواهد آمد .
زمانی که افراد ناشنوا موضوع کلی مکالمه را بدانند راحت تر ما را دنبال خواهند کرد و متوجه منظور ما خواهند شد .
توقف مکالمه را اعلام نمایید،
زمانی که به هر دلیلی مجبور هستید مکالمه را متوقف نمایید قبل از توقف اعلام نمایید. به عنوان مثال اگر مجبور هستید با تلفن همراه صحبت نمایید باید ان را اعلام نمایید .
نگاه به فرد ناشنوا حین صحبت،
لازم است در صورتی که از مترجم برای صحبت کردن استفاده می کنید به فرد ناشنوا نگاه کنید و نه به مترجم .
پس ار پایان مکالمه خلاصه صحبت را بیان نمایید،
برای آنکه بدانیم فرد ناشنوا منظور ما را درست متوجه شده است پس از پایان مکالمه به صورت خلاصه کل مکالمه را به فرد بیان نماییم.
مرحله ۳ - بیان احساسات وعواطف (بد)
۱ – نمایش عصبانیت:
دست خود را به شکل پنجه در آورید.
دست خود را به سمت سینه ببرید.
دست خود را به شکل پنجه به روی سینه خود بکشید.
۲ – نمایش ناراحتی:
دست خود را به شکل پنجه در آورید.
مانند شکل دست خود را بر روی دهان و دماغ خود یا فقط دهان خود قرار دهید.
۳ – نمایش مزاحمت:
چهار انگشت خود را به هم چسبانده و انگشت شست خود را جدا نگه دارید و سپس هر دو دست خود را به داخل هم قرار دهید.
مانند شکل دستان خود را به داخل هم قرار دهید.
چند بار دست خود را در داخل دست دیگر اسلاید بزنید.
۴ – نمایش تنفر و انزجار:
دست خود را به شکل پنجه در آورید.
دست خود را بر روی میانه سینه به صورت دایره ای حرکت دهید.
۵ – نمایش خجالت:
دستان خود را به صورت باز مقابل صورت خود نگه دارید.
دستان خود را مقابل صورت، عقب و جلو ببرید.
۶ – نمایش ترس:
دستان خود را باز کنید و انگشتان را از هم جدا نمایید.
یک دست خود را به روی شکم و دست دیگر را بر روی سینه قرار دهید.
دستان خود را به سمت بیرون حرکت دهید.
۷ – نمایش نگرانی:
دستان خود را باز نگه داشته و انگشتان خود را به هم بچسبانید.
دستان خود را در حال نمایش داده شده کنار گوش های خود نگه دارید.
دستان خود را با حرکت کوچک بالا پایین ببرید.
۸ – نمایش شک و تردید:
انگشت شست خود را به شکل نشان داده شده قرار دهید.
یک دایره با انگشت شست خود رسم کند و این حرکت را تکرار نمایید.
۹ – نمایش رشک و حسادت:
انگشت خود را مانند شکل قرار دهید.
نوک انگشت را بر روی لب مانند شکل فرار دهید.
دست خود را به سمت جلو حرکت دهید.
۱۰ – نمایش ناامیدی:
دست خود را باز کرده و انگشتان خود را به هم بچسبانید، سپس از سمت چانه خود به سمت پایین فشار دهید. مانند آنکه چیزی را فشار می دهید.
۱۱ – نمایش گناه:
انگشت خود را مانند آنچه در شکل است نگه داشته و بر روی سینه نزدیک دست مخالف قرار دهید.
۱۲ – نمایش احساس شرم ساری:
دستان خود را مشت نمایید.
دستان خود را به شکل نشان داده شده بر چانه خود نگاه دارید.
۱۳ – نمایش ملالت و خستگی:
انگشتان خود را به شکل نشان داده شده گره بزنید.
با انگشت اشاره خود به بینی خود اشاره نمایید.
۱۴ – نمایش آزار و اذیت:
هر دو دست خود را به شکل نشان داده شده گره بزنید. پشت دست یکی از آنها رو به مقابل و دیگری رو به بالا باشد.
به صورت چرخشی یکی از دستان خود را به سمت دیگری بیارید (مانند بست پیچ).
۱۵ – نمایش یاس:
انگشتان و دست خود را به شکل نمایش داده شده در شکل قرار دهید.
انگشت اشاره خود را بر روی چانه خود نگه دارید.
۱۶ – نمایش غم و اندوه:
دستان خود را باز نمایید و انگشتان خود را از هم باز نمایید.
دستان خود را مقابل صورت خود نگه دارید.
دستان خود را به ارامی پایین بیاورید.
۱۷ – نمایش استرس و فشار:
دست چپ خود را مشت نموده و دست راست خود را به صورت باز نگه دارید.
دستان خود را مانند شکل قرار دهید.
دست راست خود را به دست چپ و به سمت پایین فشار دهید.
بیان احساسات وعواطف (خوب)
۱ – هیجان زده شدن:
دست خود را باز کنید و انگشتان خود را از هم جدا نمایید.
انگشت وسط خود را به سمت داخل مانند شکل خم نمایید.
دستان خود را به سمت بالا و پایین چند بار حرکت دهید.
۲ – نمایش شادی:
دست و انگشتان خود را باز کنید
دستان خود را روی سینه خود (با ۱۰ سانتی متر فاصله) نگه دارید.
چندین بار دستان خود را بالا و پایین بیاورید.
۳ – نمایش عشق:
دستان خود را مشت نمایید.
دستان خود را به حالت X بر روی سینه خود قرار دهید.
۴ – نمایش امید:
دستان خود را مانند شکل (به حالت قدردانی) قرار می دهیم.
دستان خود را در حالت به هم چسبیده تکان می دهیم.
۵ – نمایش غافلگیر شدن، سورپرایز شدن:
انگشتان خود را مانند شکل کنار چشمان خود نگه دارید.
به ارامی به سمت بیرون صورت خود دستان را حرکت دهید و انگشتان شست و اشاره را از هم جدا نمایید.