عمومی | موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش

برگزاری مراسم سالروز ولادت دانشمند بزرگ ایرانی حکیم جرجانی و بزرگداشت روز آزمایشگاه

موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش به مناسبت سالروز ولادت دانشمند بزرگ ایرانی حکیم جرجانی و بزرگداشت روز آزمایشگاه، مراسمی با حضور ریاست محترم موسسه و معاونان ایشان، مدیر آزمایشگاه مرکزی، مدیر پژوهشی، مدیر فرهنگی، مدیرروابط عمومی و همچنین کارشناسان آزمایشگاه در محل سالن جلسات موسسه و در تاریخ بیست و نهم فروردین ماه، برگزار نمود.
در این مراسم ریاست محترم موسسه ضمن تبریک روز آزمایشگاه، با اهدا گل و هدیه از تلاشگران این عرصه  تقدیر و تشکر بعمل آورد.
حکیم جرجانی پزشک نامدار ایرانی، در سال 434 هجری قمری در گرگان دیده به جهان گشود و ابتدا طب را در زادگاه خود فرا گرفت و به جهت افزودن بر معلومات خود رنج سفر را به جان خرید و عازم دیگر نقاط ایران شد.
طبیب زبردست گرگانی، در سال 504 هجری رهسپار خوارزم و دربار قطب ‌الدین ‌محمد سرسلسله خوارزمشاهیان که دربارش مجمع فضلا و دانشمندان بود شد. وی در خوارزم مسئولیت بیمارستان بزرگ آن دیار را پذیرفت .
حکیم سید ‌اسماعیل جرجانی در اولین سال حضورش در خوارزم تدوین کتاب عظیم خود ذخیره خوارزمشاهی را که مشتمل بر 750 هزار اصطلاح مرتبط با علم پزشکی بود به پایان برد.
جرجانی علاوه بر ذخیره خوارزمشاهی دارای آثار دیگری در زمینه علم پزشکی همچون خفی‌ علایی ، طب الملوکی، الاغراض‌ الطبییه و یادگار نیز می باشد که بسیاری از آنان راهگشای طبیبان آن عصر و نیز مشخص‌ کننده روش پزشکان گذشته برای طبیبان فعلی می ‌باشد. از این روست که بسیاری جرجانی را در ترازوی زمان یکی از بزرگترین پزشکان آن عصر دنیا نامیده‌ اند .