عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: بیش از ۹۹ درصد موارد هاری انسانی از طریق سگ‌های مبتلای صاحب دار اتفاق می‌افتد

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان در گفت‌وگو با روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مناسبت روز جهانی هاری اظهار داشت: هاری یک بیماری ویروس قابل‌انتقال از حیوانات به انسان است که ۱۰۰ درصد قابل‌پیشگیری با واکسن است.
وی تصریح کرد: به دلیل ویژگی‌های خاص سگ‌ها و اینکه در بسیاری از جوامع همواره در کنار انسان‌ها می‌باشند، بیش از ۹۹ درصد موارد هاری انسانی از طریق سگ‌های مبتلای صاحب دار اتفاق می‌افتد.
افزود:‌ از آنجا که بیماری هاری جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات است، کنترل و پیشگیری از آن نیازمند اقدام هماهنگ تمام ارگان‌های و سازمان‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با موضوع در بخش مراقبت حیوانی، مراقبت انسانی و مدیریت محیط‌زیست است.
این مقام مسئول بهداشتی بابیان اینکه اگر ۷۵ درصد جمعیت سگ‌ها واکسن هاری دریافت نمایند به دلیل ایمنی گروهی عملاً شانس انتقال هاری از سگ به انسان به صفر خواهد رسید گفت: به همین دلیل توصیه می‌گردد که صاحبان سگ‌ها و گربه‌های خانگی حتماً نسبت به واکسینه کردن حیوانات خود اقدام نمایند؛ سازمان دامپزشکی نیز در تلاش است تا سالانه تعداد سگ‌های بیشتری را واکسینه نماید تا زودتر به هدف تعیین‌شده دست یابیم.
دکتر خواجه‌ئیان با تاکید بر کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در مناطق شهری و روستایی اظهار کرد: متولی کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌باشند و این کار بیشتر از طریق زنده گیری و عقیم‌سازی آنها صورت می‌گیرد. این سگ‌ها پس از دریافت واکسن و قلاده گذاری دوباره رها می‌شوند.


در همه شهرستان‌ها اتاق‌های درمان پیشگیری هاری وجود دارد


رییس مرکز بهداشت استان بوشهر در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: در بخش مراقبت انسانی هاری، در همه شهرستان‌ها اتاق‌های درمان پیشگیری هاری وجود دارد که در صورت بروز حیوان گزیدگی برای افراد، اقدامات لازم شامل شستشوی زخم و ضدعفونی کردن آن، تزریق واکسن هاری و در صورت لزوم تزریق سرم ضد هاری را برای مجروحان انجام می‌دهند.
دکتر خواجه‌ئیان اضافه کرد: خوشبختانه با اطلاع‌رسانی صورت گرفته و مراجعه به‌موقع افراد حیوان گزیده به این اتاق‌ها و انجام اقدامات لازم، طی سال‌های گذشته هیچ موردی از هاری انسانی در استان مشاهده نشده است.
وی افزود:‌ این در حالی است که در چند مورد بیماری در حیوانات اهلی در استان اثبات شده که نشان دهنده گردش ویروس در حیات وحش و احتمال انتقال آن به حیوانات اهلی و انسان است، لذا همواره توصیه می‌شود که هرگونه گزش حتی خراشیدگی و گزش‌های جزئی به عنوان گزش خطرناک در نظر گرفته و مجروحان حتماً برای گرفتن خدمات به مراکز بهداشتی و درمانی و در صورت شدید بودن جراحات به بیمارستان‌ها مراجعه نمایند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه بدر صورت بروز علائم هاری در انسان، مرگ بیمار تقریباً ۱۰۰درصد است ولی در صورت مراجعه به‌موقع و انجام اقدامات لازم این بیماری ۱۰۰درصد قابل‌پیشگیری است توصیه کرد: صاحبان حیوانات اهلی خانگی به خصوص سگ و گربه نسبت به واکسیناسیون حیوان خود اقدام نمایند؛ همچنین در صورت تمایل به نگهداری حیوانات، حتماً درباره نحوه رفتار با آنها و شناخت واکنش‌های مختلف آنها اطلاعات لازم کسب گردد و در صورت بروز حیوان گزیدگی، حتی به صورت خراشیدگی جزئی، حتماً به اتاق‌های درمان پیشگیری هاری در شهرستان‌ها مراجعه نموده و خدمات لازم را دریافت نمایند.
دکتر خواجه‌ئیان خاطرنشان کرد: در پاکیزه نگه‌داشتن محیط شهر و روستا تلاش نماییم تا منابع غذایی که باعث جذب حیوانات به محل سکونت انسان‌ها می‌شود کاهش یابد. جدا بودن محل زیست انسان و حیوانات بدون صاحب، هم ضامن سلامت انسان است و هم از آسیب ناخواسته به حیوانات جلوگیری می‌کند.
از سال ۲۰۰۷، روز ۲۸ سپتامبر به عنوان روز جهانی هاری انتخاب‌شده است. این روز مصادف با ۶ مهرماه بوده و سالروز فوت دانشمند بزرگ فرانسوی و کاشف واکسن هاری، لویی پاستور است.
شعار امسال روز جهانی هاری انتشار حقایق بجای انتشار ترس در مورد بیماری هاری است.

انتهای پیام/ م.ب ۲۰۲۰