عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

نقش‌آفرینی پرستاران در هشت سال دفاع مقدس، با مجروحیت، اسارت، یا شهادت، آمیخته بود

در دوران دفاع مقدس، شاهد ایثارگری و رشادت‌های پرستاران رزمنده‌ای بودیم، که نقش بسزایی در پشتیبانی از رزمندگان داشتند و نقش‌آفرینی این قشر متعهد در هشت سال دفاع مقدس با مجروحیت، اسارت، یا شهادت، آمیخته بود.

محمد مرادی، معاون فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی قزوین با بیان این مطلب، تصریح کرد: به درستی، نام پرستار با شخصیت عظیم و گرانقدر حضرت زینب (س) گره خورده  است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: در آن دوران؛ کار پرستاران، تنها پرستاری و درمان مجروحان نبود؛ بلکه باید نقش روانشناس، جامعه شناس، روانکاو، مشاور و مربی را نیز ایفا می‌کردند. وی افزود که آنان، ضمن اینکه سنگ صبور رزمندگان بودند، در برهه‌ای از تاریخ جنگ تحمیلی که امکان اهدای خون به مجروحان و آسیب‌دیدگان وجود نداشت، این وظیفه را نیز بر عهده می گرفتند و بدون آن که غذای کافی برای جبران خون از دست رفته داشته باشند؛ گاه در هفته، سه بار خون می‌دادند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تجربه همراهی کادر درمان در دو برهه تاریخی در ۴۰ سال گذشته، گفت: خانواده سلامت، همواره به وظایف انسانی، ملی و انقلابی خود عمل کرده ‌است، و یک کارنامه خوب از خود به جای گذاشته است.

معاون فرهنگی دانشکده پرستاری و مامایی قزوین گفت: در دوران جنگ، با بمباران شیمیایی، کادر درمان با گروهی از بیماران روبرو شدند که نمی‌دانستند راه درمان آنان چیست؛ در مقطع فعلی هم، ویروس کووید ۱۹، پدیده ای ناشناخته برای کادر درمان است، و آنان را در معرض جدی ترین خطرات قرار می دهد.

مرادی با بیان اینکه مدافعان سلامت، راه و رسم شهادت و ایثار را از شهیدان بزرگوار هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم یاد گرفته‌اند، تصریح کرد: آمارها نشان می دهد در جنگ تحمیلی، حدود ۲۷۰۰ تَن از کادر پزشکی و پرستاری به شهادت رسیدند و  امروز نیز بر اساس آمار، از حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت کادر درمان، حدود ۱۶۰ تَن پزشک  و ۸۴ تَن پرستار هستند. وی با آرزوی سلامتی همه خدمتگزاران میهن اسلامی گفت: مدافعان سلامت، امروز در گرما و سرما، در کنار بیماران هستند، تا به بهبودی کامل برسند؛ حتی در این راه، جانشان را فدا می‌کنند، و این یعنی، راه شهیدان، ادامه دارد.