عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

سال تحصیلی جدید با طرح تحول آموزش کلید می‌خورد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی :
سال تحصیلی جدید با طرح تحول آموزش کلید می‌خورد
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح تحول آموزش در دانشگاههای پزشکی کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر بهرام عین اللهی؛ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با ابراز تسلیت ایام اربعین اظهار داشت: به دلیل شیوع کرونا توفیق تشرف زائران اربعین را نداریم و با وجود آنکه چسم مان اینجا است ولی روح مان همراه زائران کربلا است و امیدواریم با از بین رفتن این ویروس منحوس زمینه حضور راه کربلا فراهم شود .
وی همچنین با تبریک هفته دفاع مقدس عنوان کرد: دفاع مقدس یادآور فداکاری های مردم ایران است .
عین‌اللهی با گرامیداشت یاد و خاطره بیش از دویست شهید مدافع سلامت در همه گیری کرونا، افزود: در ماه های اخیر شاهد صحنه های زیبایی از تلاش جوانان برای واکسیناسیون مردم بودیم؛ این جوانان همان جوانان دفاع مقدس هستند که اگر فرصت پیدا کنند فداکاری خود را نشان می‌دهند .
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ما در ایران در هر هفته بیش از ۸ میلیون دوز واکسن کرونا به مردم تزریق می‌کنیم در حالی که برخی کشورها جمعیت‌کل آنها همین تعداد هفتگی تزریق کرونا در ایران است و وقتی من شب ها برای سرکشی نزد این جوانان می‌روم آنها به هیچ عنوان ابراز خستگی نمی‌کنند و این یعنی ایران .
عین اللهی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران باید به این اسم خود افتخار کند، افزود: بسیار متاسف بودم که در سالهای گذشته این اسم را حذف کرده بودند و امیدوارم دانشگاه علوم پزشکی ایران مزین به اسم ایران هر سال با موفقیت های بیشتری گام بردارد .
وی گفت: سال تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ را شروع می‌کنیم و امیدواریم یک جهش بزرگی برای کشور فراهم شود .
عین اللهی ادامه داد: در زمینه مقابله با بیماری کرونا نقاط ضعف و قوت هایی وجود داشت ولی این در حالی است که بزرگترین نقطه قوت ها در تهدید ها به دست می آید، از جمله گسترش آموزش های مجازی که باعث آشنایی اساتید و دانشجویان با آموزش مجازی شد و تحولاتی ایجاد کرد .
وی گفت: فعالیت های آموزشی با وجود کرونا ادامه پیدا کرد ولی امروز باید برخی مشکلات آموزش را جبران کنیم و به راه اصلی برگردیم، امروز که روز بازگشایی دانشگاهها است تمام استادها و ۹۰ درصد دانشجویان واکسینه شده اند و کلاس ها با قوت بیشتری بر اساس شرایط دانشگاهها به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه به اهمیت طرح تحول آموزش پرداخت و گفت: طرح تحول آموزش را در پیش رو خواهیم داشت، با این طرح یک موتور جدیدی را در دانشگاه روشن خواهیم کرد، در طرح تحول آموزش، روش آموزش تغییر می‌کند و جزو دادن و کلاس‌های تکراری که جزو آفت‌های آموزش است باید با روش‌های جدید جایگزین شود و امکان مشارکت فراگیران و دانشجویان بیشتر شده و جزوه خوانی دیگر انجام نشود و بیشتر با پرسش و پاسخ کلاسها برگزار شود .
وی با بیان اینکه اساس آموزش به عنوان الزامی در طرح تحول آموزش دیده می شود، ادامه داد: در طرح تحول آموزش تمام اساتید جوان، روش های طرح درسی را فرا خواهند گرفت همانند کشورهای پیشرفته، همچنین اساتید نباید فقط تخصص بگیرند بلکه باید نحوه آموزش درست را نیز فرا بگیرند بر این اساس اساتید جوان را با آموزش های جدید مجهز می‌کنیم زیرا یک جراح و یا یک متخصص خوب معلوم نیست، بتواند یک معلم خوب هم باشد .
عین اللهی تاکید کرد: در مورد ارتقا نیز مقوله آموزش در اولویت است و اساتید زمانی می‌توانند ارتقا پیدا کنند که آموزش ها را به خوبی ارائه کنند. بنابراین اساتید باید در طرح تحول آموزش در کلاس ها مشارکت بیشتری داشته باشند.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: درباره حوزه پژوهش نیز فقط به صرف اینکه افراد یک مقاله ارائه دهند، کافی نیست. بلکه باید در مراکز آموزش برای رفع نیازهای مردم پژوهش شود و اگر اینگونه نباشد، کمترین امتیاز به آنها داده می‌شود.
عین‌اللهی همچنین به حوزه مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایران کشوری با سوابق عظیم فرهنگی است بنابراین با تقویت نهادهای فرهنگی دانشگاهها از سوی اساتید و دانشجویان، حوزه فرهنگی صرفاً نباید به یک امتیاز خلاصه شود و باید کارهای فرهنگی اثربخش انجام پذیرد .
وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه آموزش در طرح تحول باید جامعه نگر باشد و مشکلاتمان را حل کند، افزود:  کسی که در رشته های پزشکی و پرستاری فارغ التحصیل می‌شود باید بر اساس نیازهای کشور تربیت شود بنابراین در شرایط کنونی کشور باید آموزش مداوم در زمینه کرونا، بیشتر مورد توجه قرار گیرد و آموزش های کوتاه مدت و حضوری اجرا شود .
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر گسترش پارک های فناوری در حوزه پژوهش عنوان کرد:  باید در حوزه پزشکی و پرستاری بر اساس گام دوم پیش رفت، به طوری که بیشتر کارها از طرف دانشجویان انجام شود همانطور که در تمام دنیا نیز بیشتر کارها از سوی دانشجویان اجرا می‌شود .
عین اللهی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحصیل می‌کنند که یک ثروت بسیار بزرگ است، افزود: اگر این تعداد دانشجو به خوبی فعال شوند آینده مملکت را می سازند بنابراین دانشجو نباید صرفاً یک ضبط صوت باشد و باید در همه زمینه ها مشارکت کند .
وی با اشاره به فعالیت ۲۰ هزار استاد در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تاکید کرد: نقش استاد مانند پدر باید در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تبیین شود .
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاسف از برخی مشکلات در حوزه پرستاری و به‌خصوص دستیاران عنوان کرد: در این زمینه باید مداخله جدی و حقوق آنها پرداخت شود، بر این اساس معوقه باقی مانده حوزه سلامت به همه دانشگاه ها تخصیص داده شد .
وی افزود: سال تحصیلی را با توکل به خدای متعال آغاز می کنیم و از خداوند متعال می‌خواهیم به ما هوش، ابتکار و پشتکار عطا کند تا بتوانیم با همکاری اساتید و دانشجویان و کارکنان نظام سلامت در جهت پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی و ارتقای علم و دانش گام برداریم .
پایان مطلب//
علی رمضانپور