عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

حرفه پرستاری در ایران، تحت تاثیر هشت سال دفاع مقدس قرار گرفته است

در دوران هشت سال دفاع مقدس، دانشکده های پرستاری در ایران، فقط در مقطع کاردانی پرستاری و مدارس آموزش بهیاری به تربیت بهیاران اشتغال داشتند، که با توجه به نیاز روز افزون جامعه به خدمات تخصصی پرستاری، به ویژه در مناطق جنگی، برای گسترش آموزش پرستاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، برنامه ریزی و تلاش کردند.

دکتر محمدرضا شیخی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با بیان این مطلب، گفت: در سال های جنگ، سهمیه پذیرش در رشته پرستاری، بیشتر برای بانوان بود، ولی بخاطر نیاز به حضور پرستاران مرد در جبهه ها، جذب آنان در این رشته نیز افزایش یافت تا به مداوای بیماران و جانبازان بپردازند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تصریح به اینکه آنچه نقش پرستاران را بارزتر کرد، روحیه ایثار و از خودگذشتگی آنان است؛ افزود: پرستاران در دوران دفاع از کشور، در شیفت های سنگین، در بخش های اتاق عمل سرپایی، جراحی، اورژانس و آمبولانس های فوریت های پرشکی، در نقش امدادگر و درمانگر، در سخت ترین شرایط، با جانفشانی، در صدد نجات جان جانبازان برآمدند.

دکتر شیخی که دارنده مدرک دکترای تخصصی پرستاری است؛ با اشاره به ایثارگری های قشر فرهیخته پرستار، بیان کرد: بارها اتفاق افتاد که بیماران، به صورت اورژانسی، نیاز به خون داشتند، و این پرستاران بودند که در شیفت کاری خود، با افتخار، خون خود را اهدا کردند.

عضو هیات علمی علوم پزشکی قزوین گفت: روحیه فداکاری، افزایش توانمندی ها و نقش های تخصصی پرستاران، وجود آنان را در حوزه سلامت، بیش از گذشته نمایان ساخت و بالندگی و پویایی را در حرفه پرستاری به ارمغان آورد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، تقدیم شهدای پرستاری به درخت تناور انقلاب اسلامی را از جمله افتخارات جامعه پرستاری در هشت سال دفاع مقدس دانست و گفت: آنچه امروز در شرایط پاندمی در پرستاری ایران شاهد آن هستیم، تا حد زیادی متاثر از روحیه جهادی در زمان دفاع مقدس است، که در حرفه پرستاری حاصل شد، و امروزه، شاهد حضور ایثارگونه آنان در نبرد مقابله با ویروس کرونا هستیم.

این استاد دانشگاه، با اشاره به تبلور رشادت ها و از خودگذشتگی های پرستاران در عرصه حفظ و تامین سلامت هم وطنان؛ تقدیم شهدای مدافع سلامت را دلیل آن دانست و گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب در حمایت و تشویق مدافعان سلامت، نشان می دهد که این برهه از تاریخ پرستاری ایران، بر پیشانی نظام بهداشت و درمان ایران، درخشان خواهد ماند.

دکتر شیخی با آرزوی این که اندوخته های معنوی و علمی پرستاران، رهیافتی برای آیندگان باشد، تصریح کرد: آیندگان بر خود می بالند که این جامعه خدوم و جان بر کف، تا نهایت درجه ایثار و از خودگذشتگی، فدارکاری کردند و دانش پرستاری را با پژوهش های ارزنده در این زمینه ارتقا بخشیدند.