عمومی | دانشگاه تهران

همایش «ما مقتدریم» در دانشگاه تهران برگزار شد

بنا بر گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، به مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس همایش «ما مقتدریم» با حضور سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، دکتر سید محمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، (۳۱ شهریور) در دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: «مهم‌ترین جنگی که امروز مردم ما به‌عنوان وارثان انقلاب اسلامی و ملت رشید ایران با آن مواجه هستند، جنگ هویتی است. محوری‌ترین مسیر تغییر هویت، تغییر ارزش‌ها و تغییر نگرش مردم و جامعه نسبت به ارزش‌ها است، اگر در جامعه‌ای ارزش‌ها رنگ ببازند و ارزش‌های جدیدی شکل بگیرد، جهت‌گیری و انگیزش مردم در مسیر این ارزش‌های جدید خواهد بود».
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: «ما در یک جنگ چندجانبه با دشمن هستیم، تحریم‌ها، مبارزات اقتصادی، ایجاد ناامنی، فشارهای بین‌المللی و ناامن‌سازی امنیتی و سیاسی نیز جزو راهبردهای دشمن است».
وی اظهار کرد: «در دوران دفاع مقدس جریان کربلا و عاشورایی عرضه شد و ملتی که تازه از بند طاغوت رها شده بود با انواع هجمه‌ها مواجه شد، اما مردم با ارزش‌های اصیل و هویتی‌شان، جان خود را برای دفاع از اسلام، انقلاب و میهن در طبق اخلاص گذاشتند. بعد از دفاع مقدس در هر نقطه‌ای که آسیب دیدیم، دلیل آن نادیده گرفتن ارزش‌ها بوده است».
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی تصریح کرد: «اگر ما توانستیم الگوهای حکمرانی حاکم بر سطح زندگی مردم و مسئولان که در دوران دفاع مقدس وجود داشت را در گام دوم انقلاب اسلامی پیاده کنیم و ارزش‌های فراموش شده را دوباره احیا کنیم، قطعاً امدادهای الهی و توفیقاتی که در دفاع مقدس داشتیم را دوباره تجربه می‌کردیم».
سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، نیز در این مراسم گفت: «کشور ما از ابتدای سال ۵۸ همزمان با جنگ تحمیلی، درگیر فتنه‌های متعددی بود. حمله به ایران یک امر تصادفی نبود، اما دشمنان دو مولفه مدیریت امام راحل و مولفه قدرت ملی و مردم ایران را پیش‌بینی نکرده بودند».
سردار سلیمانی ادامه داد: «حضور مردم در میدان نبرد به معنای آن نبود که ارتش، سپاه و جهاد سازندگی ایفای نقش نکنند، اما رویکرد اصلی امام شکل‌گیری دفاع عاشورایی و نبرد علوی در برابر دشمنان بود. محور مقامت باعث هزیمت و شکست بزرگ قدرت نظامی حاضر در منطقه شد و آمریکایی‌ها با صرف هزاران میلیارد دلار در منطقه به شکست خود اعتراف کردند. بسیاری از پیشرفت‌های ما، دستاورد دوران دفاع مقدس و محصول باور «ما می‌توانیم» است، ملت ایران شایستگی این را دارد که مردم سالاری اسلامی را تداوم ببخشد».
در بخش دیگری از مراسم محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: «۳۱ شهریور یادآور چهل و یکمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و تهاجم ناجوانمردانه دشمن به کشورمان است و هفته دفاع مقدس یادآور هشت سال مقاومت، پایمردی و پیروزی شیرزنان و مردان مجاهدی است که با تکیه بر عنصر ایمان به خدا، اخلاص، ایثار، گذشت، فداکاری و پیروی از ولایت فقیه به تمام علایق خود پشت پا زدند که از کیان اسلامی دفاع کنند.
وی اظهار کرد: «رمز پیروزی رزمندگان در جنگ، تکیه بر عنصر ایمان و الگوی حکمرانی مردمی بر محور ولایت فقیه بود. دانشگاهیان نه تنها در هشت سال دفاع مقدس در کنار مردم علیه دشمن جنگیدند، بلکه در مسیر توسعه علمی و تحقق دستاورد‌های مهندسی رزمی و دفاعی نیز حماسه آفریدند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور افزود: «امروز بعد از گذشته ۴۱ سال از جنگ تحمیلی شاهد ادامه جنگ در قالب جنگ اقتصادی، تحریم و جنگ شناختی و ترکیبی هستیم و این جنگ‌ها از سوی استکبار جهانی تدارک دیده شده است. امروز خروج استکبار جهانی از منطقه به سردمداری آمریکا از دستاورد‌های هشت سال دفاع مقدس است».
مردانی در ادامه بیان کرد: «بسیج اساتید در راستای کمک به دولت و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مدیران در راستای کارآمدی نظام در تمام سطوح عزم و اراده خود را به کار خواهد گرفت و از طرفی ما تلاش خواهیم کرد تا فریضه امر به معروف و نهی از منکر مردم را نمایندگی کنیم. روش نقش‌آفرینی اساتید بسیجی برای کمک به قوای سه‌گانه با الگوگیری از دفاع مقدس و مکتب شهید سلیمانی استوار شده است».
شایان ذکر است؛ همزمان با برگزاری مراسم، دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با برپایی نمایشگاهی در معرض دید دانشگاهیان قرار گرفت. این مراسم به همت سازمان بسیج اساتید و مرکز بسیج کارکنان وزارت علوم با همکاری بسیج کارکنان اساتید و کارکنان دانشگاه تهران با عنوان «ما مقتدریم» با حضور بسیجیان دانشگاهی برگزار شد.